לילה מוצלח לקואליציה: הבוקר (שלישי) הסתיים במליאת הכנסת מרתון לילי של דיונים ב-12 הצעות חוק ממשלתיות שאושרו אתמול בממשלה ובוועדת השרים לענייני חקיקה וקיבלו, במהלך דיון סוער בוועדה המסדרת של הכנסת, פטור מחובת המתנה של 45 יום בטרם יועלו להצבעה. במהלך הדיון אושרו בקריאה ראשונה הצעת חוק שתאפשר לארבעה חברי כנסת להתפצל מסיעתם, הרחבת החוק הנורבגי והארכת המועד לאישור התקציב, קביעת מנגנונים במטרה לשמר את הפריטטיות בעבודת הממשלה ולהבטיח את קיום הרוטציה, והוראות מיוחדות לעניין החל"ת כתוצאה ממשבר הקורונה.

קודם לכן אישרה המליאה את הקמתה של ועדת חוק, חוקה ומשפט ברוב של 60 תומכים מול 52 מתנגדים ונמנע אחד. במהלך הדיון תקפו חברי כנסת רבים מהסיעות החרדיות את העובדה שיו"ר הוועדה המיועד הוא ח"כ גלעד קריב ממפלגת העבודה, המשמש כרב רפורמי. 

לאחר האישור במליאה, חברי הוועדה המסדרת של הכנסת התכנסו על מנת להצביע על המלצת ח"כ קריב כיו"ר הוועדה. וכן לדון בקביעת ועדה לדיון בהצעת חוק הביטוח הלאומי ובבקשת הממשלה להקדמת הדיון בהצעת חוק הדיינים. לאחר הדיון, ועדת החוקה התכנסה לראשונה על מנת להצביע על ח"כ קריב כיו"ר הוועדה הקבוע.

גם יו"ר ש"ס, אריה דרעי, צייץ: "מסיימים לילה לבן של מאבק עיקש בקואליציה הדורסנית, עם נוכחות מלאה של סיעת ש״ס ואין ספור נאומים מושחזים. גאה בחברי הכנסת שלנו. נמשיך להיאבק למענכם להפלת הממשלה הרעה הזו".

ח"כ ישראל אייכלר אמר לפני ההצבעה כי "אני מעדיף מנסור עבאס מוסלמי פלסטיני שנאמן לעמו ולמולדתו, מאשר ששמים בראש ועדת החוקה של מדינת ישראל את אויב התורה שנלחם כבר 25 שנה בבג"צים נגד לומדי התורה, נגד תקציבים, נגד הזכויות הבסיסיות של הציבור החרדי. הוא גרם כמעט למלחמה כאשר ביטלו את חוק הגיוס, והוא יהיה יושב-ראש ועדת החוקה. אני חושב שזה צעד אחד יותר מדי".

ח"כ אורי מקלב הוסיף כי "אתם נותנים את ועדת החוקה לאדם שיהפכה לזירת התגוששות. התנהלות הקואליציה פסולה כבן סורר ומורה ונידונה על שם סופה. אנחנו לא יכולים להיות שותפים בעוול הזה. היו"ר המיועד מייצג את התנועה הרפורמית שמנסה לכרסם את העם היהודי בכוונת זדון".

ח"כ משה גפני הבהיר טרם ההצבעה כי "אנחנו בגוש הימין והדתיים נצביע נגד ועדת החוקה. אנחנו לא נשלח חברים לוועדת החוקה. המציאות הזו לא יכולה להימשך. ועדת חוקה היא הוועדה הכי חשובה מבחינת החקיקה בכנסת".

ח"כ אריה דרעי: "המכה הגדולה של העם היהודי בתפוצות היא התבוללות נוראה. לצערנו, רואים בצורה מוכחת, כי היכן שיש קהילות שמקפידות לשמור על המסורת, ההתבוללות היינה אפסית. בקהילות שמביאות יהדות חדשה ההתבוללות היא למעלה מ-80 אחוז, השם ירחם. המאבק העיקש של הרפורמים לקבל הכרה כזרם מוכר ביהדות עד עתה לא צלח,  אחיי מהאופוזיציה. הוועדה הולכת למנות ח"כ שמתהדר בכך שהוא רב רפורמי לתפקיד יו"ר וועדת חוקה. זו וועדה שדנה בנושאים הרגישים ביותר לדת ומדינה. מי שמצביע בעד הוועדה הזאת מכריז בקול ברור: לא אכפת לנו מהתבוללות של העם היהודי".

