סגן שר הבריאות, יואב קיש (הליכוד), שוחח הבוקר (שני) עם ינון מגל ובן כספית ב-103FM לקראת המעבר הצפוי של מפלגתו לאופוזיציה, ועל המגעים שקיים הליכוד עם מפלגת רע"מ.

"המגעים של הליכוד עם מנסור עבאס, כמי שהיה מעורב בכל השיחות ובכל המגעים, חשוב לי את הדבר הזה להסביר כי לצערי היו הרבה שקרים סביב העניין הזה. לי יש גישה אולי מוזרה, כל מה שאני אומר אני מאמין בו. זו האמת, אני לא עושה ספינים או משקר, אני מוכן גם בהוכחות לדבר ולא רק בסתם אמירות. כשמנסור עבאס בא ואמר 'אני רוצה לטפל אך ורק בנושאים האזרחיים ושם בצד את הנושאים הלאומיים' לי היה חשוב לשבת איתו ולהבין במה מדובר. ישבתי עם מנסור, בהמשך הובלתי את השיחות המשותפות עם רה"מ והפגישות עם רה"מ, הייתי בכולן. יש הבדל בין התפיסה שלי למנסור עבאס לבין התפיסה של סמוטוריץ'. אני לא קורא ולא חושב שמנסור עבאס הוא תומך טרור, זה בעיניי לא נכון לומר. אני חושב שאפשר לעשות איתו שת"פ אזרחי לטיפול בבעיות של המגזר הערבי ואולי לאור הפרעות של המגזר הערבי לעשות איחוי של הקרעים. אני כן מסכים עם בצלאל סמוטריץ' שממשלה ציונית לא ניתן להקים כשאתה מסתמך על קולות רע"מ, לא בתמיכה ולא הימנעות. מה לעשות, הם לא ציוניים. אני יודע שהיה ניסיון של כל מיני אנשים לנסות לגשר על הפערים בין מנסור לבצלאל, הדברים האלה מעולם לא צלחו", פתח קיש את דבריו.

סגן השר יואב קיש (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
סגן השר יואב קיש (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

כשנשאל מה היה קורה אם המגעים היו צולחים, השיב קיש: "אם היו צולחים, היינו מגיעים לרגע האמת וזה לא קרה. אותי מאוד הרגיז רביב דרוקר שאמר שאני משקר, אין מסמך אחד שמדבר על סיכום פעולה קואליציוני בין עבאס לליכוד כי זה לא קרה מעולם. בתאריך 24.4 כשהיינו עם המנדט הגשנו מסמך אחד, זה היחידי שיש למנסור עבאס, שמרכז את התנאים לטובת העברת החוק לבחירה ישירה. שת"פ פרלמנטרי שהאמנו שהעם רוצה את נתניהו ונתניהו ינצח ורצינו את תמיכת רע"מ כדי להעביר את החוק בכנסת. אני אומר שדרוקר משקר, תציגו מסמך אחר. לא היה ולא נברא. אני מוכן, הייתי בכל השיחות, מוכן שיעלו את כל ההקלטות שהם רוצים. אני שאלתי את נתניהו ואת האנשים האחרים – מיקי זוהר ויריב לוין אם היו שיחות שאני לא הייתי, התשובה היא לא".

כשנשאל האם הוא מוכן לפרסום הקלטות השיחות, השיב: "אני לא מקליט שיחות, אני חושב שזה לא מעשה ראוי אבל אני מוכן, כל מי שטוען שיש לו הקלטה. אנחנו נלחמים פה על האמת, רוצים לראות מי משקר אני מוכן שכל מי שטוען שיש הצעה שיש בה 'תהיה בממשלה ואתן לך ככה' שיעלה, לא היו.  אני מדבר על מנסור עבאס. מה שהיה בשיחות, היו גם ביום האחרון של המנדט של לפיד שמטרתן לעצור את החתימה של רע"מ כי אנחנו חושבים שזו ממשלה נוראית. מה אמרנו למנסור עבאס בשיחות האלה? מה שאתה מקבל מבנט זה על הנייר, כמו ששיקר לבוחריו הוא ישקר לכם. אנחנו מקימים ממשלת 61, רה"מ משוכנע בזה בוודאות, יש לנו את הממשלה הזאת כי רע"מ חששו שהם הולכים לבחירות, אנחנו אמרנו להם אל תחששו יש לנו ממשלת 61. מעולם לא נאמר להם אנחנו צריכים את הקולות שלכם לממשלה. מי שטוען אחרת, אני מאשר לכם להוציא קלטות. הדבר האחרון, רק הימין יכול לשנות מציאות, השמאל ובנט שהולך עם השמאל לא מסוגל לעשות את זה, אנחנו מסוגלים".

"מנסור עבאס אמר 'יש לי תנאים אזרחיים', היו לו שני דברים שלתפיסתו אזרחיים ולתפיסתנו לא. ביטול חוק קמיניץ, על זה נפל המשא ומתן לחוק לבחירה ישירה. הנושא של הבנייה בנגב והפזורה והשטחים הבלתי חוקיים שהשתלטו עליהם בדרום. היה לנו על זה ויכוח גדול, נושא שלושת היישובים, הייתה החלטה בממשלה הקודמת, ואנחנו הסכמנו ואמרנו שאנחנו גם נוביל במקביל את הסדרת ההתיישבות הצעירה ביו"ש. מה בנט נתן? אני לא יודע. למה הם לא מראים את מסמך ההסכם הקואליציוני? אם הם נתנו מה שאנחנו נתנו, אין לי טענות", סיים קיש את דבריו.