יו"ר הכנסת יריב לוין (הליכוד) הודיע היום למליאת הכנסת (שני) כי עלה בידו של יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד להקים ממשלה. בהמשך, יודיע לוין מתי בכוונתו לקיים את הדיון וההצבעה על הקמת הממשלה החדשה במליאת הכנסת - ביום רביעי השבוע כפי שדורשים בגוש השינוי, או ביום שני בשבוע הבא כפי שמעדיפים בגוש הימין.

כזכור, החוק קובע כי מרגע מסירת ההודעה, על יו"ר הכנסת לזמן את המליאה לצורך הצגת הממשלה החדשה והצבעת אמון בה בתוך שבוע. לאור כך מסר לוין כי מליאת הכנסת תתכנס להצביע על הקמת ממשלה עד ליום שני הבא, כאשר תאריך מדויק "יימסר בהמשך". 

דחיית הדיון לשבוע הבא תאפשר לליכוד ולשותפים בעוצמה יהודית ובמפלגות החרדיות להמשיך ולהפעיל לחץ כבד על חברי כנסת בימינה, במטרה לשכנע אותם שלא לתמוך בממשלה ובכך לטרפד את הקמתה. לוין נשמע אומר בהקלטה שהגיעה לחדשות 11 בישיבת סיעת הליכוד: "ההשבעה יכולה להיות ברביעי, חמישי, ראשון או שני. צריך להחליט מה טוב לנו". 

בתוך כך, ההצבעה על בחירת יו"ר כנסת חדש במקומו של יריב לוין - תתקיים בתחילת ישיבת המליאה שבה תושבע ממשלה חדשה. לתפקיד מיועד ח"כ מיקי לוי (יש עתיד), והוא זה שאמור לנהל את ישיבת ההשבעה מיד לאחר בחירתו. 

בנאומו אמש פנה בנט ללוין וקרא לו לכנס את מליאת הכנסת על מנת להשביע את הממשלה: "תעלה ביום רביעי את הצבעת הממשלה, כך ראוי. כולנו יודעים שנתניהו רוצה לעכב בעוד חמישה ימים כדי לצוד עריקים, זו אולי טובת נתניהו, אבל אתה ובליכוד יודעים שזו לא טובת המדינה. נשבעת אמונים למדינה ולא לאדם מסוים והעם מצפה ממך שתעשה זאת". לקראת השבעת הממשלה נפגשו אתמול ראשי מפלגות גוש השינוי בתל אביב ושוחחו על הצורך להשביע ממשלה כבר ביום רביעי הקרוב "על מנת לאפשר למדינה להתקדם", ובכך למעשה גם לבלום את מסע הלחצים על הח"כים המתנדנדים.

לוין התייחס אתמול בישיבת סיעת הליכוד גם לשאלת פרסום ההסכמים הקואליציוניים של קואליציית בנט־לפיד ואמר: "על פי החוק, תוך 24 שעות מרגע חתימת ההסכמים הקואליציוניים עליהם להניח אותם על שולחן הכנסת. הם טוענים כי טרם חתמו על הכל וזאת הסיבה כי עוד הוגשו ההסכמים".

לוין הוסיף: "ביום שישי העליתי את הדרישה כי ההסכמים הקואליציוניים יפורסמו. ההחלטה של חברי הכנסת חייבת להיעשות כאשר כל המידע גלוי בפניהם. הדיון הציבורי גם הוא חייב להיעשות מבלי שישנם דברים הנסתרים מן העין. סברתי שקריאתי תענה מיד, שכן אם מדובר בממשלה כל כך טובה לעם ישראל ולמדינת ישראל, היו השותפות העתידות לממשלה צריכות להיות בעלות עניין, להציג את ההסכמים ולהתגאות בהם", הוסיף. לדברי לוין, "הסתרת ההסכמים מעיני הציבור, ומעיני חברי הכנסת – אומרת הכל. היא אומרת את מה שחברי הכנסת של ימינה ושל תקווה חדשה יודעים עמוק בלב. שהאמת על מה שכתוב בהם – היא קשה. שהממשלה הזו – רעה. שהדרך שלה הפוכה לחלוטין מהדרך שלנו".
מגוש השינוי נמסר אתמול כי ההסכמים הקואליציוניים יוגשו כמתחייב בחוק 24 שעות לפני השבעת הממשלה.

בכירים בסיעת הליכוד אמרו ל"מעריב" כי לא קיימת הבנה ברורה מה עדיף מבחינת המאמצים של הליכוד לנסות ולמנוע את הקמת ממשלת בנט־לפיד. "אם יוצאים מנקודת ההנחה כי ההפגנות ליד בתיהם של ניר אורבך ועידית סילמן מימינה הן כלי אפקטיבי ללחוץ עליהם, אז עדיף לדחות את ההצבעה ליום שני הבא ולהמשיך ללחוץ. אך בכלל לא ברור אם המחאה הזאת אכן יעילה".

בתוך כך התפתח אתמול ויכוח סוער בישיבת סיעת הליכוד סביב השאלה האם נכון להפגין ליד הבתים הפרטיים של אנשי ימינה. השרים יובל שטייניץ, מירי רגב וגילה גמליאל הביעו התנגדותם להפגנות. שטייניץ אמר כי באופן קבוע הוא מתנגד להפגנות ליד בתים פרטיים של פוליטיקאים, וכי אין הצדקה לפגיעה במשפחות. מנגד, חברי כנסת אחרים תמכו בהמשך המחאה ליד הבתים של חברי ימינה. 

בתוך כך, התנועה לאיכות השלטון פנתה אתמול ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בבקשה להוציא את נתניהו לנבצרות מיידית מתפקידו כראש הממשלה עקב ״שינוי מהותי בנסיבות כהונתו״. לעמדת התנועה, מכלול האירועים האחרונים מהווה תשתית ראייתית נוספת לנבצרות "מהותית". עוד הזכירה התנועה כי בית המשפט העליון קבע בתגובה לעתירתה כי ״הכרעתנו ניתנת על בסיס התשתית שמונחת לפנינו בנקודת הזמן הנוכחית. טענות העותרים שמורות להם במקרה של שינוי מהותי בנסיבות".