למרות שתוכננה למחר: בקואליציה שוקלים לדחות את ההצבעה על הארכת התיקון לחוק האזרחות לשבוע הבא. זאת, משום שטרם הגיעו להסכמות ואין לה רוב להעביר את התיקון ללא תמיכת האופוזיציה.

שרת הפנים איילת שקד הודיעה כי הצעת החוק תועלה להצבעה כלשונה, ללא כל שינויים, אולם במגעים עם רע"מ מוצעים פתרונות הומניטריים פרטניים לאיחוד משפחות, כלומר בהסדרים ששקד מוסמכת לעשות מתוקף תפקידה.

בתוך כך, עשרות משפחות הפגינו הבוקר (שלישי) מול משכן הכנסת נגד כוונת הממשלה והכנסת להאריך את הוראת השעה של חוק האזרחות שמונע מפלסטינים שנישאו לערבים בישראל להתגורר איתם ולרכוש מעמד בישראל שמתיר להם זכויות בסיסיות כמו קבלת רשיון נהיגה. בהפגנה השתתפו ח"כים מהרשימה המשותפת וגם יו"ר רע"מ מנסור עבאס וח"כ איבתיסאם מראענה מהעבודה. "לראשונה אנחנו במשא ומתן עם הממשלה אחרי הרבה שנים שהתעלמו מהמשפחות", אמר עבאס בהפגנה.

ח"כ אחמד טיבי אמר בהפגנה כי "מניעת איחוד משפחות היא גזענות צרופה מתוקף חוק גזעני המתייחס לכל סיפור אהבה פלסטיני כפצצה מתקתקת ולכל הריון של אמא פלסטינית כמערער על יסודותיה של מדינת ישראל".

הפגנת הרשימה המשותפת מחוץ לכנסת (צילום: דוברות הרשימה המשותפת)
הפגנת הרשימה המשותפת מחוץ לכנסת (צילום: דוברות הרשימה המשותפת)

ח"כ עאידה תומא-סלימאן אמרה כי "כל מי שיצביע ויאפשר את העברת חוק האזרחות בהימנעות או בתמיכה תמורת הבטחות על הנחות והקלות בחוק יודע שהוא מצביע בעד עליונות יהודית, בעד אזרחות לא שוויונית ובעד יחס של נתינים לאוכלוסיה הערבית. חברי הקואליציה - אל תשלו את עצמכם ואל תשלו את המצביעים".

גם ח"כ מיכל רוזין (מרצ) התבטאה נגד החוק בראיון בגל"צ: "מרצ לא תוכל להרים את ידה בעד הצעת החוק. אנחנו עדיין מבקשים משרת הפנים להגיע לפשרה - שהם יקבלו תושבות בארץ, לא אזרחות. אנחנו בהידברות עם הקואליציה על מנת להגיע להבנות".

ח"כ יאיר גולן (מרצ) התייחס לחוק האזרחות בכאן, והסביר כי "במדינה מתוקנת לא מתנהל על פי הוראות שעה. יש פה לקונה חוקית. צריך לתת פתרון מקומי להוראת שעה שחייבת להתחדש אבל נרצה לראות פתרון יותר ראוי. לא ראוי ש-18 שנה ישראל מתנהלת עם הוראת שעה בגלל האינתיפאדה השנייה. אין לזה מקום כרגע. אני מניח שזה יהיה בסופו של דבר הסיכום, לחדש את הוראת השעה ומצד שני להגיע להסדר קבע שייתן מענה ראוי בין הדרישות הבטחונית לפתרונות הומניטריים".

כזכור, התיקון, המוארך מדי שנה כהוראת שעה, ונועד למנוע מתן אזרחות לפלסטינים בגדה המערבית שעברו הליך של איחוד משפחות עם אזרחים ישראלים, יפוג ביום רביעי בשבוע הבא.

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו אמר אתמול כי הוא מתנה את העברת חוק האזרחות בקידום חוק יסוד ההגירה: "יש רוב לימין בהעברת חוק יסוד ההגירה. אם הקואליציה תסכים לקדם את חוק יסוד ההגירה שלנו אנו מוכנים להאריך בחודשיים את הוראת השעה בתנאי שנעביר באותו יום בקריאה טרומית את חוק יסוד ההגירה ונקים צוות שיחוקק את החוק תוך חודשיים".