קשה לסכם תקופה של 12 שנים, אבל בנימין נתניהו, סיים את תפקידו. על רקע השבעת הממשלה ה-36, והשבעתו של נפתלי בנט לראש הממשלה ה-13, ואת יאיר לפיד כראש הממשלה החליפי, אספנו עבורכם את הרגעים המשמעותיים ביותר מאז שנבחר נתניהו לשלטון בפעם השנייה ב-2009.

ההישגים

1. עסקת שליט

באוקטובר 2011, לאחר משא ומתן ארוך ומפרך, ובעיקר לאחר חמש שנות שבי מפרכות בהן כל העם הביט בציפייה לחזרתו - החייל החטוף גלעד שליט חזר הביתה. בטקס מרגש, שליט, לבוש מדי א' של צה"ל, ירד ממטוס ההרקולס סמוך לכרם שלום והצדיע לנתניהו. ההסכם, במסגרתו הוחזרו 1,027 שבויי ואסירי חמאס, עורר הדים בעדו ונגדו, אך לבסוף הערך המוביל של "שבו בנים לגבולם" ניצח, והמדינה כולה הסתכלה בגאווה על הרגע המרגש.

גלעד שליט ובנימין נתניהו  (צילום: אבי אוחיון, לע''מ)
גלעד שליט ובנימין נתניהו (צילום: אבי אוחיון, לע''מ)

2. המלחמה באיראן

נתניהו הציב לעצמו כמטרה את המלחמה באיראן ובתוכנית הגרעין שלה. הוא עשה זאת במספר חזיתות - גם תוך גיוס דיפלומטי של מדינות העולם למאבק על ביטול יכולת ההשמדה ההמונית של המדינה האסלאמית, וגם תוך ריכוז מאמצי מודיעין צבאיים וחוץ צבאיים על מנת לתקוף במדויק את תשתיות ההתבססות האיראנית בסוריה ובלבנון (לרבות חיסול מערך המנהור ההתקפי של חיזבאללה במבצע "מגן צפוני"), אך גם על אדמת המדינה עצמה, במבצעים המיוחסים לישראל על פי פרסומים זרים. נתניהו חשף את הישגי ישראל מול איראן במספר הזדמנויות, לרבות נאום הקלסרים, נאום הפצצה ונאום הברווז.

נאום ''הקו האדום'' של נתניהו באו''ם (צילום: רויטרס)
נאום ''הקו האדום'' של נתניהו באו''ם (צילום: רויטרס)

3. הסכמי השלום

הישג נוסף במישור המדיני שהוביל נתניהו הוא "הסכמי אברהם", בשיתוף עם ממשל נשיא ארצות הברית הקודם, דונלד טראמפ. במסגרת ההסכמים נחתמו הסכמי שלום היסטוריים עם איחוד האמירויות הערביות, בחריין, סודאן ומרוקו. כמו כן, חתם נתניהו על הסכמי נורמליזציה עם בהוטן, וכמעט ונחתמו הסכמים גם עם צ'אד, עומאן ואפילו סעודיה.

טקס חתימת הסכם השלום בוושינגטון (צילום: רויטרס)
טקס חתימת הסכם השלום בוושינגטון (צילום: רויטרס)

4. רפורמות בתחום התחבורה

במשך שנים ישראל סבלה מבעיות פקקים, תחבורה ציבורית לא יעילה ומחסור בנתיבי רכבת בין הערים ובתחום המטרופולין של תל אביב. גם המרחב האווירי של ישראל איתגר את חברות התעופה השונות, ומחירי הטיסות היו מאוד גבוהים. במהלך ממשלותיו בוצעו רפורמות רבות לרבות רפורמת ה"רב קו" בתחבורה הציבורית, בניית קווי הרכבת הקלה, שדרוג קווי רכבת ישראל, רפורמת השמיים הפתוחים ופיתוח הכבישים בכל רחבי הארץ.

