הוועדה המסדרת מחדשת הבוקר (שני) את דיוניה, כאשר על סדר היום ההצבעה על העברת חוק האזרחות לוועדת חוץ וביטחון. בהמשך תדון הוועדה גם בבקשת הממשלה לזירוז הליכי חקיקתן של 12 הצעות חוק שאושרו אתמול בממשלה ובוועדת השרים לחקיקה. 

שתי הצעות נוספות שיעלו לדיון בוועדה, ועליהן צפוי מאבק בין הקואליציה לאופוזיציה, הן ההצעה בדבר הרכב הוועדות הקבועות ויושבי הראש שלהן וההצעה בדבר הרכב הוועדות המיוחדות ויושבי הראש שלהן.

לצד זאת, למרות שההצבעה על ההחלטה בעניין חוק האזרחות מופיעה כסעיף ראשון על סדר יומה של הוועדה המסדרת, יו"ר הועדה ח"כ עידית סילמן לא פתחה בה את הדיון והודיעה כי תעלה את הנושא אם וכאשר תחליט, למורת רוחם של חברי כנסת מהאופוזיציה. בהמשך, היא התחייבה בפני חברי הוועדה שלא יהיה מחטף בהצבעה.

בתגובה אמר ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה): "הוצאת אותנו מהבית מוקדם בתקווה שלא נגיע בזמן. החברים שלך מהקואליציה לא נמצאים ושינית את סדר היום. את מתנהגת עם כלי מלחמה לא מקובלים שלא היו פה בבניין, תתביישי".

הסערה בוועדה המסדרת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
הסערה בוועדה המסדרת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) הוסיף כי "המחזות כאן עוברים כל גבול, הבאת אותנו בשמונה וחצי על מנת לעשות מחטף. מסתבר שאנשי הקואליציה לא הגיעו ואין הצבעה".

במהלך הדיון, ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) הקריא פסוק ממשלי: תַּחַת עֶבֶד כִּי יִמְלוֹךְ וְנָבָל כִּי יִשְׂבַּע לָחֶם. והסביר כי "עבד כי ימלוך זה בנט. נבל כי ישבע לחם זה ליברמן".

ח"כ שמחה רוטמן בוועדה המסדרת. קרדיט ערוץ הכנסת

ח"כ אוסמה סעדי (הרשימה המשותפת): התרעם גם הוא: "אמרתם שלא יהיו טריקים ושטיקים, אבל זה מה שאתם עושים. לא יעלה על הדעת שאין לכם רוב לחוק הגזעני ביותר שמונע איחוד משפחות ואתם בכוח מנסים לעכב ובכל דרך לחטוף הצבעה. זה לא ילך כי אין רוב ולכן כשאתם מזמינים לשמונה וחצי ואתם לא מגיעים ואז אתם ישר עוברים לסעיף 8 בסדר היום. מה זה?".

ח"כ אבי מעוז (הציונות הדתית) הצטרף לדברים גם הוא ואמר: "היום עוד פעם הגענו בזמן מה שמלמד אותי הניסיון שלכם לחמוק מקבלת החלטה בנושא של חוק האזרחות ואתם לא רוצים לשתף פעולה עם האופוזיציה על חוק יסוד ההגירה שנותן מענה מוחלט לכל הבעיה שעומדת לפנינו".

הוא הוסיף כי "זה מביא אותי למחשבה על הקשר בין פינוי אביתר לחוק ההגירה. הגירוש המתוכנן מאביתר ייערך ביום רביעי כי באותו היום אתם מעלים את חוק האזרחות לכנסת. בנט חושב שמכיוון שחתמנו על הצהרה שנהיה שם כדי לעזור לתושבי אביתר הוא ינצל זאת כדי להעביר את חוק האזרחות. אנו ננהג בצורה מושכלת כדי למנוע מכם לעשות מחטף גם באביתר וגם כאן".

שמחה רוטמן בוועדה המסדרת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
שמחה רוטמן בוועדה המסדרת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ח"כ גלית דיסטל (ליכוד) תקפה במהלך הדיון: "ניסו לתקוף אותי פיזית בשבתרבות. הדובר שלי חצץ ביני לבין התוקף ובילה אתמול את כל היום בחדר מיון. נשות הימין לא זוכות לא להגנה שלהן זוכות נשות השמאל. כשעידית סילמן מותקפת מילולית כל הארץ רועשת, כשאני מותקפת פיזית אף אחד לא מתייחס".

בהמשך הדיון פרץ ויכוח בין ח"כ מיקי זוהר לסילמן במהלכו קרא לעברה: "למה מי את? תעני כמו ילדה טובה". לאחר מכן התנצל זוהר על דבריו: "לא התכוונתי לפגוע בך זה היה בלהט הרגע בתחילת הדיון כשצעקת עלי שאיחרתי".

