בהתאם להסכם פשרה שנחתם בין ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הביטחון בני גנץ לתושבי אביתר והמועצה האזורית שומרון, החלו בשבוע שעבר במנהל האזרחי בעבודות הסקר לאישור הקרקע ולהכנה להחזרת התושבים לישוב אביתר והקמת הישיבה במקום. עבודת הסקר כוללות בדיקת המקרקעין של כ-95 דונם של אדמות אביתר. הקרקע שתעבור את הסקר תוכרז כאדמת מדינה ותוקם התיישבות במקום בתיאום בין ראש הממשלה, שר הביטחון, ראש המועצה האזורית שומרון ותנועת נחלה. 

כזכור, בין הצדדים הוסכם כי תושבי אביתר יעזבו את המקום עד שיוכח כי הקרקע אינה יושבת על אדמות פרטיות ומדובר באדמה שניתן להסדירה. כמו כן משרד הביטחון יקים בסיס לפלוגה צבאית במקום באופן מיידי, ובחודש אלול תוקם ישיבת הסדר חדשה. ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן הקים צוות היגוי במועצה שתפקידו ללוות תכנונית את הקמת הישוב, להגדיר את צרכיו ולאור אלו יתבצע התכנון. הצוות כולל את אנשי המקצוע במועצה ואת נציגי הישוב. 

חיילי צה''ל באביתר (צילום: שריה דיאמנט, פלאש 90)
חיילי צה''ל באביתר (צילום: שריה דיאמנט, פלאש 90)


"הקמת הישוב אביתר היא המעשה הציוני הנכון בעת הזו", אמר ראש המועצה האזורית שומרון והוסיף, "גם אם המשפחות היו צריכות לעזוב עקב דרישת הממשלה, הבתים נשארו, החיילים כפי שסוכם שומרים על המקום, ועבודות סקר הקרקע בעיצומן, המועצה האזורית שומרון תפעל בכל כוחה עד להגעה להתיישבות מסודרת באישור ובשליחות ממשלת ישראל, אביתר יהיה הישוב ה-34 של המועצה האזורית שומרון. הישוב מגן על ציר הרוחב של מדינת ישראל כביש 5, וכמובן מהווה מענה ציוני ומוסרי לרצח של אביתר בורובסקי הי"ד ויהודה גוואטה הי"ד". 

יו"ר תנועת נחלה צבי אלימלך שרבף מסר: "הקמת ישובים בארץ ישראל תמיד היתה חוד החנית של הציונות. הקמת ישובים חדשים ביהודה ושומרון חשובה לחינוך הנוער ליצירת דור חלוצים חדש להתיישבות בכל מרחבי ארץ ישראל ולחיזוק המדינה גם בטחונית וגם מדינית".