טקס חילופי השרים במשרד החוץ התקיים היום (שני), במהלכו נשאו דברים שר החוץ היוצא גבי אשכנזי ושר החוץ הנכנס וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד.

אני פה, כי מאוד רציתי להיות כאן", אמר לפיד בפתח דבריו. "המינוי שלי לשר החוץ הוא לא תוצאה שקרתה במקרה במשחק התפקידים של הרכבת הקואליציה. כיוונתי לזה. רציתי את זה. עשיתי כל מאמץ כדי להגיע לכאן. רציתי להיות כאן כי אני אוהב ומכיר את התחום, עסקתי בו לא מעט בשנים האחרונות. אני מאמין שיש לי מה לתרום. אני מאמין שיש לי מה ללמוד מהאנשים שנמצאים כאן. אני מאמין שנעשה דברים גדולים יחד".

לאחר מכן סיפר שר החוץ הנכנס כי הוא שוחח עם מזכיר המדינה האמריקאי אנטוני בלינקן אתמול בלילה: "שנינו מאמינים שאפשר וצריך לבנות יחסים עם הממשל שמבוססים על כבוד הדדי ועל דיאלוג טוב יותר. גם עם יהדות העולם, ובעיקר עם יהדות ארצות הברית, הגיע הזמן לשינוי", אמר.

עוד אמר לפיד, כי "גם מול מדינות האיחוד האירופי המצב לא טוב. היחסים עם חלק גדול מדי מהממשלות הוזנחו והפכו לעניינים. לצעוק ש"כולם אנטישמים" זו לא מדיניות ולא תוכנית פעולה, גם אם לפעמים זה מרגיש נכון. שוחחתי אתמול בלילה עם שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וסף בורל, התכתבתי בלילה עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, כולנו חושבים שצריך לשנות, לשפר, להעמיק את הדיאלוג בין ישראל לאירופה".

גבי אשכנזי, יאיר לפיד (צילום: משרד החוץ)
גבי אשכנזי, יאיר לפיד (צילום: משרד החוץ)

השר הנכנס הוסיף כי "חלק מהעבודה שלנו הוא כמובן חיזוק הנוכחות שלנו באיזור. אנחנו צריכים להמשיך את המגמה שהחלה עם הסכמי אברהם. לשאוף לחזק את השלום עם מדינות המפרץ, עם מצרים וירדן. אנחנו נשאף לחתום על הסכמים עם מדינות נוספות גם באיזור, גם מחוץ לאיזור. זה תהליך, זה לא קורה ביום, אבל משרד החוץ ירכז את התהליך הזה. בהקשר זה, אני רוצה להוסיף בעקבות הפרסומים האחרונים: ירדן היא שותף איסטרטגי חשוב. המלך עבדאללה הוא מנהיג איזורי חשוב ושותף איסטרטגי, אנחנו נעבוד איתו ונחזק את הקשרים בין שתי המדינות".

קודם לכן נשא דברים שר החוץ היוצא גבי אשכנזי, שאמר כי הוא "נפרד ברגשות מעורבים ועם תחושת סיפוק גדולה" ובירך את לפיד: "ברוך הבא למשרד החוץ, שר החוץ הנכנס וראש הממשלה החליפי. מאחל לך הצלחה רבה, יש לך שותפים נפלאים לדרך. עלו והצליחו".