ועדת החוץ והביטחון של הכנסת התכנסה היום (שני) על מנת לדון בסוגיית איחוד משפחות של ישראלים תושבי יהודה, שומרון ועזה, ועם אזרחים ותושבים של אירן, עירק, לבנון וסוריה. בדומה לוועדה המסדרת, שם סערו הרוחות והתלהט הדיון בין חברי הקואליציה לאופוזיציה, גם בוועדת החוץ והביטחון נרשמה עלייה בטונים, כאשר ח"כ איתמר בן גביר התעמת עם חברי הכנסת מהרשימה המשותפת.

בפתח הדיון אמר ח"כ אוסאמה סעדי מהמשותפת כי "אני מצטער שוועדת החוץ וביטחון משתפת פעולה עם הניסיון להציג את איחוד המשפחות כסוגיה ביטחונית. אני וחברי לא נשתף עם זה פעולה ולא נשתתף בדיון".

בשלב זה התפרץ לדבריו בן גביר ואמר: "מי אתם בכלל? מה אתם עושים פה, מי שם אתכם בכנסת? לכו לסוריה לעזמי בשארה". כאשר סעדי ענה לו כי "אתה לא צריך להיות בכנסת".

אוסאמה סעדי (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
אוסאמה סעדי (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

בן גביר המשיך והוסיף כי "אתם לא צריכים להיות כאן, ריבונו של עולם בית המשפט העליון ששם אתכם, קבוצה של מחבלים. חבורה של מחבלים, מה אתה עושה בוועדת חוץ ובטחון?

לאחר מכן הוא פנה ליו"ר הוועדה, ח"כ רם בן ברק ושאל אם הוא לא מפחד שחברי הכנסת מהמשותפת יעבירו מידע למדינות אויב. בן ברק השיב כי "אני לא חושש מחברי הכנסת הערבים. אני מכבד אותם. אני נותן בהם אמון מלא והם עושים את עבודתם הפרלמנטרית מצוין. אני יודע מה יש עליהם ומה יש עליך". בן גביר פנה לסעדי וקרא לעברו: "תצא מכאן אתה לא חבר בועדת חוץ ובטחון".

לאחר ההתפרצות, חברי הכנסת הערבים, נציגי המשפחות ומרכז מוסאוא נטשו את דיון וועדת החוץ . ממרכז מוסאוא נמסר: "אין סמכות לוועדה לדון בהצעת החוק ללא אישור הוועדה המסדרת. הדיון עכשיו נועד להכשיר את המחטף הגזעני. השב"כ העביר נתונים מסולפים לקראת דיון הוועדה".

בתוך כך, במהלך הדיון נציג היעוץ המשפטי במשרד רוה"מ הציג את עמדת השב"כ לגבי פלשתינים וחוק האזרחות: "הם מהווים סיכון בטחוני מוכח. הרקע לסיכון המוגבר נובע מהזיקה הערכית והזהותית ורגישותה על רקע קשרים משפחתים לצד היתרון הגלום בהחזקת זהות ישראלית וחופש תנועה. הם הופכים ליעד רגיש לגיוס לארגוני טרור ולפיגועי בודדים". הנציג הציג בנוסף טבלה, אשר מציגה את המעורבות בטרור בקרב משפחות שעברו איחוד.

טבלת מעורבות בטרור בקרב משפחות שעברו איחוד (צילום: ללא קרדיט)
טבלת מעורבות בטרור בקרב משפחות שעברו איחוד (צילום: ללא קרדיט)