מתוך השקת הרכבת הקלה (צילום: אבשלום ששוני)
מתוך השקת הרכבת הקלה (צילום: אבשלום ששוני)

5. חיסוני הקורונה

המגפה העולמית גבתה את חייהם של מיליונים ברחבי העולם, ולא פסחה על ישראל. למרות שבישראל אחוזי התחלואה והתמותה ביחס לאוכלוסייה היו די גבוהים, המגפה נבלמה בשל הישג משמעותי של נתניהו בחתימתו על הסכמי הבלעדיות עם חברת החיסונים "פייזר", שהעבירה לישראל מיליוני חיסונים. זאת, לצד מבצע ההתחסנות האפקטיבי, גרם לישראל לצאת ממשבר הקורונה בתוך חודשים ספורים והוריד לחלוטין את התחלואה הקשה והתמותה מהנגיף.

בנימין נתניהו עם החיסונים בנתב''ג (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
בנימין נתניהו עם החיסונים בנתב''ג (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

6. יותר מבן גוריון

נתניהו הוא ראש הממשלה הראשון, וככל הנראה גם היחיד (אם יעבור חוק הגבלת הכהונה שמתכננת להעביר ממשלת השינוי), שעבר את כמות הזמן שכיהן בתפקיד ראש הממשלה הראשון, דוד בן גוריון. אם מחשבים גם את תקופת כהונתו הראשונה משנת 1996 ועד 1999, נתניהו כיהן כראש הממשלה בסך הכל כ-15 שנה. הדבר מצביע לא רק על פופולריות ציבורית גבוהה, אלא גם על וירטואוזיות פוליטית יוצאת דופן שהפגין לאורך השנים. לא סתם הוא נקרא לא אחת "הקוסם".

בנימין נתניהו בגני התערוכה  (צילום: אבשלום ששוני)
בנימין נתניהו בגני התערוכה (צילום: אבשלום ששוני)

הכישלונות
 

1. פרשות השחיתות

הנבירה האובססיבית של התקשורת והציבור במהלך חייו ובחיי משפחתו של נתניהו במעון הרשמי בבלפור שירתה אותם בהרבה מהמקרים, אך גם היוותה מכשול פלילי. לצד ההחלטה להגשת כתב אישום נגדו כנגד שלושה סעיפים בתיק 1,000, תיק 2,000 ותיק 4,000 על ידי היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, גם רעייתו, שרה נתניהו, הורשעה בפלילים במסגרת הסדר טיעון עם המדינה בתיק 1,270 המכונה גם "תיק המעונות". התקשורת סיקרה ועודה מסקרת בהרחבה את משפטו של נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים, ופרסמה באופן חסר תקדים חשיפות ותחקירים אודות המתרחש בתוך כתלי המעון הרשמי.

שרה נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שרה נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

2. הניכור והפשיעה במגזר הערבי

מאז נאום "הערבים נוהרים", היחס לערביי ישראל השתנה משמעותית, בייחוד כשאלו סייעו לנתניהו בדרכו הפוליטית לכס ראש הממשלה. למרות שעל פי דיווחים שונים, נתניהו ניהל משא ומתן מתקדם עם מפלגתו של מנסור עבאס, רע"מ, המשיך לבקר את מפלגות גוש השינוי שבחרו לשבת עימו. במהלך שנות כהונתו הפשע בחברה הערבית גאה, וכמות הנשק הבלתי חוקי ביישובים הערביים עלה. ההתפרעויות האלימות בערים המעורבות במהלך מבצע "שומר החומות" היו ההתבטאות האולטימטיבית להיעדר המשילות בקרב החברה הערבית.

