למרות המחאות בימין, במשכן הכנסת התקיים היום (שלישי) כנס בנושא "אחרי 54 שנים: בין כיבוש לאפרטהייד". הכנס אורגן ביוזמת ח״כ עאידה תומא-סלימאן (חד״ש, הרשימה המשותפת) וח״כ מוסי רז (מרצ) והוא יבחן את "מציאות השליטה הישראלית בשטחים הפלסטינים 54 שנים אחרי כיבוש השטחים הפלסטינים", כמו גם את השאלה "האם המציאות שהתבססה היא של כיבוש או של אפרטהייד". הארגונים שיציגו עמדה בכנס הם בצלם, עדאלה, Human Rights Watch, שלום עכשיו, יש דין, גישה ושוברים שתיקה.

במהלך הכנס, נרשם עימות מילולי בין חבר הכנסת איתמר בן גברים לחברי הכנסת מהרשימה המשותפת, עאידה תומא סלימאן ועומר כסיף.חברת הכנסת אעידה תומא סלימאן קראה אותו לסדר, אך בן גביר השיב לה שהיא תומכת טרור. לאחר מכן החל עופר כסיף לקרוא לעבר בן גביר: "חתיכת חרא, פשיסט", ובן גביר ענה לו: "אתה מחבל. מחבל". 

בהמשך כינה בן גביר את כסיף "מחבל. אתם כולכם מחבלים כאן". כמו כן, ביקש ח"כ בן גביר לדבר על בית משפחה יהודית שנזרק לעברה אמש בקבוק תבערה. בן גביר התפרץ לדבריו של פעיל ה-BDS עומר שאקיר וקטע מספר פעמים את דבריו. "הוא מחבל ואתם יודעים שהוא מחבל". תומא סלימאן דרשה להוציא את בן גביר, בן גביר השיב לה: "תומכת טרור, אין לך סמכות להוציא אותי ואינו מאפשר לתומך הBDS לדבר". לאחר מכן, הודיעה תומא סלימאן כי התקבלה חוות דעת מהיעוץ המשפטי של הכנסת שניתן להוציא מפריע בשלוש קריאות.

כזכור, שאקיר שלוקח חלק בכנס באמצעות שיחת ווידאו, גורש מישראל בהתאם לתיקון לחוק הכניסה לישראל, על רקע פעילותו המתמשכת של שאקיר לקידום חרם, משיכת השקעות והטלת סנקציות על ישראל.

יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה תקף את חוק האזרחות ואמר: "החוק הזה יוצר קרע בין מרצ לבין האזרחים הערבים לבין היהודים הדמוקרטים האמיתיים. זה מבחן עיקרי מבחינתנו. זה לא עוד מבחן. זה נושא אלמנטרי ואנושי. לכן אני פונה למרצ דרך מוסי רז. שמרצ תקבל החלטה ברורה נגד החוק האיום והנורא הזה".

יו"ר בל"ד ח"כ סמי אבו שחאדה הוסיף: "אנו לא רוצים שחוק האזרחות הזה  יעבור לועדת החוץ והביטחון ויעבור מכבסת מילים. אני מקווה שמרצ לא תהיה שם".

עומר שאקיר (צילום: מרק ישראל סלם)
עומר שאקיר (צילום: מרק ישראל סלם)

הכינוס מעורר זעם רב בימין. קבוצה של חברי כנסת מהליכוד פנו ליו"ר הכנסת מיקי לוי לבטל את הכנס אולם מלשכת יו"ר הכנסת נמסר כי האישור לקיום הכינוס ניתן עוד בתקופת קודמו ח"כ יריב לוין. מלשכת ח"כ לוין נמסר כי האישור לכנס ניתן על ידי גורם בכנסת אך לא עבר דרך לשכת היו"ר וכי בכל מקרה אין זה בסמכות היו"ר להחליט האם יתקיים כנס כזה.

במכתב ששלחו חברי כנסת בליכוד נאמר: "אנו חברי הכנסת מבקשים להביע את מחאתנו כנגד הכנס הנ"ל וקרואים לך לבטלו לאלתר. לא יעלה על הדעת שבכנסת ישראל יתקיים כנס אשר קורא למדינת ישראל היהודית והדמקורטית  מדינת אפרטהייד".

"אנו חברי הכנסת נלחמים בארץ ובעולם על שמה הטוב של מדינתנו ובולמים קריאות כאלו המתבצעות מדי יום על ידי חברי פרלמנט ברחבי העולם".

קריאה לביטול הכנס (צילום: ללא קרדיט)
קריאה לביטול הכנס (צילום: ללא קרדיט)

"אנו מבקשים ממך לעשות ככל הניתן על מנת למנוע את קיום הכנס ולא לתת במה לארגונים אשר פועלים כנגד מדינת ישראל, פוגעים בשמה הטוב ומשתפים פעולה אם ארגונים אנטישמיים ותומכי BDS".

על המכתב חתומים בין היתר יו"ר הכנסת לשעבר יולי אדלשטיין והח"כים יואב קיש, אמיר אוחנה,  אורלי לוי אבקסיס, קטי שטרית, גלית דיסטל, קרן ברק, אלי כהן, ישראל כץ, מיקי זוהר, אופיר כץ, דודי אמסלם, אבי דיכטר, גדי יברקן, יואב גלנט, אופיר אקוניס ופטין מולא.

בעקבות המחאות צייצה אתמול ח"כ תומא סלימאן: "אני שומעת שכל מיני חברי כנסת מנסים לבטל את הכנס שלנו על העמקת הכיבוש ועל ההתבססות של מאפייני אפרטהייד. על זה בדיוק נדבר מחר, על איך התבססות הכיבוש והזליגה שלו לתוך ישראל גם מעמיקים את המתקפה על המרחב הדמוקרטי וזכויות האזרח. מה שמבזה כל פרלמנט זה פרקטיקות של דיכוי קולות האחרים.

מטעם המארגנים נמסר כי בכנוס היום ישמעו ההרצאות הבאות: אורלי נוי - חברת הנהלת בצלם: ״החלטת בצלם לקרוא למשטר בין הים לירדן אפרטהייד״; עומאר שאקיר - מנהל תחום ישראל פלסטין ב-Human Rights Watch (בזום): על הדוח של HRW בדבר חציית הסף וביצוע פשעי האפרטהייד והרדיפה בידי ישראל; שבתאי בנדט - ראש פרויקט מעקב התנחלויות של שלום עכשיו: מדיניות הקצאת הקרקעות בשטחים; נועה גלילי - רכזת פעילות ציבורית בארגון גישה: כיצד מדיניות הבידול הישראלית בין עזה לגדה משרתת את ההתיישבות היהודית וחזון הסיפוח בגדה?; אבנר גבריהו - מנכ״ל שוברים שתיקה: איך הכיבוש הצבאי מתנהל במציאות של שליטה נצחית על הפלסטינים; ליאור עמיחי, מנכ״ל יש דין: פשע האפרטהייד בגדה המערבית כפי שהיא באה לידי ביטוי בעבודת יש דין; ועאזר דקואר, דוקטורנט בהגות חברתית ופוליטית וחוקר את אנלוגיית האפרטהייד בפלסטין/ישראל.