בעקבות החלפת הדברים ביניהם כתבה סילמן בחשבון הטוויטר שלה: "‏הם קוראים לי ילדה קטנה. פעם, פעמיים, שלוש. ואז הבנתי שזו שיטה.
שיש כאן יד מכוונת. טקטיקה של גן ילדים. אבל הפעם זה לא יצליח לכם. אנחנו כאן כדי לעבוד. ותודה לקווה שפרן. ילדים, תקראו ספרים, זה מחכים".

באופוזיציה טענו כי ח"כ סילמן קיימה הצבעה חוזרת לאחר שהקואליציה הפסידה בהצבעה על פטור מחובת הנחה על אחד החוקים והזעיקה ח"כים נוספים: "אתם גונבים קולות ואתם גם גונבים הצבעה", צעק ח"כ אבי מעוז. 

הבקשה הראשונה של הממשלה להקדמת הדיון בהצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה בעניין מוניות השירות לא התקבלה. 16 הצביעו בעד ההצעה ו-16 התנגדו. היו"ר סילמן וח"כ יעקב אשר ביקשו דיון מחדש. בתוך כך, הפסידה הקואליציה בהצבעה על בקשת הממשלה לפטור מחובת הנחה על אחד מתריסר חוקים שאושרו אתמול בממשלה. ח"כים מהאופוזיציה פרצו במחיאות כפיים.

לאחר מכן הודיעה סילמן כי הקואליציה לא הפסידה בהצבעה: "צוות הוועדה בדק את ההצבעה שהייתה עליה מחלוקת להקדמת הדיון בהצעת חוק תיקון פקודת התעבורה בעניין רפורמת מוניות השירות. לפי הבדיקה 17 הצביעו בעד 16 נגד וההצעה עברה".

יו''ר הוועדה המסדרת, עידית סילמן (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יו''ר הוועדה המסדרת, עידית סילמן (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בהמשך הדיון הסוער הוועדה המסדרת החליטה להעניק פטור מחובת הנחה להצעת חוק ממשלתית המכונה "החוק לפיצול הליכוד", שמאפשרת לארבעה ח"כים להתפצל מסיעה, במקום שליש סיעה כיום. החלטה דומה נקבעה גם בחוק הנורווגי המשופר המאפשר להגדיל את מספר השרים וסגני השרים שיכולים להתפטר מהכנסת ולהכניס את הבאים אחריהם ברשימה.

לאחר מכן, ברוב של 17 תומכים מול 16 מתנגדים אושרה בקשת הממשלה לפטור מחובת הנחה של הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון 225 והוראת שעה, הוראות מיוחדות לעניין דמי אבטלה ודמי לידה). מדובר בהוראת שעה לתקופה נוספת של הטבות והקלות בעניין קבלת דמי אבטלה לעובדים שהעסקתם הופסקה בעקבות משבר הקורונה. האופוזיציה ביקשה דיון מחדש.

כמו כן, הוועדה אישרה את מינוי חברי הכנסת דוד ביטן (ליכוד) ואיתן גינזבורג (כחול לבן) לסגנים זמניים ליו"ר הכנסת.

סילמן, כינסה אתמול את הוועדה לדון בעניין הסמכת ועדה לדון בהצעת חוק האזרחות והכניסה לישראל. בשנים הקודמות, הרכב הוועדה שדנה בחוק הורכב מחברי ועדת חוץ וביטחון וועדת הפנים, אולם מכיוון שטרם קמה ועדת פנים שבה אמור לעמוד נציג סיעת רע"מ, בקואליציה מבקשים לדון בהעברת הטיפול בחוק לוועדה אחרת.

ההחלטה להעביר את הדיון בחוק האזרחות לוועדת החוץ והביטחון טרם התקיימה, בעקבות החלטתו של ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן), המנהל את הישיבה, לא לעבור להצבעה כי אין לקואליציה עדיין רוב. ח"כים מהאופוזיציה מחו בקולניות וקראו: "פחדנים, פחדנים". מלשכתה של יו"ר הוועדה המסדרת נמסר כי ההצבעה תתקיים "כשנגיע להבנות ולהסכמות".

בתוך כך, שרת הפנים איילת שקד אמרה טרם ישיבת הממשלה שנערכה אתמול כי "חוק האזרחות יעלה השבוע להצבעה כלשונו ובלי שינויים, אני מצפה מהאופוזיציה לתמוך בו". בקואליציה אמרו כי הנושא עדין נמצא בהדברות מול מפלגת רע"מ.