ועדת החוץ והביטחון הזמנית בראשות חברת הכנסת אורנה ברביבאי התכנסה הבוקר (שני) לדיון בנושא ההסתה וההקצנה במרחב הציבורי. הדיון נקבע נוכח ההתרעה החריגה שפרסם ביום שבת ראש השב"כ נדב ארגמן ונוכח אפשרות קיומו של מצעד הדגלים ביום חמישי הקרוב.

לאחר הסערה שחוללו דברי ארגמן, הקריאה ברביבאי בפתיחת הוועדה הודעה מטעם השב"כ: "עיתוי הודעת ארגמן נובע מהעלייה בכמות ובחומרת ההסתה ולא התייחס בדבריו לצד זה או אחר של המפה הפוליטית, אלא הצביע על תופעה שעלולה להוביל לאלימות". עוד הוסיפו: "העיתוי נובע הן מכך שבימים שקדמו לו הייתה עליה, הן בכמות והן בחומרה של הפרסומים המסיתים, והן על רקע הרגישות הרבה שיש בימים אלו בזירה הציבורית". 

"גם לפני כשנה, ביולי 2020 במכתב לשר דרעי שזכה לפרסום תקשורתי אמר ראש השב"כ דברים דומים בכל הנוגע לצורך להימנע משיח אלים ומסית ובדבר חובתם של אישי ציבור לפעול לריסון שיח זה", נמסר.

נציג המשטרה בוועדה, תנ"צ דודו בואני שמשמש כרח"ט חקירות, אמר כי מתחילת מבצע "שומר החומות" פתחה המשטרה מוקד שעובד 24/7 שעובד לניתור הסתה ברשת. ח"כ אורית סטרוק תקפה: "איך לא ידעתם לתת מענה בזמן להסתה? מה נסגר איתכם?".

בואני הגיב כי "היו לנו 35 ניטורים ברשת שחשבנו שיש בהם תשתית לפתיחה בחקירה, מתוכם קיבלנו אישור לפתוח חקירה ב-12 אירועים בלבד מתחילת מאי".

אורית סטרוק (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
אורית סטרוק (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בהמשך, סערה פרצה בדיון לאחר שח"כ אופיר סופר מהציונות הדתית טען כי התרעת ראש השב"כ יצאה בקונטקסט פוליטי מסוים: "אי אפשר להתעלם מכך". בתגובה אמרה ברביבאי כי "כל ניסיון לחבר בין המלצה מקצועית של ראש השב"כ שאמון בגוף ביטחוני להיבט פוליטי, לא רק גורם נזק, אלא גם מעלה ההאשמות חמורות".

בהמשך התייחסה הוועדה אל נושא אבטחת חברי הכנסת בשל ההסתה ההולכת וגוברת. קצין הכנסת, ניצב יוסף גריף, עדכן כי נכון להיום ארבעה חברי כנסת מאובטחים: "אני מונחה על ידי המשטרה, יש לנו שיתוף פעולה טוב".

בעניין מצעד הדגלים שצפוי להתקיים ביום חמישי הקרוב אמר נציג המשטרה כי עקרונית המשטרה מאשרת את מצעד הדגלים ביום חמישי אבל עיתוי ומתווה המצעד יקבעו בתיאום עם הדרג המדיני.

בתגובה אמר ח"כ אבי דיכטר (ליכוד): "אני מצפה מעצמנו לעמוד כחומה בצורה ולומר כי לא יכול להיות שיהיה מישהו, נשיא ארהב או להבדיל ראש חמאס, שיאמר למדינת ישראל לא לקיים את מצעד דגלים".

ח"כ איתמר בן גביר (הציונות הדתית) אמר במהלך הדיון: "אין שום הצדקה להסתה משום כיוון. אבל יש כאן צד אחד שכשאומרים לו נרצח אותך ונשבור לך את הרגלים, קצין הכנסת טוען שהכל בסדר. מצד שני אם אומרים משהו לח"כ עידית סילמן ולח"כ ניר אורבך מיד מטפלים בנחישות".

"המוסר הכפול הזה גורם לכך שמאבדים את האמון במשטרת ישראל. אין שום סיבה שהרשת החברתית בערבית ושל כל מיני אנרכיסטים מהשמאל תגעש ותרעש ואז כשאתם מביאים את הנתונים, בהם 35 חקירות על הסתה, אנו מבינים שזה כשל", המשיך בן גביר.

גם ח"כ סטרוק נשאה דברים בוועדה ואמרה: "שום דבר ממה שאגיד אין משמעותו בשום פנים קריאה או היתר לאלימות כלשהי ואני בהחלט יכולה לקבל ולהבין את ראש השב"כ. אבל תמיד כשישנם התבטאויות חריפות יכול להיות בקצה בן אדם שהוא לא במאה אחוז שפוי שיכול לתרגם דברים לפעולות שאסור לעשות אותם".

