יו"ר מפלגת רע"מ מנסור עבאס, עשה היסטוריה כאשר היה למנהיג מפלגה ערבית הראשון שחותם על הסכם קואליציוני במדינת ישראל. הערב (חמישי) התראיין עבאס לערוץ כאן 11 וסיפר מדוע בחר לחתום דווקא עם יאיר לפיד ונפתלי בנט, למרות שתחילה היה נראה כי בכוונתו לחבור לראש הממשלה בנימין נתניהו.

יו"ר רע"מ סיפר כיצד התקבל רגע חתימת ההסכם בקרב הנוכחים בחדר. לדבריו, היו גם אלו שהזילו דמעה במאורע החריג. "בסופו של דבר, אתה מגיע לרגע ההכרעה ואז אתה שואל את עצמך, 'האם אתה מאמין לצד השני שהוא אכן יקיים, שיש רצון וכוונות טובות, כי על הנייר אפשר לכתוב כל דבר". אמנם לא קיבלנו כל מה שרצינו אבל קיבלנו המון דברים", הוא טען.

עוד קודם לכן, הוא סיפר על ימי המשא ומתן שקדמו לחתימה: "היו לנו שלושה ימים מאוד קשים. השיחות התחילו לפנות ערב והסתיימו ממש עם צאת החמה. אין ספק שהיחסים בתקופה האחרונה, במיוחד עם לפיד ובנט הם שיובילו את הממשלה. מערכת היחסים התפתחה בצורה טובה, חיובית ויש הבנה לצרכים של כל צד".


נפתלי בנט ויאיר לפיד (צילום: הדס פרוש, פלאש 90,יש עתיד,אלכס קולומויסקי, פול)
נפתלי בנט ויאיר לפיד (צילום: הדס פרוש, פלאש 90,יש עתיד,אלכס קולומויסקי, פול)

הוא שיתף כיצד, לאורך תקופת המו"מ, היו רגעים בהם חשב שלא יגיעו לסיכום ואמר כי "היו עליות וירידות לאורך החודש, גם בשלב מסוים בנט היה בכיוון של ממשלת ימין ואז חזר והכניס את ממשלת השינוי שוב לתמונה. הנזילות הזו בעמדות, אין ספק שהיא הכניסה בי ממד של חשדנות, אבל בגלל שהיינו בקשר כמעט יום-יומי ושיתפנו בקשיים, כל אחד בתוך מפלגתו, זה הגביר את האמון ואפשר לנו לקבל החלטה".

כמנהיג מפלגה ערבית, אשר פתח את דלתו בפני שיתוף פעולה גם עם מפלגות הימין בישראל, עבאס סיפר כיצד שמע כבר הכל מהרחוב הערבי: "בשנתיים האחרונות, מבגידה עד עלבונות והסתה ודברים נוספים. מתמודדים עם זה ומבינים שמדובר בתופעות לוואי של כל תהליך חדש שמשנה לשנות את המציאות". 

עבאס חשף בנוסף כי קיבל הצעה עבור מפלגתו, תפקיד סגן שר במשרד ראש הממשלה, אך טרם החליט האם לקבלו. לסיום הריאיון, יו"ר רע"מ שיתף כי העדיף לתמוך בממשלת ימין, ולאו דווקא בממשלה שתורכב ממפלגות שמאל ומרכז. לדבריו, לעשות מהלך דומה עם "ימין על מלא" עדיף עבורו, מכיוון ש"ברגע שתעשה מהלך כזה עם הימין, זה מקבל הכרה מכל הקשת הפוליטית והחברתית בישראל".