"אל תגידו כיבוש": יו"ר רע"ם מנסור עבאס, שנחשב "ממליך המלכים" של הבחירות האחרונות, התראיין הערב (חמישי) בתוכנית "המקור" ברשת 13 וחשף את מאחורי הקלעים של התהליך הפוליטי - מההישג המרשים בבחירות ועד להקמת הממשלה.

ביו היתר, חשף עבאס את ההכנות מאחורי הקלעים של הנאום בפריים טיים שנועד לרכך את יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ׳, סיפר על המגעים עם נתניהו והפגישות בבלפור, ותיאר את הדרמה בלשכתו, כאשר חבר כנסת אחד במפלגתו כמעט ומנע את השבעת הממשלה. 

"זה הזמן ליצור מציאות שתהפוך אותנו, הערבים אזרחי מדינת ישראל, לגשר שלום בין שני העמים", אמר עבאס בנאומו ההיסטורי אחרי הבחירות. "יש לנו הזדמנות לחולל שינוי וליצור חברה אזרחית גדולה מסך מרכיביה".

כשניסה להסביר מדוע נמנע מלהתייחס לסנאוםוגיות שנויות במחלוקת כמו הכיבוש במהלך הנאום אמר: "לא עשיתי את כל זה על מנת להיכשל". בהמשך, אמר: "מי אמר שכל הערבים יהיו בצד אחד? גם בארה"ב לא כל היהודים בצד אחד".

הוא הוסיף: "לחברה עצמה יש אחריות והיא צריכה לעשות בעצמה וליזום, יש מקום לביקורת על הממשלה והעומד בראשה. מה, הפשיעה והאלימות הן לא משבר ערכי בתוך החברה הערבית? יותר קל להגיד למישהו אחר תעשה".
מנסור עבאס בנאום לאחר הבחירות. צילום: שלומי גבאי

"כל הזמן ידעתי שאני לא ממליץ על אף אחד"

על הסיבוב הראשון של ההמלצות אצל הנשיא, בסיומו הוטל המנדט על נתניהו, אמר עבאס: "לא הייתה לי התלבטות, כל הזמן ידעתי שאני לא ממליץ על אף אחד". עוד סיפר: "הטעו אותי בקשר לגדעון סער, כנראה שרצו לדחוף אותי לכיוון לפיד".
 
על הניסיונות בגוש נתניהו להקים ממשלה עם רע"מ, למרות התגדותו העזה של סמוטריץ, אמר: "הגרסה של להיעדר מההצבעה, מה השגנו? אני זרמתי עם הרעיונות שהיו מעלים, אבל ידעתי שזה לא הכיוון". 

על הפעם הראשונה בה נתניהו התקשר אליו סיפר: "הוא היה צריך להחליט האם לצאת פומבית מול המצלמות ולהגיד חברים אנחנו צריכים לחשוב אחרת על רע"מ ועל החברה הערבית וזהו. ביקשתי ממנו את זה. כי לדעתי סמוטריץ' לא ירד מהעץ אלא אם נתניהו יצא באופן מפורש". 
 
על הדרמה שהתחוללה במליאה כאשר מפלגתו הפילה ברגע האחרון את הצעת הליכוד להקצת הוועדה המסדרת אמר כי "ההחלטה התקבלה ברגע האחרון" והסביר כי ברגע האחרון הליכוד סגר דיל עם ימינה שפגע בהם. כשנשאל האם נעלב מגישתם והתבטאויותיהם של חברי הכנסת הימנים נגדו, אמר: "אני למדתי לא להעלב בפוליטיקה. כושר ספיגה קוראים לזה". 
 
בהמשך, סיפר כי בניגוד להכחשות, הוא ונתניהו שוחחו כמעט מדי יום, והוא אף ביקר בבלפור ארבע פעמים: "הוא סיפר שרק הוא יכול להקפיא את חוק קמיניץ, להפסיק את הריסות הבתים". 

