לאחר שעשה אמש היסטוריה והיה למנהיג הראשון של מפלגה ערבית בישראל שחותם על הסכם קואליציוני לכניסה לממשלה, הבוקר (חמישי) שוחח יו"ר רע"מ, מנסור עבאס, עם סיון כהן ב-103FM והתייחס להמשך ההליך הפוליטי בדרך לממשלת שינוי.

"ברגע שיש תחושה שאכן מה שנכתב ומה שמנסים לקדם יש לו היתכנות, ויש מן ביטחון בשותפים שאפשר להתקדם הלאה, עם אמון כזה שזה הולך להתממש", פתח עבאס את דבריו.

כשנשאל האם בגוש השינוי לא צפו את המהלך של ניר אורבך, שסיכל את הרוב להחלפת יו"ר הכנסת, השיב עבאס: "כל הזמן היו דיבורים על עמדות של חברי כנסת כאלו ואחרים, אני מקווה שבסופו של דבר נפתלי בנט יצליח לשמור על כל חברי המפלגה וחברי הקואליציה שנוכל להתקדם הלאה בהקמת הממשלה. אבל כל אחד יש לו דעות ויש לו עמדות ומכבדים את זה, מקווים שנוכל להמשיך לקדם".

עבאס, בנט ולפיד חותמים על ההסכם הקואליציוני (צילום: דוברות רע''מ)
עבאס, בנט ולפיד חותמים על ההסכם הקואליציוני (צילום: דוברות רע''מ)

על מגעיו עם נתניהו סיפר: "עד אתמול כן קיבלתי טלפונים ושיחות וזה דבר טבעי, מראש רע"מ לא אמרה שהיא נמצאת בצד אחד ושוללת את הצד השני. השיחה האחרונה עם נתניהו הייתה אתמול, במשך שעות היום, ועם אנשים אחרים מהליכוד, לא רק עם נתניהו. אני לא מדבר על תוכן שיחות שמתנהלות, אבל זה טבעי. רע"מ מיצבה עצמה לא בימין ולא בשמאל, לכן כל הזמן ניהלנו מגעים בצורה שקופה עם כל הצדדים ועד הרגע האחרון כל האופציות מבחינתנו היו מונחות על השולחן. לא אמרנו שאנחנו נמצאים בגוש אחד ושוללים את הגוש השני".

כשנשאל האם היה וסיפור ממשלת השינוי נופל, ובא נתניהו ומשיג הסכמה מבן גביר וסמוטריץ', הוא יצטרף, השיב עבאס: "אני כרגע חלק מהקואליציה הזאת, התחייבנו ואנחנו נמשיך לקדם את המהלך הזה עד שתקום ממשלה. מבחינת מפלגת חד"ש ובל"ד החליטו שהם נגד אבל אני מקווה שתע"ל יצטרפו אלינו ויהיו חלק מהמהלך הזה. אני חושב שמקומם ביחד איתנו. אנחנו ניזום שיחות איתם וננסה להגיע להבנות. ממשלה לא יכולה לתפקד ב-60 או ב-61 ח"כים. חייבת שתהיה גם מן מעטפת ביטחון שתאפשר לממשלה לא רק לקום אלא לתפקד. יש הרבה דברים שצריך לעשות בתוך הכנסת, לכן אני חושב שלפיד ובנט מודעים לזה ויפעלו כדי להרחיב את בסיס התמיכה בממשלה".

כשנשאל מה גרם לו בסוף לחתום עם לפיד, השיב עבאס: "כל התהליך עצמו. מזה שנתיים אני מנסה להוביל את תהליך ההשתלבות ולממש את האזרחות ולהיות שותף פוליטי משפיע, זה רצון בסיסי אצלי, לכן כל הזמן ניסיתי להוביל תהליך כזה אבל לא עשיתי את זה עם צד אחד. אני חשבתי שנכון שהחברה הערבית תהיה בקשר עם כל החברה הישראלית, עם כל הקשת הפוליטית לכן הוצאתי עצמי מהעמדות המסורתיות של חד"ש ובל"ד שהן בשמאל של השמאל, ואמרתי שאנחנו מוכנים לנהל מגעים ולשתף פעולה גם עם הימין וזה פתח דלתות בפנינו".

"אין ספק שזו תמונה היסטורית ומהלך דרמטי ויש לו הרבה משמעויות מעבר לנושא הפוליטי של הקמת ממשלה. אם אנחנו חוזרים אחורה שנה ומשהו צריך לזכור שגנץ כחול לבן לא הצליחו להקים ממשלה עם המשותפת ובסופו של דבר הגענו לממשלה הפריטטית של גנץ נתניהו. אז נפל לי האסימון שהתהליך שאנחנו מנסים לעשות, ההשתלבות במערכת הפוליטית הישראלית, להיות חלק ממעגל מקבלי ההחלטות בצורה זו או אחרת לא יכול להיות עם צד אחד בפוליטיקה הישראלית ולא יכול להתממש עם השמאל או המרכז, חייבים להוביל תהליך בו גם נביא את הימין להיפתח ביחסיו לחברה הערבית, לשמחתי הצלחנו להתקדם בנושא הזה", הוסיף עבאס.

על ההסכם הקואליציוני שהושג אמר עבאס: "אין ספק שההסכם ברובו הסכם אזרחי, למרות שהנושאים האלה נוגעים לחיים של האנשים, פשיעה ואלימתו -זו קדושת חיים, קרקעות ותכנון ודיור ותעסוקה רווחה חינוך הכול נמצא שם. יש אנשים שמתייחסים דווקא לנושאים אזרחיים כאילו לנושאים לאומיים. אם אנחנו מבקשים למצוא פתרון לבעיות של הנגב, כאילו יש משהו ששייך לתחום הלאומי. אלו אזרחי המדינה, אפילו אם אין להם אחיזה בקרקעות.  בשנה האחרונה מול ממשלת נתניהו והליכוד הצלחנו לקדם כמה דברים, למשל ההחלטה הראשונה שתקבל הממשלה הזאת ב-40 הימים הראשונים, להקים שלושה יישובים. ההחלטה התגבשה בממשלתו של נתניהו גנץ ועלתה על שולחן הממשלה".