תפנית מפתיעה: הרשימה המשותפת הצטרפה היום (חמישי) לדרישת גוש השינוי לקיים הצבעה על החלפת יו"ר הכנסת, וששת חבריה חתמו על הבקשה שהועברה ליו"ר הכנסת הנוכחי, ח"כ יריב לוין. לאחר הצטרפות המשותפת ישנם 66 חברי כנסת שחתומים על הבקשה.

בעקבות הודעת הרשימה המשותפת,בגוש השינוי הודיעו כי הם מצטרפים לדרישה לקיים הצבעה לבחירת יו"ר כנסת חדש במקום לוין. "בחירת יו"ר חדש, זאת הצרה הקטנה שלנו", אמרו גורמים בגוש. "הצרה הגדולה היא האם יש לנו את אורבך כדי להשביע ממשלה חדשה. האם יהיו לנו 61. אנחנו מקווים שבנט יביא את כל הסיעה". גורמים בימינה אמרו כי עמדת הסיעה היא שהיו״ר יוחלף עם הקמת הממשלה.

בגוש השינוי טענו כי ההצטרפות של הרשימה המשותפת לא תואמה איתם וכי מדובר במכתב נפרד, אם כי במשך היום התקיימו מגעים בין ח"כים בגוש לבין בכירים ברשימה המשותפת כדי לצרף אותם למהלך.

המסמך שהגישה המשותפת ליו''ר הכנסת (צילום: ללא)
המסמך שהגישה המשותפת ליו''ר הכנסת (צילום: ללא)

כזכור, הבוקר הגישה מפלגת "יש עתיד" למזכירות הכנסת מסמך עם 61 חתימות של חברי הגוש, בדרישה להחליף את יו"ר הכנסת יריב לוין. הצטרפותה של המשותפת לבקשה הגיעה מספר שעות לאחר הודעתו של ח"כ ניר אורבך (ימינה) להסיר את חתימתו מהדרישה, בטענה שלא ידע על המהלך.

מי שאמור להחליף את לוין בתפקיד הוא חבר הכנסת מיקי לוי (יש עתיד), זאת למרות שבתחילה יועד התפקיד לחה"כ מאיר כהן, שיתמנה לשר ככל הנראה. ב"גוש השינוי" הוחלט לפעול כך בעקבות החשש שלוין ינסה לעכב את ההצבעה על הקמת הממשלה. 

ח"כ עאידה תומא סלימאן כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "אנחנו רוצים להיפטר מיריב לוין כיו״ר הכנסת. היפטרות מהאדון נתניהו צריכה להיות היפטרות מהדרך והפוליטיקה שלו, לכן יחד איתו נפטרים גם מכל משרתיו. ויפה שעה אחת קודם".

כאמור, בעקבות החלטת ח"כ ניר אורבך למשוך את חתימתו, גורמים בגוש השינוי פעלו לשכנע את חברי הכנסת אחמד טיבי ואוסמה סעדי (תע"ל) לתמוך במהלך. במקביל, ברשימה המשותפת שוקלים לתמוך בהקמת ממשלה חדשה של "גוש השינוי" ו"להשלים את האצבעות החסרות".

מהתייעצויות פנימיות במשותפת עולה כי אין בכוונתם לאפשר לנתניהו להמשיך ולכהן כראש ממשלה או ליהנות מהצבעות של המשותפת. ההערכה היא שאם יהיו ח"כים נוספים שיפעלו כמו אורבך, במשותפת ישקלו מחדש את התנגדותם להקמת ממשלת גוש השינוי. עם זאת, עדיין לא התקבלה החלטה רשמית. 

חתימות חלק מהח''כים (צילום: ללא)
חתימות חלק מהח''כים (צילום: ללא)