גורמים מדיניים בירושלים מעריכים כי בעקבות השיחה המפתיעה שקיים שלשום נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, צפויים מגעים נוספים בין שתי המדינות. את השיחה יזם ארדואן, שביקש לברך את הנשיא הרצוג לרגל בחירתו לתפקיד. התיאומים לקראת השיחה נעשו באמצעות משרד החוץ והיועץ המדיני של הנשיא, השגריר צבי אבינר ופני.

השיחה בין שני הנשיאים נמשכה כ־40 דקות והוגדרה חיובית. הנשיאים הדגישו בשיחה כי ליחסי ישראל וטורקיה חשיבות רבה לביטחון וליציבות במזרח התיכון וכי ישנו פוטנציאל גבוה לשיתוף פעולה בין שתי המדינות בתחומים רבים, במיוחד בתחום האנרגיה, התיירות והטכנולוגיה.

בשיחה ציינו השניים כי למרות מגיפת הקורונה, הסחר הדו־צדדי בין המדינות נמשך וכי יש להרחיב ולפתח את מכלול הקשרים הכלכליים ביניהם. בהודעת לשכת הנשיא הרצוג נמסר כי "הנשיאים מייחסים חשיבות רבה להמשך קיום מגעים ודיאלוג רציף, למרות כל חילוקי הדעות, וזאת במטרה לקדם צעדים חיוביים לפתרון הסכסוך הישראלי־פלסטיני, אשר יתרמו גם לשיפור ביחסי ישראל־טורקיה".

השיחה עם ארדואן הייתה שיאו של בליץ מדיני שמקיים הרצוג מאז בחירתו. הוא שוחח עם מלך ירדן עבדאללה, עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, נפגש אתמול לפגישת עבודה מדינית ראשונה עם סגן נשיא גינאה המשוונית, השתתף אמש בפורום הגלובלי למאבק באנטישמיות שמוביל משרד החוץ והיום ישתתף בתל אביב באירוע פתיחת שגרירות איחוד האמירויות הערביות בישראל. 

בתוך כך, גורם פוליטי בכנסת תהה אתמול אם הנשיא הרצוג הופך ל”שר חוץ על”, לאור פעלתנותו המדינית המודגשת. בעניין זה הדגישו בבית הנשיא כי כל השיחות והפגישות שמנהל הנשיא תואמו עם משרד החוץ ונעשו בידיעת ראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ.

גורם בבית הנשיא אמר כי הנשיא מנצל את מעמדו כמדינאי מוכר ומוערך בזירה הבינלאומית, כדי לסייע לממשלה החדשה. “אין פה שום מהלך שהוא על הראש של לפיד או של שר אחר”, הדגיש הגורם. ההערכה היא כי צפויות יוזמות נוספות של הרצוג בזירה המדינית גם מול מדינות ערב, אך הכל בתיאום מלא עם ראש הממשלה והשרים הנוגעים בדבר, כך לפי גורם בבית הנשיא, שהדגיש כי לנשיא אין כל כוונה לקחת תפקיד של מישהו. "במקום שבו הנשיא יוכל לפתוח צירים בזירה הבינלאומית, הוא יעשה זאת", אמר.

יצחק הרצוג, נפתלי בנט (צילום: מארק ניימן, לע״מ)
יצחק הרצוג, נפתלי בנט (צילום: מארק ניימן, לע״מ)


בעקבות השיחות המדיניות שמקיים הרצוג בימים אלו, אמר לפיד לאנשי משרדו כי “הרצוג הוא שותף והכל נעשה בתיאום ובשיח בינינו. אני מעוניין לנצל את היכולות והקשרים שלו, מבחינתי אנחנו יחידה מתואמת אחת". עוד הוסיף לפיד כי "בעיניי הרצוג הוא לא 'מתחרה' במשרד החוץ. הוא מכפיל כוח מדהים. גם בזכות מערכת הקשרים המסועפת שלו בעולם. אין מנהיג עולמי שלא מכיר אותו ואוהב אותו".

"אין דלת שסגורה בפניו - מבקינגהאם ועד הבית הלבן. וגם בזכות העובדה שהוא חבר קרוב ואנחנו חולקים השקפת עולם דומה, מאפשרת לנו לתכנן ולבצע יחד מהלכים לטובת המדינה. אני מאוד בונה עליו במסגרת המאמץ לשנות ולשפר את המעמד שלנו בעולם ובעיקר מול הממשלים הליברליים", אמר לפיד. 

על אף שהפעילות הבינלאומית שלו תפסה את הכותרות בשבוע הראשון לכהונתו, הנשיא פועל גם בזירה הפנימית. אתמול הוא ערך פגישת עבודה ראשונה עם הרמטכ"ל, רב־אלוף אביב כוכבי. בפגישה סקר הרמטכ״ל את תמונת המצב המבצעית והאתגרים הביטחוניים. הנשיא הודה לרמטכ״ל והביע את אמונו בחיילי צה״ל ובמפקדיו. מחר צפוי הנשיא לבקר בעיר מעורבת.