קווי היסוד של "ממשלת השינוי" בראשות נפתלי בנט ויאיר לפיד ופרטים ראשונים על ההסכמים הקואליציונים הגיעו הערב (שני) לידי "מעריב". בין הסעיפים המרכזיים נמצאים שורת נושאים כלכליים וחברתיים ובראשם העברת תקציב, לצד קידום מיידי של חקיקה המגבילה כהונת רה"מ לשתי קדנציות או שמונה שנים.

לפי דיווח בחדשות 12, במקום חוק להגבלת כהונת ראש הממשלה, יקודם חוק לתקופת צינון של ארבע שנים למי שכיהן כראש ממשלה במשך שמונה שנים. בימינה הבהירו בתגובה לפרסום כי "אין, לא הייתה ולא תהיה הסכמה בעניין מניעת ריצה לכנסת. מדובר בהצעה שעלתה, לא סוכמה והיא גם לא תהיה. הדבר היחידי שהיה והוסכם הוא הגבלת כהונת רה"מ ל-8 שנים או 2 קדנציות".

בימינה הוסיפו כי "באשר לשאר הפרסומים הערב - ההסכמים הקואליציוניים טרם נחתמו ועוברים בשעות אלו ממש שינויים ותיקונים. חלק מהדברים שהובאו לא מדויקים, וחלקם רלוונטיים לטיוטות קודמות. ההסכמים יפורסמו בשקיפות מלאה לציבור ברגע שיסוכם תוכנם".

חברי ''גוש השינוי'' בישיבת ראשי סיעות (צילום: רענן כהן)
חברי ''גוש השינוי'' בישיבת ראשי סיעות (צילום: רענן כהן)

פרטים חדשים של ההסכם הקואליציוני נחשפו אף הם. לפי הדיווחים, נקבע כי במליאת הממשלה ובוועדות השרים יידונו נושאים שהעלאתם תיקבע בהסכמה ע"י ראש הממשלה המכהן וראש הממשלה החליפי, כאשר לשניהם תעמוד זכות וטו הדדית. עם זאת, השותפים הקואליציוניים יתחייבו להצביע נגד שינוי בסטטוס קוו לדרישת ימינה.

לפי ההסכמים, גדעון סער ובני גנץ יהיו סגני ראש הממשלה והקבינט המדיני-ביטחוני יכלול 12 שרים, שישה מכל גוש. יו"ר רע"מ מנסור עבאס ימונה לסגן שר ויקבל תקציב בסך חצי מיליארד שקל לחלוקה על פי ראות עיניו. 

בנוסף, נקבע כי כוח ההצבעה במליאת הממשלה ובוועדות השרים יהיה שווה בין שני הגושים ולכל ראש ממשלה תהא אחריות מיניסטריאלית לשרי הגוש שלו. כמו כן, במידה והממשלה נופלת בהצעת אי-אמון, יו"ר ימינה לא יוכל לכהן כשר או כסגן שר בכל ממשלה שתקום.

החוק הנורבגי יורחב בהקצאה אחת נוספת לכל מדרג, כלומר: בסיעה המונה 6 ח"כים יוכלו להתפטר 3 מהם, בסיעה המונה 7-9 ח"כים יוכלו להתפטר 4 מהם ובסיעה המונה 9 ח"כים ומעלה יוכלו להתפטר 5 מהם. חוק יחול על שרים וסגני שרים.

עוד דווח כי סוכם עם עבאס על הקפאת האכיפה על בנייה בלתי חוקית במשך ארבע שנים. בנוסף, אחד הצעדים הראשונים של הממשלה החדשה יהיה הקמת ועדת חקירה לאסון מירון. 

קווי יסוד נוספים של הממשלה החדשה:

מדיני-ביטחוני:

  • ביצור הביטחון הלאומי של ישראל ולשמירת ביטחונם של כלל אזרחי המדינה, זאת לצד חתירה מתמדת לשלום. הצדדים מסכימים כי יש לפעול לחיזוק משרד החוץ כגורם המתכלל את יחסי החוץ של מדינת ישראל.
  • קידום צמיחה ושגשוג של ירושלים, תוך המשך הבניה בה בהיקפים משמעותיים. במסגרת זאת, ועל מנת לבסס את מעמדה של העיר כמרכז ועוגן שילטוני, תוך זמן קצר מהשבעתה תיושם החלטת הממשלה להעברת כלל משרדיה ויחידותיה הארציות לירושלים.
  • קידום רפורמת "נפש אחת" ויישום צעדים של ועדות אחרות אשר פעלו למען נכי צה"ל ופגועי הנפש באגף השיקום של משרד הביטחון.
  • הקואליציה מתחייבת לתמוך בחקיקת "חוק גיוס" במתווה משרד הביטחון כך שגיל הפטור יעמוד על 21. בנוסף, ראש הממשלה ושר הביטחון יבחנו הפעלה של מודל חדש בתחום השירות הלאומי אזרחי לאוכלוסיות מסוימות. לצורך כך תוקם ועדה בראשות נציג ראש הממשלה ונציג שר הביטחון וזו תציג את מסקנותיה לממשלה בתוך 90 יום. 

