שבוע ימים לאחר שהקואליציה נכשלה בניסיון להאריך את התיקון לחוק האזרחות, היא צפויה לעמוד בפני מבחן חדש, בשעה שוועדת השרים לענייני חקיקה תצביע היום על הצעת חוק יסוד ההגירה שיזמה ח”כ מאי גולן (הליכוד).

הצעת החוק קובעת כי מהגר בלתי חוקי הוא אדם שנכנס לישראל או שוהה בשטחה שלא מכוח חוק השבות, אשרת תייר תקפה או אשרת עבודה.

בדברי ההסבר נאמר כי מדינת ישראל זכאית לקבוע מי ייכנס אליה ומי ישהה בה, ובכלל זה רשאית למנוע כניסת מהגרים בלתי חוקיים לתחומה ואת שהייתם בתחומה לאחר שנכנסו אליה.

המדינה זכאית להגביל את חירותו של מהגר בלתי חוקי כהגדרתו בחוק יסוד זה בדרך של מאסר, מעצר, הגבלת מיקום שהייתו, הרחקתו מן המדינה, הסגרה או בכל דרך אחרת. 

"הגשתי את ההצעה לפני שמונה חדשים", אמרה ח"כ גולן ל"מעריב". "היא מונחת מעל 45 יום על שולחן הכנסת וקיבלה פטור מחובת הנחה.

הליכוד כולו, כולל נתניהו, עומד מאחורי הצעת החוק. היום נראה בזמן אמת את פרצופם האמיתי של מי שהם טוענים שהם ימין. האם הם פייק ימין המתנגדים להצעה שחוסמת כל פרצה ביטחונית - הן מבחינת מסתננים בלתי חוקים, הן מבחינת איחוד משפחות של פלסטינים והן מבחינת עובדים זרים שפגה שהייתם בישראל".

לדברי ח"כ גולן, "הצעת החוק שלי חוסמת בעצם כל פרצה ביטחונית בנושא ומייתרת את חוק האזרחות. אם הוועדה תדחה את הצעת החוק שלי, אגיש אותה ביום ד' השבוע כהצעת חוק פרטית ואז נראה מי באמת ימין, מי באמת מהמחנה הלאומי ומי שקרן אמיתי שהונה את מצביעיו ואת כלל בוחרי הימין בישראל".

מאי גולן מתעמתת עם מבקשי מקלט. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
מאי גולן מתעמתת עם מבקשי מקלט. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

עם צאת השבת העלתה שרת הפנים איילת שקד (ימינה) פוסט מפורט שבו תיארה את השתלשלות האירועים סביב ניסיונות הקואליציה להעביר את חוק האזרחות.

אחרי הסבר רטרוספקטיבי על מקורות חוק האזרחות, שבכל שנה קיבל הארכה לשנה נוספת, תקפה שקד את ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו והדגישה כי הציג את עצמו כ"מר ביטחון" כל עוד עמד בראשות ממשלה, ושינה את עמדתו בנוגע להארכת חוק האזרחות. 

"לא העליתי על דעתי שחברי הכנסת מהאופוזיציה יתנגדו לחוק הזה", כתבה שרת הפנים. "לא העליתי בדעתי שנתניהו יפקיר את ביטחון ישראל בשביל הטרלה פוליטית. לא העזתי לדמיין שאותם אנשי ימין, ובראשם נתניהו, 'מר ביטחון'!, ישתמש במה שהוא יודע היטב כמה דרמטי הוא לישראל, כדי לנגח את הקואליציה. חשבתי לעצמי 'זה ספין'. לא האמנתי שיפילו חוק כל כך חשוב למדינה".

לדברי שקד, כבר לפני כשבועיים אמר לה שר השיכון והשר המקשר בין הממשלה לכנסת, זאב אלקין (תקווה חדשה) שלא תשגה באשליות כי כל האופוזיציה תצביע נגד. "אני כמובן סירבתי להאמין", כתבה והוסיפה: "אני מודה: כאן טעיתי. לא הייתי צריכה להאמין ולחשוב שמישהו מהם יתעשת ויוציא את עצמו מהסחרור המסוכן הזה. זו הייתה תקוות שווא".

בנוגע לדרישות שעולות מהליכוד לקדם את חוק ההגירה, כתבה השרה שקד: "הליכוד מדבר על חוק ההגירה. פיהוק. לא אכנס עכשיו לפרטים על חוק יסוד ההגירה, רק אומר לכם שהצעת נתניהו לחוקק אותו בתוך חודשיים באופן שלא יסכן את מדיניות ההגירה הנוכחית של ישראל היא הרבה פחות מבדיחה. בהמשך אקדיש לחוק ההגירה פוסט נפרד ותבינו למה הצעת נתניהו הייתה ספין פוליטי מדאורייתא".