הליכוד והסיעות החרדיות העלו מוקדם יותר, זה השבוע השני ברציפות, הצעות אי אמון בממשלה במליאת הכנסת. הליכוד הגישה הצעת אי אמון תחת הכותרת "אמון הציבור הירוד במערכת המשפט" ואילו יהדות התורה וש"ס העלו הצעת אי אמון בממשלה תחת הכותרת "ממשלת השנאה".

המליאה דחתה את הצעות אי האמון שהגישו סיעות האופוזיציה. ההצעה "אמון הציבור הירוד במערכת המשפט" של סיעת הליכוד נדחתה ברוב של 52 תומכים מול 61 תומכים. ההצעה "ממשלת השנאה" של סיעות יהדות התורה וש"ס נדחתה ברוב של 52 תומכים מול 61 מתנגדים ושני נמעים. 

ח"כ אמיר אוחנה הציג את הצעת הליכוד ואמר: "הממשלה הזו, למרבה הצער, מבשרת רעות בתחומים רבים כבר בשבועות הראשונים להקמתה, אבל אחד מהתחומים החשובים, ועל כן גם המטרידים במיוחד, הוא התחום של האיזונים והבלמים ומערכת היחסים שבין המערכת המשפטית הבלתי נבחרת, הכוללת את בתי המשפט, את הייעוץ המשפטי לממשלה ואת הפרקליטות, לבין המערכות הנבחרות – הכנסת והממשלה. 

אבל הייתה ממשלה לפניה בראשות נתניהו ובה זכיתי אני לכהן כשר המשפטים, וסוף-סוף הציבור הרגיש שיש מי שמשמיע את קולו, הקול הזה של ביקורת אמיתית ונוקבת, לא מתחנפת לגורמים המשפטיים; קול שבניגוד לנטען, לא בא להרוס אלא בא לתקן. 

יש היום רק מערכת אחת במדינת ישראל שאין עליה לא איזונים ולא בלמים זולת אלה שהיא מואילה בטובה מפעם לפעם לגזור על עצמה – לעיתים רחוקות מדי. זוהי הרשות שאליבא דמונטסקייה היא הכי פחות דמוקרטית, משום שהיא היחידה שלא מכהנים בה נבחרי ציבור. ישראל תהפוך תחת הממשלה הרעה הזו שקמה על כרעי תרנגולת שחוטה שצעקה לך, מדמוקרטיה למשפטו-קרטיה".

שר המשפטים גדעון סער השיב: "אתם עשיתם, ואתה באופן אישי, דה-לגיטימציה למוסדות המדינה ולמערכותיה באורח שלא היה שלטון בישראל שעשה. והיום עליתם עוד דרגה, עכשיו אתם עושים אותו דבר לממשלה שמכהנת מכוח אמון הכנסת, מכוח חוק פרלמנטרי, ומכהנת מכוח האמון הזה. אתה עולה לפה, בשורה של גידופים, בשורה של כזבים. לא הייתי מצפה ל-100 ימים של חסד. אבל כשאתה אומר שהממשלה מכהנת שבועות – היא מכהנת שבועיים ימים. 

אני רוצה לשאול אותך: מה עשיתם? מה עשה, חבר הכנסת נתניהו, במהלך 15 שנים שהוא ראש ממשלה בנושא חוק יסוד החקיקה, או בנושא כלשהו אחר של רפורמה במערכת המשפטית? לא שהוא לא עשה, הוא מנע בשיטתיות. היום הוא מספר סיפורים, לא היה לי רוב, היה לי שותף כזה, היה לי שותף אחר. אני אומר לך באחריות, היה גם היה רוב להעביר את אותן הרפורמות, אבל לא נעשה דבר, דבר במשך 15 שנים. לא שבועיים ימים, לא שנתיים, 15 שנים. אני קורא לכנסת להצביע נגד הצעת אי-אמון קנטרנית, לא רצינית, לא מנומקת בצורה אמיתית".

השיח במליאה התפתח לעימות בין סער לאוחנה שכיהן כשר המשפטים בתקופת ממשלת המעבר. אוחנה כינה את סער: "שפוט של המערכת", תוך שהדגיש את "אמון הציבור הירוד במערכת המשפט", והוא השיב לו: "תפסיק כבר להתנפח".