הכלכלן פרופ' מומי דהן, מרצה בבית הספר למדיניות ציבורית וממשל באוניברסיטה העברית בירושלים, שוחח היום (שלישי) עם ענת דוידוב בתוכניתה "איפה הכסף" ב-103FM והתייחס למדיניות הכלכלית שצפויה לקדם הממשלה החדשה של בנט ולפיד: "מי שמצפה לרפורמות מרחיקות לכת - יתאכזב".

דהן העריך כי ממשלת האחדות "תוכל לעשות דברים בסיסיים, אבל לא מעבר לזה. אני מניח שהיא תוכל להעביר את התקציב כי זה יהיה עוד יחסית זמן סמוך להקמת הממשלה אז עדיין הדבק שמחזיק את הממשלה יהיה מספיק טוב כדי להעביר את התקציב. אבל אם מישהו מצפה לרפורמות כואבות, מרחיקות לכת, אני חושב שצפויה לו אכזבה גדולה".

בעניין הרפורמות הצפויות וחוק ההסדרים אמר: "זו נקודה מעניינת וכאן יצטרכו הפוליטיקאים לעשות משהו מאוד מיוחד, לראות בתקציב הנוכחי, הראשון שלהם, כאילו הוא תקציב אחרון. זאת תהיה אולי אחת ההזדמנויות הבודדות והחשובות לעשות דברים קצת יותר משמעותיים. השאלה אם זה יעשה, כי אני מעריך שיהיה מאוד קשה בקונסטלציה הפוליטית שנוצרה לעשות דברים משמעותיים. אנחנו יודעים את זה גם מניסיון של מדינות אחרות ושלנו שכאשר מדובר בקואליציה יחסית קטנה ומגוונת מאוד הסיכויים לעשות דברים משמעותיים לא גדולים".

הוא הסביר: "אני חושב שהבעיות שצפו במהלך משבר הקורונה והמשבר הביטחוני לימדו אותנו שאנחנו זקוקים למדינה הרבה יותר חזקה, במובן של מערכת אכיפת החוק וגם במובן של מדינת רווחה. אם זה חינוך, בריאות ורווחה יותר משמעותיים. קשה לי לראות את הדברים האלה קורים, במצב בו הכוח הפוליטי יחסית מצומצם כל חבר כנסת שיתעורר בבוקר ויחליט שהממשלה לא ממשיכה, הוא בעצם קובע את גורלה".

על הסעיפים השונים בהסכמים הקואליציוניים שעסקו בהקצאת תקציבים למטרות שונות אמר: "אני חושב שהנייר סובל הכול אבל בסוף המבחן הוא אם הצעדים האלה שכתובים על הנייר יתורגמו למעשים. כדי לתרגם את זה צריך כוח פוליטי, להעביר את זה במסגרות המתאימות, אם זה ממשלה ואם זו הכנסת".

הוא הוסיף כי הוא "מברך על העובדה ששר האוצר ויו"ר ועדת הכספים באים מאותו חוג פוליטי. זה דבר מאוד טוב כדי למנוע מיסי מעבר שנובעים מרצון לשרת מגזר מסוים", והסביר מדוע לא מדובר במצב של "החתול שומר על השמנת":

"שר האוצר בד"כ מסתכל על האינטרסים הכלליים וטוב שגם ילווה אותו מישהו בוועדת כספים שעושה את זה אבל הם לא השחקנים הפוליטיים היחידים, בסוף צריך להעביר את זה בהצבעה. השאלה כמה יכולת פוליטית, עוצמה פוליטית, הממשלה תפגין למעשה, לא בניירות ולא בהסכמים שנחתמים; כי עם כל הכבוד, בסוף צריך אצבעות שיתרוממו כשתגיע הצבעה. צריך רוב באותה הצבעה. התקציב הראשון יהיה מאוד משמעותי".