לפני כ־50 שנה היה קיום המדינה תלוי ביכולת לגייס במהירות את צבא המילואים, כולל חיילי הקבע. איש לא ידע מתי וכיצד ומי ממדינות ערב תסתער עלינו. ראש הממשלה הראשון דוד בן־גוריון שאישר את הקמת התחנה הצבאית גלי צה"ל הגדיר אותה כ"מכשיר ביטחון והתגוננות באמצעות קשר יעיל לכוחות הצבא הסדיר וצבא המילואים".

על הדרך התכוון שתהיה "מכשיר לחינוך הנוער והעם, אמצעי לקליטת העולים, להנחלת הלשון וידיעת הארץ". אני מניח שהוא התכוון שהתחנה תפעל ברוח המפלגה שניהלה את המדינה - מפא"י. כאמצעי גיוס המונים לקראת מלחמה, גלי צה"ל של היום היא לא פונקציה משמעותית. כמכשיר ל"חינוך העם", היא בהחלט עלתה כמה וכמה מדרגות, וברובן יושב שופר תורן. ולכן כן, לסגור; את מחלקת החדשות ותוכניות הפרשנויות שנלוות אליה, ולהשאיר תחנת מוזיקה, תרבות וספורט בלתי מזיקה שעלותה אפסית.

כבר המון שנים, המון אנשים, ביניהם אני, תובעים להפסיק את האנומליה ששמה גלי צה"ל. בעיקר בגלל המחזה המשונה הזה שבו מג'נגלים כל מיני נערות ונערים חדשות פוליטיות בהתלהבות, בצדקנות ובתגרנות של משחקי חברה בוסריים. ולא היה צריך לחוות את תופעת ברדוגו כדי להבין שבמחי שלטון תהפוך התחנה להיות חלק מתרועת השופרות של פוליטיקאים מזדמנים.

המורשת הבעייתית של גלי צה"ל ככור ההיתוך של עיתונאים לעתיד מושתתת על ההבנה שהשיקול העיתונאי הוא שיקול דעתו של המפקד שנתון למרות של האינטרס הביטחוני. פה ושם יש חריגות, אבל כל עיתונאי בגלי צה"ל יודע שכדי להישרד ולהתקדם הוא תלוי לחלוטין במפקד. נכון שגם בתקשורת המסחרית יש עורך ויש בעלים, אבל לגלי צה"ל מגיע נוער שזהו הלקח הראשון שהוא לומד.

מגלי צה"ל יצאו עיתונאים אמיתיים ולוחמניים (גיא רולניק, גולן יוכפז, מתן חודורוב ועוד). גם כיום עובדים במחלקת החדשות אנשים מצוינים (רינו צרור, קרן נויבך, הדס שטייף, רזי ברקאי ועוד), אבל זהו הדנ"א של גלי צה"ל הנוכחית. ובתקופה שבה הפרסום הוא המסר השתלבו בוגרי התחנה גם בפוליטיקה כמו מרב מיכאלי, ניצן הורוביץ, מירב כהן ומפקד התחנה לשעבר נחמן שי.

בתחילת 2016 פורסם כי בכוונת משרד הביטחון לקצץ את תקציב גלי צה"ל כדי לייבש אותה בהדרגה. גדי איזנקוט, הרמטכ"ל דאז, תמך במהלך. ראש אכ"א, האלוף חגי טופולנסקי הגיע לביקור שמטרתו להכשיר את הקרקע והלבבות. זה לא עבד, וגלי צה"ל עברה פאזה נוספת בדרך לברדוגיזציה של השידור הצבאי. שר הביטחון גנץ ניסה ללכת על מהלך בלתי פופולרי (כמו תמיד), ומיד חטף.

תחילה החליט שיוקם צוות בין־משרדי בראשות מנכ"ל המשרד אמיר אשל כדי לסגור את הבסטה ולאלתר. כמו שזה מצטייר עכשיו, לסגור טייסת אף־16 יהיה הרבה יותר קל.