לקראת לילה לבן נוסף במליאה: המגעים שנערכו אמש (רביעי) בין יו"ר הקואליציה ח"כ עידית סילמן לח"כ יריב לוין בניסיון להגיע להסכמות במטרה למנוע עוד לילה לבן במליאת הכנסת הסתיימו ללא הסכמות. בשל כך, הקואליציה כינסה את הוועדה המסדרת כדי להפעיל את סעיף 98 לתקנון, שמאפשר לקבוע את אורך הדיון וכמה דקות יקבל כל דובר, במטרה לצמצם את הפיליבסטר הבלתי נפסק מצד חברי האופוזיציה במליאה.

על פי דיווח בערוץ כנסת, הצדדים קרובים להגיע להסכמות לפיהן ייערך דיון בן תשע שעות במליאה. אם הדבר אכן יתקבל, תצביע על כך הוועדה המסדרת ולאחר מכן הדיון יעבור למליאה. 

בקואליציה החליטו להפעיל את הסעיף כדי להספיק להעביר עוד הערב שתי הצעות חוק שתוקפן עומד לפוג היום - חוק החל"ת וחוק הקורונה הגדול - למרות אלפי ההסתייגויות שהגישו חברי האופוזיציה: עבור חוק הקורונה הוגשו הסתייגויות שמצטברות ל-546 שעות או כ-23 יממות, ועבור חוק החל"ת הוגשו הסתייגויות בסך 470 שעות. במהלך הדיון הוצגו 2 הצעות פשרה, והוועדה יצאה להפסקה על מנת לקבל החלטה. 

מצד אחד, הציע ח"כ צביקה האוזר כי הוועדה תחליט, באופן חד צדדי, לקבוע דיון במשך שלוש שעות על כל הצעת חוק, עם שתי הצבעות שמיות ו-20 הצבעות על הסתייגויות. לדבריו, החלטה כזו תהייה אמנם חד צדדית, אך סבירה בהינתן המצב המיוחד והתקדימים בכנסת הקודמת. לחילופין הציע ח"כ האוזר להגיע להסכמה, ללא הפעלת סעיף 98, על דיון משולב בשתי הצעות החוק, במשך 7 שעות ושלוש הצבעות שמיות.  

מנגד, הציע ח"כ דוד ביטן 12 שעות לדיון בהצעת חוק הביטוח הלאומי ו-550 הצבעות על הסתייגויות, ועוד 20 שעות לדיון על חוק הקורונה הגדול ו-350 הצבעות. במידה והצעתו לא תתקבל ביקש ביטן לדחות את הדיון בוועדה המסדרת למחר, ואמר כי אם לא תהייה הסכמה הוא רוצה שיתאפשר לו לפנות לבג"ץ בעניין. "מבחינה עניינית אי אפשר 98 ברגע האחרון, חצי שעה לפני שעולה לדיון", אמר ביטן. "אני רוצה זמן לגשת לבית המשפט. אני רוצה זמן לפנות לבג"ץ. מה אתם עושים לנו תרגיל?".

יו"ר הוועדה ח"כ סילמן הסבירה בפתח הדיון את הצורך בשימוש בסעיף 98 לתקנון הכנסת ואמרה: "הולכים לסדרי דיון מיוחדים רק לחוקים שהתוקף שלהם עומד לפוג, אנו מדברים על שתי הצעות חוק, חוק החל"ת וחוק הקורונה הגדול. אני משתמשת בתקדים שאתם עשיתם בכנסת הקודמת להפעלת סעיף 98. שלוש שעות לכל הצעת חוק. הצבעה שמית מותרת שלוש פעמים בכל חוק".

במהלך הדיון, תקפו חברי האופוזיציה את סילמן וח"כ אופיר כץ אף כינה אותה "שקרנית". סילמן אמרה בתגובה: "לא היה דבר כזה. אתה לא תקרא לי שקרנית. אני יושבת מול מרכז האופוזיציה שזה יריב לוין. אתה לא תקרא לי שקרנית בכנסת ישראל".

