חילוקי הדעות בקרב אנשי סיעות האופוזיציה בנוגע להצבעה העתידית על הארכת תוקף חוק איחוד המשפחות, שעתיד לפוג בעוד כשלושה שבועות, ב־7 ביולי.

מדובר בהוראת שעה המוארכת מדי שנה מאז 2003, ואשר מקפיאה למעשה מתן אזרחות ישראלית לפלסטינים מהשטחים אשר רוצים להתאחד עם בני משפחה או בני זוג המתגוררים בישראל.

גורמים בימין אומרים בשיחות סגורות כי “יש לגשת לסוגיה בתבונה. לא על כל נושא תוקפים קואליציה, לא כל נושא כשיר בניסיון להפיל ממשלה או לגרום ליריב פוליטי להסתבך בצרות”.

לדברי גורמים נוספים באופוזיציה, “אם יסתבר כי הארכת החוק נמצאת רק בידי האופוזיציה, כדאי לשקול להציב כתנאי תמורה ראויה. למשל, העברת חוק להסדרת ההתיישבות הצעירה ביו”ש או הכשרת היישוב אביתר. יש לדון בנושא”. 

מנגד, הדעה הרווחת בקרב חברי הליכוד היא כי “החלטה להצביע בעד הארכת תוקף חוק יחד עם הקואליציה הינה בגדר כניעה ליריב. הם ביטלו את החקיקה הפרטית, הם מעיפים אותנו מהוועדות, לא נעשה להם חיים קלים”. 

שאלת חוק איחוד משפחות הייתה לנושא מרכזי גם בישיבת סיעת הליכוד שהתקיימה אתמול במצודת זאב בתל אביב. בישיבה התנהל דיון ארוך וסוער סביב השאלה, האם יש מקום לשקול תמיכה נקודתית בקואליציה, כי מדובר בביטחון המדינה, או שמא לנקוב בקו חד, ברור ולא פשרני ולהתנגד לאישור הארכת תוקף החוק. בין חברי הסיעה נרשמו חילוקי דעות, כאשר והרוב נקט עמדה מיליטנטית. 

בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

השר לשעבר יובל שטייניץ היה בין אלה שהביעו התנגדות לכוונה להצביע נגד הארכת החוק. “הנזק שעלול להיגרם לליכוד אם נצביע נגד החוק עלול לעלות על הנזק שייגרם לקואליציה”, אמר שטייניץ בישיבה.

“זה נושא ביטחוני הרבה יותר מאשר פוליטי, ויש להפעיל שיקול דעת”. עם זאת, במהלך הדיון עלתה הצעה ליזום חוק יסוד שיפתור את הסוגיה לצמיתות, כך שהמשך קיום החוק לא יהיה תלוי בהוראת שעה. 

בתוך כך הנחה שר הביטחון בני גנץ את יו"ר סיעת כחול לבן איתן גינזבורג לפעול מול יו"ר הקואליציה עידית סילמן (ימינה), לגיוס מלא של כלל המרכיבים הציוניים, כדי לוודא שישנו רוב להארכת תוקף חוק איחוד המשפחות.

סילמן מתכוונת להעלות את החוק להצבעה בשבוע הבא - תחילה באחת הוועדות ולאחר מכן במליאת הכנסת. במקביל, פנה גנץ ללשכת יו"ר האופוזיציה וראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, וביקש ממנו לפעול להעברת החוק.

"מדובר בחוק הכרחי לשמירה על ביטחון המדינה ואופייה היהודי והדמוקרטי, ויש לשים את השיקול הביטחוני מעל לכל שיקול פוליטי״, אמר גנץ והוסיף: "גם ברגעים קשים פוליטית, שמנו את ישראל לפני הכל. אני מצפה גם מהקואליציה לפעול באחריות להעברת הצעת החוק״.

בליכוד מיהרו להגיב ואמרו: "מי שביטחון ישראל חשוב לו לא מקים ממשלה עם רע״ם. מי שביטחון ישראל חשוב לו עושה מעשה ויוצא מהממשלה הזאת מיד".

במפלגת השמאל מרצ, החברה בקואליציה, מתנגדים להצעת החוק. ח"כ מוסי רז כבר הודיע כי הוא מתנגד להארכת הוראת השעה והוסיף: "מדובר בחוק מפלה, המטיל מגבלות על האזרח הערבי, הקובע במי מותר לו ובמי אסור לו להתאהב ורואה בכל אזרח ערבי איום ביטחוני ודמוגרפי".

עם זאת, יו"ר סיעת מרצ ח"כ מיכל רוזין אמרה אתמול כי עמדת הסיעה תיקבע בישיבה ביום ב'. "ברור לך ולי שאם היינו באופוזיציה - היינו מצביעים נגד", אמרה רוזין. "נקבל החלטה בישיבת הסיעה. אנחנו לא מתכוונים להפיל את הממשלה או לפגוע בקואליציה, ועובדים כדי למצוא פתרון הולם".

בהנהלת הקואליציה מנסים למצוא פתרונות שיאפשרו להעביר את החוק ללא מתנגדים. יו"ר רע"ם מנסור עבאס אמר אתמול כי "אנחנו עובדים כדי לספק פתרון הולם לחוק האזרחות, ולמצוא פשרה שתספק את כולם. לא צריכים אף קול מהאופוזיציה כדי לפתור את הבעיה הזו".

בליכוד מסרו בתגובה: "בצעד מופקר בנט שם את עבאס בראש ועדת הפנים, שאמורה להעביר את החוק שמונע הגירה פלסטינית נרחבת לישראל, ועכשיו בחוצפה הוא מבקש מהאופוזיציה לחלץ אותו ולהעביר את החוק לוועדה אחרת. מה הוא רוצה מאיתנו? שיפטר את עבאס ויעביר את החוק".