בליכוד נחושים להילחם נגד הקמת ממשלת שינוי על רקע הוויכוח הפנימי בסיעת ימינה ועקב העובדה שחלק מחברי הכנסת של תקווה חדשה לא שלמים עם ההסכם מול מפלגת רע"ם. בליכוד הוחלט לפעול בכמה דרכים ולעשות כל מאמץ אפשרי כדי לטרפד את הקמת ממשלת בנט־לפיד ערב ההצבעה בכנסת.

על פי החוק, יושב ראש הכנסת צריך לכנס את מליאת הכנסת כדי לקיים הצבעה על הקמת ממשלה שבעה ימים מהודעת נשיא המדינה. בליכוד מעריכים כי היו"ר יריב לוין לא ימהר לכנס את המליאה ויעדיף לערוך את ההצבעה בעוד כשבוע. גורם בליכוד אמר ל"מעריב” כי במפלגתו מתכוונים “לנצל כל רגע מהזמן שנותר עד ההצבעה כדי לשנות את המגמה”.

סמוטריץ' בהפגנה נגד איילת שקד. צילום: אבשלום ששוני

לצד ההפגנות שמתקיימות ליד בתיהם של חברי מפלגת ימינה הנחשבים ל”מתנדנדים”, ניר אורבך ועידית סילמן, בליכוד פתחו אתמול בקמפיין ברשת שבמסגרתו תקף ראש הממשלה בנימין נתניהו את נפתלי בנט ואת ממשלת השינוי העתידה לקום, בסדרת ציוצים בחשבון הטוויטר שלו. בין היתר, נתניהו כתב, כשעיקר פנייתו מופנית ל”מתלבטי ימינה” - ”בנט מכר את הנגב לרע”ם! כל חברי הכנסת שנבחרו בקולות הימין חייבים להתנגד לממשלת השמאל המסוכנת הזאת!”.

כמה מסרים נוספים הועברו בהמשך היום ברשת מטעם הליכוד לח”כים המתלבטים של האגף הימני שבקואליציית השינוי. בנוסף, מפלגת הליכוד פרסמה דרישה פומבית מבנט ולפיד לחשוף את כל ההסכמים, תחת הכותרת "מה יש להם להסתיר?".

אתמול בצהריים כינס נתניהו במעונו בבלפור ישיבה אסטרטגית דחופה, שאליה זומנו ראשי המפלגות החרדיות, יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ’, יו"ר סיעת הליכוד מיקי זוהר ויו"ר הכנסת יריב לוין. בפגישה נכחו גם כמה מראשי מועצת יש"ע המזוהים עם נתניהו - יוחאי דמרי, ישראל גנץ, אליהו ליבמן והלל הורוביץ. לקבוצת נציגי יש"ע אמר נתניהו כי עליהם "לצאת במחאה נגד הממשלה שעומדת לקום, כי ממילא סער ובנט כבולים. רע"ם והשמאל לא ייתנו להם לעזור להתיישבות ולו במילימטר".

על אף ההזמנה הדחופה, יו"ר דגל התורה משה גפני נעדר מהישיבה "מסיבות טכניות", וסגן השר אורי מקלב ייצג את דגל התורה במקומו. בין הרעיונות שעלו בישיבה: להוציא לרחובות את תלמידי הישיבות החרדיות ולקיים הפגנות מחאה המוניות ליד בתיהם של ראשי האגף הימני של ממשלת שינוי וכן ליד בתיהם של "מתלבטי ימינה".

כמו כן, בליכוד מנסים בכל דרך אפשרית לאתר את חברי הכנסת מהאגף הימני של גוש השינוי שאינם שלמים עם חלק מההסכמים הקואליציוניים וקווי היסוד המסתמנים. על פי בכיר בגוש הימין, על הכוונת ניר אורבך ועידית סילמן מימינה וזאב אלקין ושרן השכל מתקווה חדשה. "אלו הארבעה שמבחינה אידיאולוגית הכי לא שלמים עם הממשלה הזאת. אנחנו עושים ונעשה כל מאמץ אפשרי כדי להגיע אליהם ואל מקורביהם, כדי להסביר להם את גודל הטעות".

על רקע המחאות והלחצים שגוברים ונעשים תקיפים יותר ויותר, רבים בגוש השינוי מדווחים על "אווירת ההסתה המסוכנת שהם חשים". לדברי חבר הכנסת של גוש השינוי בשיחה עם "מעריב": "ההסתה של הליכוד נגדנו היא איומה ומסוכנת. ילדינו חוטפים גידופים וקללות בבתי ספר, ואפילו בגני ילדים. אומרים להם 'אבא שלך עוכר ישראל, אמא שלך בוגדת'. אנחנו מעדיפים ללכת למרכול בשכונה אחרת, כי בחנות השכונתית מעירים ומציקים לנו באופן קבוע. האווירה מתחילה להזכיר את התקופה שקדמה לרצח רבין. הלוואי שהכל יסתיים ללא טרגדיה".