ההצבעה על חוק האזרחות, המעורר סערה במדינה, אשר תוכננה להתקיים מחר, צפויה ככל הנראה להידחות למועד חלופי. ההחלטה צפויה להתקבל ברקע התנגדותם של חברי כנסת רבים בקואליציה, בהם סייעת רע"מ, ח"כ מוסי רז ממרצ וח"כ אבתיסאם מראענה ממפלגת העבודה. החוק, מעגן הוראת שעה משנת 2003 המונעת מתן אזרחות או תושבות לפלסטינים שנשואים לערבים ישראלים. הוראה זו צפויה לפוג בעוד כשבוע וחצי. הוראת השעה הזו מוארכת כבר 18 שנים.

מיו"ר הקואלציה ח"כ עידית סילמן וממלא המקום יו"ר הקואליציה ח"כ בועז טופורובסקי נמסר: "מעולם לא התקבלה החלטה לצמצם או למנוע מהאופוזיציה הגשת הצעות אי-אמון. בשונה מאיתנו, מי שכן הגה את הרעיון והגביל את האופוזיציה הוא ראש הממשלה היוצא, בנימין נתניהו, במהלך הכנסת העשרים. אנו ממליצים לכולם לא להיגרר אחר ספינים מיותרים ולתת לנו את הזמן לעשות סדר באדמה החרוכה שהשאיר אחריו הליכוד".

בהמשך הערב פרסמו השתיים הודעה נוספת בה נכתב: "למרות שחוק איחוד המשפחות לא יעלה להצבעה מחר, גם בשעה זו ממשיכים בממשלת האחדות לעבוד במטרה להגיע להבנות והסכמות. מאכזב, אך לא מפתיע, שמי שכן משחק בביטחון ישראל הם דווקא בנימין נתניהו ומפלגות האופוזיציה ששמים שיקולים פוליטיים לפני האינטרס הביטחוני של אזרחי מדינת ישראל". 

כמו כן, טרם התקבלה ההחלטה בקרב חברי הכנסת מטעם האופוזציה האם לתמוך בהארכתו. ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית שוחח הבוקר עם בן כספית וינון מגל ב-103FM והתנגד בנחרצות להעברת החוק: "החוק הוא טלאי על טלאי. להותיר הוראת שעה שעוסקת רק בנושא הביטחוני ומתעלמת מהנושא הלאומי זה דבר לא נכון. למה לא עשו דבר בעניין? לקח זמן, אני מצטרף לתלונות מדוע לקח כל כך הרבה זמן לקדם את חוק יסוד הלאום". 

בתוך כך, הקואליציה נערכת לקראת הצבעת אי אמון ראשונה בממשלת בנט-לפיד שתועלה מחר להצבעה במליאת הכנסת מטעם סיעות הליכוד, ש"ס ויהדות התורה. את הצעת האי אמון של הליכוד, שכותרתה "ממשלה שהוקמה בשקר ובהונאת הציבור, ואין לה מנדט מהציבור", ינמק השר לשעבר ח"כ אופיר אקוניס. 

״אנחנו מביעים אי אמון בממשלה לא לגיטימית שהוקמה על בסיס שקר ומרמה, ולכן אין לה זכות קיום אפילו לא עוד יום אחד", אמר ח"כ אוקינס לקראת ההצבעה מחר, "בנט, שקד וסער הקימו ממשלת שמאל בתמיכת רע״מ, ועכשיו מבקשים את עזרתנו בהעברת חוקים ציוניים - וזאת רק ההתחלה".

לדבריו, הממשלה הזאת לא תוכל להתמודד עם מתווה שתי המדינות המסוכן שיעלה בעוד מספר שבועות, לא עם הסכם הגרעין אליו צועד העולם, ובטח לא עם החלטות קשות על מבצעיים צבאיים.

אופיר אקוניס (צילום: מרק ישראל סלם)
אופיר אקוניס (צילום: מרק ישראל סלם)

בנוסף ש"ס הגישה גם היא הצעת אי אמון, אשר כותרתה: "כוונת הממשלה למחוק את זהותה היהודית של המדינה". הצעת האי אמון, גם אם תעבור, אינה יכולה להפיל את הממשלה שכן לאופוזיציה אין 61 תומכים, אולם בקואליציה עורכים גיוס כדי למנוע מחר מהאופוזיציה הישג תעמולתי.

בתוך כך, הנהלת הקואליציה שוקלת רעיון נוספת, לפיו יצומצם מספר הצעות אי האמון שהאופוזיציה תוכל להגיש. הדבר מעורר זעם רב בימים, וסיעת הליכוד פרסמה בתגובה הודעה בה נכתב: "אחרי שגנבו במרמה את השלטון עם 6 מנדטים, ממשלת ההונאה של בנט רומסת את הכנסת ומנסה להשתיק את האופוזיציה ולמנוע ממנה הגשת הצעות אי-אמון. למה לא לקצר תהליכים ופשוט לבטל את האופוזיציה כפי שעשו עכשיו באיראן? איראן זה כאן. מעוררת זעם בימין".

ח"כ גלית דיסטל אטבריאן (ליכוד) אמרה: "אחרי שהקפיאו את האפשרות לקדם הצעות חוק, עכשיו בנט ולפיד מגבילים את האפשרות של האופוזיציה להגיש הצעות אי-אמון בממשלה. מרוב 'שינוי' ו'ריפוי' לא רואים יותר את הדמוקרטיה".

בתגובה, אמר יו"ר סיעת יש עתיד וממלא מקום יו"ר הקואליציה, ח"כ בועז טופורובסקי: "כל הכותרות שיצאו בשעות האחרונות הם ספינים מיותרים. אנשי ממשלת האחדות ממשיכים לעבוד בכל עת במטרה להגיע להבנות והסכמות. אני ממליץ לכולם לא להיגרר ולהישמע רק להודעות רשמיות שיוצאות מטעם הנהלת הקואליציה".