מליאת הכנסת מקיימת היום (שני) דיון בהשתתפות ראש הממשלה נפתלי בנט, בנושא "מחדל נתב"ג", במהלכו 2,832 שבים לישראל נכנסו לשטחה מבלי שעברו בדיקות קורונה בשדה התעופה.

את הדיון יזם חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי (ש"ס) יחד עם עוד 40 חתימות של חברי כנסת משאר סיעות האופוזיציה. חבר הכנסת דודי אמסלם (הליכוד) הורחק מהמליאה לאחר שכינה את יו"ר הכנסת מיקי לוי "אלים ובריון". בהמשך, הורה יו"ר הכנסת להוציא מהמליאה את ח"כ איתמר בן גביר לאחר שקרא קריאות ביניים. 

בתום דיון 40 החתימות, התקיימה הצבעה על הודעת ראש הממשלה נפתלי בנט, כלומר הנאום שנשא במליאה. 58 חברי כנסת תמכו בהודעת ראש הממשלה מול 52 שהתנגדו.

ראש הממשלה נפתלי בנט פתח את נאומו בביקורת נגד הממשלה הקודמת. הוא אמר כי יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו וחברי הכנסת גלית דיסטל אטבריאן ובצלאל סמוטריץ' הפכו "לחמוצים החדשים".

בנט התגאה כי הצליח להקדים את משלוח החיסונים הקרוב לישראל: "לפני יומיים, אחרי שחברי ביבי נתניהו השאיר לנו חורים ענקיים במלאי החיסונים, השגתי עסקת חליפין ראשונה בעולם עם קוריאה". 

בהמשך, התייחס רה"מ להסכמים החדשים מול ממלכת ירדן, שקיבלו ביקורת מימין. הוא האשים את נתניהו במסירת שטחי נהריים ומובלעת צופר לידי הירדנים: "הוא מסר את שטחי צופר ונהריים, ואנחנו מתקנים את מערכת היחסים הזאת, זה אינטרס לאומי בטחוני ישראל". 

על הביקורת שהופנתה כלפיו כי מכר את הריבונות בנגב לאנשי רע"מ, אמר בנט: "אתם אומרים ש'מכרנו את הנגב', אני מציע לכם תעשו תרגיל, קחו תצלום אוויר מלפני 12 שנה, תראו איך נראה הנגב מלמעלה, ותעשו את אותו תצלום אוויר 12 שנה אחר כך". ראש הממשלה אמר לאנשי הליכוד: "תראו שאתם מכרתם את הנגב ואנחנו נסדיר". 

בסיכום דבריו, ערך ראש הממשלה השוואה בין האירועים האחרונים להיסטוריה של העם היהודי בארץ ישראל: "מעולם לא צלחנו את העשור השמיני של מדינה יהודית בארץ ישראל כמדינה ריבונית ועצמאית. היו את דוד ושלמה, אחר כך הגיע רחבעם ואותם ילדים ייעצו לו להעלות מסים ולפרק את הממלכה. גם בתקופת החשמונאים", טען בנט. עוד אמר: "כדי לפגוע באחר, החליטו מתוכנו לשרוף את הבית כולו, הלכו למלך הרומי והזמינו אותו פנימה. כלומר, אמת מחריבייך ומהרסייך ממך יצאו והמשימה שלנו היא לשמור על הבית". 

לאחר נאום ראש הממשלה, עלה יו"ר האופוזיציה נתניהו והגיב לדבריו של בנט: "יש לי שאלה אחת לממשלת ההונאה של בנט ולפיד, איך הצלחתם בזמן כל כך קצר, לקלקל כל כך מהר את ההצלחה שלנו במאבק נגד הקורונה?", שאל נתניהו. בהמשך האשים את ממשלת בנט-לפיד בעלייה בתחלואת הקורונה בישראל: "אנחנו מסרנו לכם מדינה במצב הטוב ביותר בעולם". 

הבאנו עשרות מיליוני חיסונים, מהר יותר מכל מדינה אחרת", המשיך יו"ר האופוזיציה. עוד אמר נתניהו כי בעת כהונתו, ממשלתו "הוציאה את ישראל מהמגיפה מהר יותר מכל מדינה אחרת". 

נתניהו אמר כי מאז השבעת הממשלה החדשה זינק מספר חולי הקורונה: "ביום חילופי הממשלה היה בישראל מספר זעום של חולים מאומתים, פחות מ-5 ביום. היום, אצלכם, יש כבר 500, פי 100". יו"ר האופוזיציה סיכם: "אנחנו הבאנו לסגירת מחלקות קורונה ואתם הבאתם לפתיחה". 

בסיום דבריו, האשים נתניהו את הממשלה כי המדיניות שהיא מתווה פוגעת בביטחון המדינה: "היא מפקירה את ביטחוננו על ידי הכניעה למדיניות שאמורה ליישר קו עם התנגדותה של איראן". נתניהו קבע: "זו הממשלה המסוכנת ביותר לעם ישראל, אחמד טיבי קרא לה הממשלה הישראלית-פלסטינית הראשונה בישראל, אבל זו גם תהיה האחרונה". 