התפרעויות ברמלה (צילום: אבשלום ששוני)
התפרעויות ברמלה (צילום: אבשלום ששוני)

3. הקפאת ההליך המדיני

ראשי ממשלות רבים לפני נתניהו ניסו לקדם הליך להסדר קבע מול הפלסטינים, אך נתניהו זיגזג בתפיסותיו בעניין זה. מנאום בר אילן, בו הכיר באפשרות לפתרון שתי המדינות, ועד ההכרזה על סיפוח של בקעת הירדן - וחזרה מהכרזה זו. נתניהו לא קיים משא ומתן להקמת מדינה פלסטינית, והתחמק באופן שיטתי מלדבר עם ראשי הרשות הפלסטינית. הכרת ממשל טראמפ בירושלים כבירת ישראל ומהלך העברת השגרירויות לשם אמנם נחשב להישג מדיני חשוב, אך עם זאת הוא גרם לניתוק הקשרים של וושינגטון עם רמאללה.

בנימין נתניהו ואבו מאזן (צילום: רויטרס)
בנימין נתניהו ואבו מאזן (צילום: רויטרס)

4. התמודדויות קשות מול החמאס

במהלך כהונתו של נתניהו ישראל נכנסה לעימות מול חמאס יותר מ-4 פעמים, כשהמבצע האחרון "שומר החומות", הותיר בציבור תחושה מרירה של הפסד וחוסר מיצוי הישגי מול ארגון הטרור העזתי. ממבצע עמוד ענן, דרך צוק איתן, העימות הארוך ביותר ברצועה מאז ומעולם, ועד חגורה שחורה, מאות העימותים האלימים על הגדר ופעולות מבצעיות לחיסול המנהור ההתקפי, נראה כי עדיין אין מתווה ברור להפסקת הסבבים עם המיליציות האסלאמיות. בין סבב לסבב, מתבהר בקרב הציבור הישראלי וגם בקרב מדינות העולם, כי אין פתרון צבאי ממשי ארוך טווח עם ארגון החמאס, אך הדרך לפתרון אחר עדיין ארוכה.

מנהיגי החמאס יחיא סינוואר ואסמאעיל הנהיה (צילום: חסן ג'די, פלאש 90)
מנהיגי החמאס יחיא סינוואר ואסמאעיל הנהיה (צילום: חסן ג'די, פלאש 90)

5. אסונות אזרחיים

מאסון הכרמל דרך מגיפת הקורונה ועד אסון מירון, נתניהו לא הצליח לבסס שליטה של רשויות אכיפת החוק וגורמי ההצלה בכל התחומים. ייתכן כי מדובר בבעיה עמוקה יותר של היעדר תקצוב, או של מחסור בכוח אדם ואיושים, אך במשך שנות כהונתו נתניהו לא הצליח לתת למשטרה ולגופים השונים את הכלים היעילים לטפל באסונות אזרחיים מסדרי גודל שונים. ייתכן גם כי אי מינוי מפכ"ל המשטרה במשך תקופה ארוכה מדי, החלישה את הארגון וגרמה לו להיראות לא מאיים.

אסון מירון (צילום: ישי ירושלמי, בחדרי חרדים)
אסון מירון (צילום: ישי ירושלמי, בחדרי חרדים)

6. המערכת הפוליטית איבדה את אמונה בו

נתניהו לא הצליח להקים ממשלה שלוש פעמים, למרות שהשיג כמות גדולה מאוד של קולות, ובבחירות לכנסת הנוכחית זכה בכמות המנדטים הגדולה ביותר. כמו כן, אי קיום הסכם הרוטציה עם יו"ר כחול לבן, ראש הממשלה החליפי בני גנץ, ואי העברת תקציב המדינה תוך הסתמכות על תקציב המשכי עוד מתקופת הקורונה, גרם לגורמים נוספים במערכת הפוליטית לאבד את אמונם בו. זו ככל הנראה הסיבה בגינה לא הצליח להקים גם הפעם ממשלה, והפסיד את מקומו בשלטון.

נתניהו וגנץ בהשבעת הכנסת (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)
נתניהו וגנץ בהשבעת הכנסת (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)