ראש הממשלה המיועד, נפתלי בנט, עלה לנאום היום (ראשון) את נאומו הראשון במסגרת הישיבה המיוחדת של מליאת הכנסת, לקראת חילופי השלטון. כבר עם תחילת הנאום, נשמעו קריאות גנאי מטעמם של חברי כנסת ובהם איתמר בן גביר, בצלאל סמוטריץ', אורית סטרוק, גלית דיסטל ונוספים. הנאום נקטע פעמים רבות ובמהלכו, הוצאו כמה מחברי הכנסת אל מחוץ לאולם.

בפתח דבריו הודה בנט לראש הממשלה היוצא, בנימין נתניהו ואמר: "תודה לך על שירות ארוך שנים ועתיר הישגים. כראש הממשלה פעלת לאורך שנים רבות, לביצור עוצמתה המדינית, הביטחונית והכלכלית של ישראל". בנט הוסיף והודה גם לגברת שרה נתניהו על הקרבתה לאורך השנים.

נפתלי בנט, לקראת השבעתו (צילום: מרק ישראל סלם)
נפתלי בנט, לקראת השבעתו (צילום: מרק ישראל סלם)

בהמשך, מנה ראש הממשלה המיועד את האתגרים הניצבים בפני ממשלתו וציין את פרויקט הגרעין מול איראן כמו גם המלחמה בטרור, תדמיתה של ישראל בעולם, ולבסוף – הקרע המתמשך בעם. "הקטטות הללו בין האנשים שאמורים לנהל את המדינה, הביאו לשיתוקה", כך אמר. 

בנט אף התייחס למחדלי הממשלות הקודמות ובהם, היעדר התקציב, חוסר המשילות והפרעות בערים המעורבות. "פעמיים בהיסטוריה שלנו איבדנו את הבית הלאומי שלנו, בדיוק כי מנהיגי הדור ההוא לא השכילו לשבת זה עם זה ולהתפשר", כך הבהיר, "ככה בדיוק מפרקים מדינה, עצרנו את הרכבת על פני תהום".

בנט (צילום: אריאל זנדברג)
בנט (צילום: אריאל זנדברג)

"הממשלה החדשה תהיה ממשלה שחותרת לפתרונות אמיתיים, מעשיים, לבעיות של המדינה ושל אזרחיה. אנחנו באים לעבוד", כך אמר. "אחרי שנתיים וחצי של תקיעות נוראה אנחנו נסיר חסמים, נשחרר פקקים ונביא את המדינה סוף סוך למה שהיא יכולה להיות".

כמו כן, בנט ציין את הנושאים אותם הממשלה תקדם:

  • בתחום החינוך, הצעד הראשון, כך הבהיר, יהא העברת אגף המעונות למשרד החינוך.
  • הורדת גיל הפטור של הצעירים החרדים מ-24 ל-21, כך שצעירים חרדים יכולים יהיו לעבור הכשרה בגיל צעיר יותר.
  • סגירת משרד הדיגיטל, משרד המים והמשרד לקידום קהילתי ולעניינים אסטרטגיים ושיקום משרד החוץ.
  • רפורמות בתחום האוצר ובהן: צמצום רגולציה עודפת והליכי בירוקרטיה, הגדלת קצבת ההכנסה לקשישים ל-70% משכר המינימום, פתיחת תחרות במערך הכשרות.
  • בתחום המשפט, יובל איזון בין הרשויות: המחוקקת המבצעת והשופטת, בדגש על פיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה.
  • במשרד הביטחון תקודם תוכנית רב שנתית בצה"ל שתכלול השקעה ביכולות התקפיות והגנתיות, ישודרג מערך התחבורה הציבורית.

 בנט פנה בנאומו לציבור החרדי, ודאג להרגיע: "אני אייצג אתכם". הוא הדגיש את מצוקת הדיור במגזר, ואמר: "יש מקום להקמת שכונות חדשות ואפילו עיר חרדית חדשה בישראל".

באשר להסכם הגרעין, הבהיר ראש הממשלה המיועד כי מתן לגיטימציה להתעצמותה של איראן היא "טעות". הוא הבהיר: "ישראל לא תאפשר לאיראן להצטייד בנשק גרעיני. ישראל אינה צד להסכם והיא תמשיך לשמור על חופש פעולה מלא".

באשר לפלסטינים, הדגיש: "הם צריכים לקחת אחריות על מעשיהם ולהבין שאלימות תענה בתגובה נחרצת". בעניין זה הוסיף כי שקט ביטחוני יתוגמל במהלכים כלכליים.

בנאומו אף הזכיר את נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, והודה לו על עמידתו לצד ישראל במהלך מבצע "שומר החומות": "אנחנו מעריכים את תמיכתה של ארצות הברית. ממשלתי תעשה מאמץ להעמיק ולטפח את היחסים עם ידידינו בשתי המפלגות. אם יהיו מחלוקות, ננהל אותן מתוך אמון בסיסי וכבוד הדדי".

את נאומו חתם בנט באומרו: "זהו לא יום אבל, אין פה התנתקות או פגיעה באף אחד, יש פה החלפת ממשלה בדמוקרטיה". הוא נשא תפילה ואמר: "בעזרת השם, נעלה ונצליח".