"אחרי שאמרתי את זה אני אומרת - אתם לא תסתמו לנו את הפה, אתם עושים מעשה נבלה. כל מי שמקים את הממשלה ומאפשר לראשונה בתולדות המדינה ובתולדות העמים בכלל מאז טרויה להכניס את אויבי מדינת ישראל לתוככי ממשלת ישראל. אתם לא תסתמו לנו את הפה בביקורת הזו שלא מתירה שום מעשה אלים משום סוג", הוסיפה. 

ח"כ נירה שפק (יש עתיד) אמרה: "ככה לא מנהלים מדינה. אני קוראת לראש הממשלה לכנס את הקבינט ולבצע הערכת מצב מיידית לקבל בה את ההחלטות המתאימות כדי שלא נצטרך לשבת אחר כך בוועדות חקירה. זה הזמן לשים את הפוליטיקה בצד ולהבין ששלום הציבור וחיי אדם הם לפני הכל".

בסיום הדיון אמרה ברביבאי: "הדיון התקיים על רקע דברי ראש השב"כ, אני לוקחת ברצינות את האמירה שלו ומוחה על כל מי שמנסה לייחס זאת לאמירה פוליטית. אני חושבת ששליח ציבור או כל אזרח שיגיד את זה פוגע ביכולת של השב"כ וגורמי הביטחון לספק בטחון לאזרחי המדינה".

"אין לי ספק שאין פה הטיה פוליטית, זה נובע מעליה דרמטית ומוחשית שיש בה כדי לפגוע פגיעה בנפש. השאלה האם אנו רוצים לקחת על עצמנו את האחריות ולהגיד לנוכח האמירה החריגה הזאת האם אנו מלבים את השיח? האם אנו עוסקים בטיהור האוירה ושינוי האקלים שיכול חלילה לגרום לפגיעה בנפש? או שאנו אומרים מנסים לפגוע בשליח?", הוסיפה. 

עוד אמרה בפנייה לחברי הוועדה: "בואו לא נהיה אנחנו אחראים להסתה במקום הרגעה. התפקיד שלנו הוא להוריד את הלהבות ולתת גיבוי לכוחות הביטחון. אני מודאגת מהעדר משילות בזמן מעבר שלטון, לכן דווקא כעת חייבת להיות הקפדה יתרה בניתוח האיומים".

"אני קוראת מכאן לכינוס קבינט באופן מידי. זאת שערוריה שבנסיבות האלה אין התיחסות ספציפית ולא מוצאים מספיק זמן כדי לומר מה המדינה צריכה לעשות כדי לצמצם את הסכנה שעליה מתריע ראש השב"כ". 

בתוך כך, חבר הכנסת סופר (הציונות הדתית) דרש טרם פתיחת הדיון לקבל את נתוני ניטור הרשת שעשה השב"כ בהשוואה לתקופות שונות ולקבוצות שונות על מנת לקבל הסבר מה הביא את ראש השב"כ להוציא את ההודעה החריגה על כך ש"השיח המסית עלול להגיע לכדי פגיעה בנפש". לדברי ח"כ סופר "התחושה כרגע היא תחושה של תסכול והשתקה. הדיון הפתוח הוא עקר ויש בו כדי להיות חלק מקרנבל ההשתקה".

כזכור, בהודעה שפרסם ראש השב"כ הזהיר ארגמן מה"שיח האלים והמסית, בדגש על זה המתקיים ברשתות החברתיות, שעלול להתפרש בקרב קבוצות מסוימות בקרב בודדים, ככזה המתיר פעילות אלימה ובלתי חוקית שעלולה חלילה להגיע אף לכדי פגיעה בנפש".

"מדינת ישראל חרטה על דגלה את עקרון חופש הביטוי. זהו עקרון חשוב והכרחי במדינה דמוקרטית", אמר ארגמן והוסיף: "בתקופה האחרונה אנו מזהים התגברות והקצנה חמורה בשיח האלים והמסית, בדגש על זה המתקיים ברשתות החברתיות. זהו שיח הכולל התבטאויות חמורות, תוך שימוש בשפה ובמונחים של שיסוי, הסתה ואף קריאות לאלימות ופגיעה פיזית".

עוד הוסיף, כי "לצד האחריות המוטלת על כתפי השב"כ, חובתם של נבחרי ציבור מכל קצוות הקשת הפוליטית, מובילי דעה, אנשי דת, מחנכים ואזרחי ישראל כולם לצאת בקריאה ברורה ונחרצת להפסקה לאלתר של השיח המסית והאלים". ארגמן חתם את דבריו באומרו כי "האחריות להרגעת הרוחות ולריסון השיח מוטלת על כתפי כולנו".