יו"ר רע''מ מנסור עבאס וראש עיריית לוד יאיר רביבו בסיור בלוד, קרדיט: דוברות עיריית לוד

"פחדתי שאירועי אוקטובר 2000 יחזרו על עצמם"

חמישה ימים לפני שפרץ מבצע "שומר החומות", אמר עבאס: "כמובן שמטרידה אותי האפשרות להיות בממשלה כשיש מבצע בעזה, אחת השאאלות הכי קשות. מי אמר שלמנסור יש את כל התשובות?". בשל כך, הקפיא עבאס את המגעים עם גוש השינוי. "הייתי בשיחות כל הלילה, איך ניתן לבלום את ההסלמה". 
 
בהמשך סיפר עבאס על הקשיים והמורכבות בגיבוש עמדת המפלגה במהלך ימי המבצע: "ניסיונות למתן מצד אחד ולא להתעלם מהאלימות או משריפת בית הכנסת בלוד. אפילו אם אתה מחליט במודע להתעלם מהנושאים המדיניים, אה לא תצליח, המציאות יותר חזקה. הסכסוך עדיין חי, קיים, בועט".
 
הוא הוסיף: "הבנתי שאני צריך לקבל החלטה. ניסיתי קודם כל לשמור ולהגן על החברה הערבית, שהמצב לא יסלים. היה אצלי פחד שהאירועים של אוקטובר 2000 יהיו שוב, אבל בעוצמה יותר גדולה. פחדתי שנאבד שליטה וכתוצאה מזה נחזור יותר מ-20 שנה אחורה". 
 
על הביקור שערך בבית כנסת שניזוק בלוד, שעורר עליו תגובות נזעמות בקרב הציבור הערבי, אמר: "חשבתי שהצעד הזה יתרום להרגעת הרוחות ולהורדת הלהבות. אני יכול לעשות מה שעושים עודה והחברים אבל זה לא מביא תוצאה, ולכן בזמנים קשים אני מנסה לעשות דברים יצירתיים". 

מנסור עבאס בסיום פגישה עם גוש השינוי, צילום אבשלום שושני

ביקורי משפחות מחבלים, הלוויתו של פרס והפרישה מהרשימה המשותפת

על הפרישה מהרשימה המשותפת אמר: "ההתנהלות של איימן עודה בעיני לא ראויה, תמיד מנסה להופיע במרכז. מהר מאוד הבנתי שעודה לא מוביל לשום מקום. הוא לא יכול להנהיג את המשותפת כמו שהוא שואף כשהוא לא מצליח להנהיג את חד"ש". הוא ניסה להסביר מה גרם לשינוי: "הלכתי בקו שלהם, להפיל את הימין ואת נתניהו, והבנתי שזה רק מחזק את הימין ואת נתניהו".

בהמשך, הביע חרטה על כך שנעדר מהלוויתו של הנשיא לשעבר שמעון פרס: "נתתי כיסוי לעמדה הפופוליסטית שהיתה, אחר כך גיליתי כמה שההחלטה הזו פגעה בתדמית חברי הכנסת הערבים. אותו הדבר ההצבעה נגד הסכמי אברהם. זה הסכם שלום, אנחנו לא יכולים להתנגד, בואו לפחות נימנע".

כשנשאל על הביקור שערך ב-2013 אצל שלוש משפחות מחבלים אמר בתקיפות: "מה עם הפעילות שלי במשך 20 שנה למען השותפות והשלום? תביאו את הנאום שלי על השואה למשל. הביקורים האלו לא באו כתמיכה במה שעשו חס וחלילה. אנו תנועה חברתית שברגע שיש פניה לעזרה, לסעד מסוים, אנו חייבים להיות שם". עם זאת, טען כי היום היה פועל אחרת: "הייתי מוצא דרך לעזור להם אבל לא הייתי מתחייב להיות שם".

בהמשך, נחשף כי עבאס נפגש בעבר עם אנשי חמאס בכירים, לפני שנכנס לכנסת - עניין שנשמר בסוד.