איך יראה יום ההשבעה? במשכן הכנסת כבר נערכים לקראת ישיבת השבעת הממשלה ה-36 הצפויה ביום ראשון ולבחירת יושב ראש כנסת חדש במקומו של ח"כ יריב לוין. זאת, לאחר שלוין הודיע היום (שלישי) כי הישיבה תתקיים ביום ראשון הקרוב. יו״ר הוועדה המסדרת, ח״כ אלהרר (יש עתיד), הודיעה לחברי הכנסת כי תכנס מחר בשעה 9:30 את הוועדה המסדרת על מנת לאשר את קיום הישיבה המיוחדת להשבעת הממשלה ביום א' הקרוב בשעה 16:00.

סעיף 13 לחוק יסוד: הממשלה קובע, כי אם בחירת יושב ראש הכנסת נקבעה לאותו מועד שבו תערך ישיבה לצורך כינון הממשלה, ייבחר תחילה יושב ראש הכנסת. במקרה זה תצביע הכנסת על בחירתו של ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) לתפקיד יושב ראש הכנסת ה-19 במספר. לאחר בחירתו יתפוס ח"כ לוי את כס היושב ראש, ח"כ יריב לוין יעבור לספסלי המליאה, ומרגע זה ינהל את ישיבת ההשבעה.

מיקי לוי (צילום: אלעד גוטמן)
מיקי לוי (צילום: אלעד גוטמן)

מעמד ההשבעה של הממשלה ה-36 צפוי להיפתח בנאום של ראש הממשלה המיועד נפתלי בנט. עדיין לא ברור אם גם ח"כ לפיד, המיועד לשמש כראש ממשלה חילופי ינאם גם הוא. בנט אמור להציג את קווי היסוד של הממשלה ואת חלוקת התיקים בה. מיד לאחר מכן יפתח דיון במליאה. בעבר היה מקובל שמיד אחרי ראש הממשלה המיועד נואם יו"ר האופוזיציה, במקרה כזה עשוי בנימין נתניהו לעשות את נאום הבכורה שלו בתפקיד.

בתם הדיון והנאומים תערך הצבעת אמון ראשונה בממשלה שצפויה לקבל תמיכה של 61 חברי כנסת, לאחר שח"כ ניר אורבך (ימינה) הצהיר היום סופית כי יתמוך בממשלה.

ניר אורבך בכניסה לביתו של בנט (צילום: אבשלום ששוני)
ניר אורבך בכניסה לביתו של בנט (צילום: אבשלום ששוני)

לאחר ההצבעה יצהיר ראש הממשלה אמונים בפני הכנסת ויתחייב כראש הממשלה לשמור אמונים למדינת ישראל ולחוקיה ולמלא באמונה את תפקידו כראש הממשלה ולקיים את החלטות הכנסת. ברגע הזה אפשר יהיה לומר בפה מלא כי תם עידן נתניהו בממשלות ישראל.

כל אחד מהשרים יצהיר: "אני מתחייב כחבר הממשלה לשמור אמונים למדינת ישראל ולחוקיה, למלא באמונה את תפקידי כחבר ממשלה ולקיים את החלטות הכנסת", ויתפוס את מקומו סביב שולחן הממשלה. בתום הישיבה צפויים ראש הממשלה וכל השרים להגיע משכן הנשיא כדי לצורך את הצילום המסורתי של הנשיא וכל שרי הממשלה.

החוק מחייב את השותפות הקואליציוניות להציג את ההסכמים שנחתמו ביניהן עד 24 שעות פני הצגת הממשלה. מאחר והשבעת הממשלה נקבעה ליום ראשון, רוב ההסכמים צריכים להיות מונחים על שולחן הכנסת ולהיחשף לציבור עד ליום שישי הקרוב, לכל המאוחר. נכון לרגע זה ההסכמים טרם נחתמו והם עוברים עדיין שיפוצים אחרונים. אמש פורסמו קטעים מתוך ההסכמים הקואליציוניים - אך לא הגרסה הסופית.