ברקע ההתחממות בדרום: מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן, שוחח אתמול עם שר החוץ יאיר לפיד על-אודות "הצורך לשפר את היחסים בין ישראל לפלסטינים בדרכים מעשיות", כך מסרה מחלקת המדינה בהודעה לתקשורת. עוד הוסיפה כי השניים דיברו בשיחתם על "ההזדמנויות להעמיק את מאמצי הנורמליזציה, וכן בנושאי ביטחון אזוריים, כולל איראן".

בתוך כך, לפיד ובלינקן החליטו על מדיניות "אין הפתעות" ביניהם ובנוסף סיכמו לשמור על ערוצי תקשורת פתוחים וקבועים ולהיפגש בקרוב.

לאחר השיחה כתב לפיד בחשבון הטוויטר שלו: "שוחחתי אמש עם מזכיר המדינה על מגוון רחב של נושאים אסטרטגיים כולל המצב הביטחוני ומדיני באזור, איראן, פוטנציאל להרחבת תהליך הנורמליזציה ועוד. סיכמנו לשמור על ערוצי תקשורת פתוחים וקבועים ולהיפגש בקרוב".

כזכור, לפיד נכנס לתפקידו כשר החוץ השבוע, לאחר שהושבעה ממשלת השינוי. "הדמוקרטים כועסים ואנחנו צריכים לשנות את דרך העבודה שלנו איתם. אני ובלינקן מאמינים שאפשר וצריך לבנות יחסים עם הממשל שמבוססים על כבוד הדדי ועל דיאלוג טוב יותר", אמר לפיד בטקס חילופי השרים השבוע.

"הזירה הפלסטינית תגדיר במידה רבה את הזירות האחרות", הוסיף. "אולי לא צפויה בעתיד הקרוב פריצה להסכם קבע, אבל יש לנו מלא מה לעשות כדי לשפר את תנאי החיים של הפלסטינים ואת הדיאלוג האזרחי איתם".

אנתוני בלינקן (צילום: רויטרס)
אנתוני בלינקן (צילום: רויטרס)

שיחתם של לפיד ובלינקן מגיעה על רקע הסלמה בדרום, כחודש לאחר מבצע "שומר החומות". אמש, מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו עמדת שיגור רקטי ומתחמים צבאיים של החמאס בערים עזה וחאן יונס שברצועה בתגובה להמשך הפרחת הבלונים מהרצועה לשטח ישראל. בנוסף, אזעקת צבע אדום הופעלה הערב בקיבוץ כפר עזה מירי שאינו רקטי, כך לפי צה"ל. 

כאמור, שיגור בלוני התבערה מהרצועה נמשך אתמול זה היום השלישי, כאשר שמונה שריפות פרצו ברחבי העוטף כתוצאה מבלונים. ביום שלישי תקף צה"ל ברצועה בתגובה לשיגור בלוני התבערה לעבר ישראל, לראשונה בעידן ראש הממשלה נפתלי בנט. בין היתר, הותקפו מתחמים צבאיים של חמאס ששימשו כמחנות ואתרי מפגש של פעילי טרור בחטיבות חאן יונס ועזה.

בתוך כך, הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי, ימריא ביום ראשון לביקורו בארצות הברית. מדובר בביקור עבודה ראשון שלו באמריקה מאז כניסתו לתפקיד, ונציגה הראשון של מדינת ישראל תחת ממשלת בנט־לפיד שנפגש עם נציגי ממשל ביידן. במהלכו, ייפגש עם יושב ראש המטות המשולבים של צבא ארה"ב הגנרל מארק מילי.