היועצת המשפטית של הוועדה, עו"ד ארבל אסטרחן, סקרה את הנתונים: "זו פעם ראשונה שעולה סעיף 98 בכנסת הזו. תקנון הכנסת קובע סדרי דיון ברורים לקריאה שנייה. לחוק הקורונה הגדול הוגשו הסתייגויות במשך 546 שעות. לחוק הביטוח הלאומי הוגשו הסתייגויות שמאפשרות לדבר 470 שעות".
סילמן: "23 יממות שאנחנו צריכים להיות כאן לשמוע הסתייגויות".
סמוטריץ: "אתם חושבים שמישהו הזוי וידבר 546 שעות?".
ארבל: "הוועדה המסדרת צריכה לעשות שני דברים - לקבוע אם מדובר בנושא יוצא מהכלל ולקבוע מה סדרי הדיון. בכנסת ה-23 היו שמונה מקרים בהם חשבה הכנסת שצריך להפעיל את הסעיף והגבילה את זמן הדיון".

ח"כ דוד ביטן טען: "אין עילה להפעיל את סעיף 98. יכול להיות שנוותר על חלק מההסתייגויות, לא היה מעולם על כ"כ מעט הצבעות הפעלת סעיף 98. לצד השני של זכות דיבור מסכים ש-546 שעות זה הרבה זמן, אבל תגידי כמה זמן. היו מקרים שהיו יומיים, אבל להפחיד אותנו בסעיף 98 זה לא". 
סילמן: "ההצעה שלנו, בהמשך לכנסת ה-23, היו שלוש שעות, שעתיים, ארבע שעות. זה מה שהיה". 
ח"כ דוד אמסלם: "אבל היו ניסיונות להגיע להסכמות במקרים קודמים. אני מעולם לא הפעלתי את הסעיף".
סילמן הוציאה את אמסלם לאחר שהפריע ליועצת המשפטית להציג את הדברים. 

עידית סילמן (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
עידית סילמן (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

"האופוזיציה והעומד בראשה החליטו כנראה לטרלל את המערכת, להביא לחוסר תפקוד של הכנסת, וזאת למרות שהלכנו לקראתם כברת דרך ולאחר תקופה של שנתיים שהכנסת נמצאת בסחרור פוליטי", נמסר מהנהלת הקואליציה לאחר ההודעה על כשלון המגעים. "אחרי שהם נשברו והפסידו פעם אחר פעם, הם רוצים לילות לבנים? יקבלו לילות לבנים. באנו לעבוד למען מדינת ישראל וכך יהיה".

במפלגת הליכוד תקפו בתגובה: "האופוזיציה תמשיך להיאבק בממשלה בכל דרך, ביום ובלילה - עד להפלת ממשלת ההונאה הרעה הזאת שתלויה בגורמים אנטי-ציוניים. בושה שהקואליציה החלשה הזאת מבזבזת עשרות מיליוני שקלים מכספי אזרחי ישראל באמצעות הוספת עשרות חברי כנסת חדשים באמצעות החוק הנוורגי, בניסיון כושל להילחם במאמצינו".

במהלך השיחות ניסו סילמן ולוין להגיע להסכמות הנוגעות להרכב ועדות הכנסת, בתמורה לכך שהאופוזיציה תסיר אלפי הסתייגויות שהגישה להצעות חוק שנדונות בוועדות ולפיליבסטר במליאה שגורם זה הלילה השלישי ברציפות לדיונים עמוק אל תוך הלילה. כאמור, בקואליציה אומרים שהליכוד פוצץ את המגעים.

כאמור, לאור כישלון המגעים מסתמן כי גם הלילה יהיה לילה לבן במליאה. כדי להספיק לחוקק את החוקים שאושרו היום בממשלה תתכנס מחר ועדת החוקה לדון באישור חוקים נוספים לקריאה שניה ושלישית ולאחר מכן תכונס ככל הנראה גם המליאה. בשל כך, ביטל יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו את הגיבושון שתכנן לקיים מחר לחברי הליכוד.