את הדיון פתח יו"ר סיעת ש"ס בפניה לראש הממשלה לבנט: "קבלת מנתניהו מדינה נקיה מקורונה. איזה מדינה אתה מגיש לנו אחרי חודש? אנו נתקלים בכניסת וריאטנים שמשתלטים על המדינה שלנו", האשים ח"כ מלכיאלי. 

ח"כ מלכיאלי הוסיף: "'אוטסטרדות של מוטציות דרך גבול פרוץ', אתה אמרת לפני מספר חודשים. ישבת והתרעת מפני מסיבות הדבקה המוניות. אין מי שתאר זאת יותר טוב מאשר רב המכר איך לנצח את המגיפה. אמרת שעל מהמשלה לעצור אוטסטרדטות של מוטציות. אתה ראש משמלה. אתה וחבריך מנסור עבאס מיכאלי וזנדברג למה אתם לא קוראים את הספר שאתה כתבת. למה אתם לא מ יישם?" 

יו"ר רע"מ מנסור עבאס אמר: "פעם ראשונה שמפלגה ערבית משתתפת בקואליציה ומקדמת תהליך של שותפות ומתגברת על קשיים ומחלוקות. אנו מסתכלים קדימה ונמסים ליצור תקווה ליהודים ולערבים בארץ הקודש, אנו מנסים לקדם שיח של שלום וסובלנות". 

בהמשך דבריו, הטיח עבאס ביקורת כלפי יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו ומפלגת הליכוד, עמם היה במגעים לפני הקמת הממשלה הנוכחית: "נתניהו מתלונן היום על דברים שהוא במו ידיו עשה", האשים עבאס, "מנסים לנגח את רע"מ במספר סוגיות. בסופו של דבר רע"מ החליפה אותם". 

ח"כ עבאס אמר כי במהלך כהונתו של נתניהו "הפשיעה והאלימות גאו בחברה הערבית". עבאס הוסיף: "לא מצאנו את מי שיקשיב ויזיל דמעה על אנשים, נשים וילדים שנרצחים על י די ארגוני הפשע. אנו נמצאים במסגרת האזרחית".

בהמשך הדיון, עלה לנאום חבר הכנסת יואב קיש (הליכוד) והאשים את ראש הממלה בנט בעלייה בתחלואה שנרשמה במהלך השבועות האחרונים: "לפני חודש היו שני מאומתים, היום 423. היום יש מעל 4,100 חולים, עם ממוצע של 461 ליום. המצב נהיה יותר גרוע ומה אתה נפתלי עושה? אתה לא עושה כלום", קבע קיש. עוד אמר: "אתה כתבת ספר שאתה יודע שגם אותו לא כתבת אלא העתק אותו כמשם שהעתקת את סינגפור. בזכות הנוכלות שלך התקשורת מלטפת אותך". 

ח"כ יואב קיש נואם, צילום: דוברות הכנסת

עוד הטיח ח"כ קיש בראש הממשלה: "יש פה ריסוק של כל המערכות, אבל עם שישה מנדטים והצבעות כפולות של אביר קארה". ח"כ קיש קבע: "משפטית הוא ראש הממשלה אבל ציבורית ומוסרית הוא כלום. הוא ראש מפלגה של שישה מנדטים ששיקר לכל הבוחרים שלו". 

לאחר מכן, עלה אל הפודיום יו"ר מפלגת הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ', ופנה אל ראש הממשלה: "נפתלי. זו השיחה הראשונה שלנו פייס טו פייס, מאז שהחלטת להפנות עורף לחבריך למפלגה, לערכים שלך".

סמוטריץ' הוסיף: "הלכת למערכת הבחירות תוך ידיעה שאחריה תחבור לשמאל ולתומכי טרור כדי להיות ראש הממשלה בכל מחיר. שעבדת את מדינת ישראל לתומכי טרור למרות שאתה יודע כמה זה מסוכן", האשים. 

בבקשתו לכינוס הדיון, כתב ח"כ מלכיאלי כי "מערך בדיקות הנוחתים בנתב"ג קרס. מה שהחל בתורי ענק הסתיים בהחלטה תמוהה וחסרת אחריות לשחרר רבים מהנוסעים לביתם מבלי שעברו בדיקת קורונה". מלכיאלי תקף את הממשלה: "יש בכך הפקרות של ממש, ואיום מידי ומוחשי לשובה של המגיפה בדלת הקדמית של מדינת ישראל". 

ראש הממשלה נדרש להיות נוכח בכל הדיון, ולהציג את עמדתו פעם אחת במהלכו, ככל הנראה בסופו. יושב ראש האופוזיציה​ בנימין נתניהו, נדרש גם הוא להיות נוכח בכל הדיון, ורשאי לנאום מיד לאחר ראש הממשלה.