כלכלה: 

  • הממשלה "תפעל לעידוד צמיחה על בסיס עקרונות של כלכלה הוגנת המנתבת את ההשקעה התקציבית אל מעמד הביניים והשכבות החלשות תוך צמצום הפערים החברתיים וחיזוק השירותים החברתיים".
  • חיזוק המגזר הפרטי בדגש על עסקים קטנים ובינוניים, תוך העמדת רשת ביטחון לעצמאיים
  • פיתוח הפריפריה הגיאוגרפית של ישראל ולהעצמת התנאים הכלכליים המאפשרים השתלבות ומעורבות אזרחית בין היתר באמצעות שילוב בשוק התעסוקה 
  • "לפעול בנחישות" למיתון עליית מחירי הדיור
  • שמירה על זכויות האזרחים הוותיקים ורווחתם, בתוך כך הגדלת קצבת הבטחת הכנסה לקשישים כך שהכנסתו של קשיש תהיה בגובה 70% משכר המינימום. הממשלה תפעל ליישום תכנית לאומית למיגור הבדידות והרפורמה למיגור עושק הקשישים.

חינוך: 

  • העצמת מערכת החינוך, ובכלל זה חיזוק מעמד המורה ועצמאות המנהלים. העברת האחריות על הגיל הרך למשרד החינוך. לימודי יסוד לכל תלמידי ישראל יהיו יעד לאומי מתוך הכרה כי שילובם בשוק העבודה הכרחי לעתידה הכלכלי של מדינת ישראל, לצורך כך יבוא הדבר לידי ביטוי בתקציב המדינה לפי החלטת משרד החינוך.
  • הגדלת תקציב תנועות הנוער והבגורים, ארגוני הנוער, מתנדבי שנת השירות ותלמידי המכינות הצבאיות.
  • חיזוק ההשכלה הגבוהה, תשאף להוביל לתואר ראשון בחינם במקצועות הנדרשים, ותפעל להקים ולתקצב אוניברסיטה בגליל ולתיקון תקצוב הסטודנטים הלא מתוקצבים באוניברסיטת אריאל.

בריאות: 

  • חיזוק מערכת הבריאות הציבורית ולהביא אותה לרמת מוכנות בהתאם למדדים המקובלים ב- OECD.
  • יתוקן המקדם הדמוגרפי של סל הבריאות כך שישקף את הזדקנות האוכלוסייה.
  • תינתן תוספת שנתית קבועה בשיעור של 65.1% מעלות סל שירותי הבריאות לצורך הוספת תרופות, מכשור וטכנולוגיות רפואיות חדשות לסל שירותי הבריאות, יעודכן מדד יוקר הבריאות כך שיכלול מדד מחיר יום אשפוז.
  • יקובעו התקנים שניתנו בתקופת הקורונה כתקנים קבועים של רופאים, אחיות ומקצועות פרא רופאים בבסיס התקציב.
  • חיזוק מערך בריאות הנפש הן בבתי החולים הפסיכיאטריים והן בטיפול בקהילה.

שוויון מגדרי ואלימות נגד נשים

  • הממשלה תאמץ את מסקנות הוועדה הבין משרדית למניעה וטיפול בתופעת האלימות נגד נשים ואלימות במשפחה ותפעל ליצירת שוויון חברתי מלא בין גברים לנשים.
  • אימוץ מסקנות הוועדה הבין משרדית למניעה וטיפול בתופעת האלימות נגד נשים ואלימות במשפחה ובכלל זאת הקמת מערך חירום לנשים בשעת משבר, הוספת חדרים אקוטיים בבתי חולים, וכן קידום חקיקה למניעת אלימות כלכלית וביטול ההתיישנות על עבירות מין ואלימות בקטינים ועבירות מין בבגירים.
  • הממשלה תקים נציבות לנפגעי עבירה במשרד המשפטים, שתרכז את הטיפול בתחום נפגעי העבירה, יוקמו מחלקות ייעודיות לטיפול בעבירות מין במשטרת ישראל, בפרקליטות המדינה ובבתי המשפט.

מהליכוד נמסר בתגובה להסכמים: "בנט, שרימה את בוחריו והעביר קולות מימין לשמאל רק כדי למנות את עצמו לראש ממשלה עם 6 מנדטים, רוצה עכשיו לבטל את בחירתם של מיליוני אזרחים ולהיפטר מהמנהיג החזק של הימין באמצעות חוקים דיקטטוריים שנהוגים רק באיראן, סוריה וצפון קוריאה. בנט עשה הכול כדי להסתיר את ההסכם עם רע"מ - הסכם מזעזע ובו מכירת חיסול של הנגב לתנועה האיסלמית, וראשות ועדת הפנים בכנסת למנסור עבאס".