יו"ר הכנסת מיקי לוי הודיע היום (שישי) כי תוחזר ההקפדה על ריחוק חברתי במליאת הכנסת. כחלק מכך, ישונה מיקום ישיבתם של חברות וחברי הכנסת במליאה, ויוכשרו מחדש יציעי המליאה במפלס העליון לישיבתם של חברי הכנסת באופן שיבטיח את יכולתם לנאום ולהצביע באופן אישי וממוחשב.

בתוך כך, במהלך השבוע הודיע לוי כי אין בכוונתו לאפשר בשלב זה הגעתם של חברי כנסת חולי קורונה למשכן - גם לא לצורך הצבעה. החלטתו של היושב ראש התקבלה בתום התייעצות שקיים עם כלל גורמי המקצוע הרלוונטיים בכנסת.

"זכות ההצבעה היא יסוד חשוב בהליך התנהלותו של נציג ציבור. מולו עומדת בתקופת הקורונה החובה שלנו ככנסת לשמור על בריאות הציבור ונבחריו. במאזן שבין שני העקרונות החשובים הללו ונוכח נתוני המציאות התקנוניים והממשיים הקיימים", אמר לוי והוסיף, "לצערי אין יכולת לאפשר היום לח״כ חולה קורונה להצביע ולממש את זכותו. בכוונתי לפעול ולנסות למצוא במידת האפשר פתרונות בעתיד שייאפשרו הגעה של חבר כנסת לבוא ולהצביע".

בתוך כך, קצין הכנסת הורה כי סיורים שאורגנו וכניסת מוזמנים ומבקרים ייפסקו בשלב זה ועד להודעה חדשה, למעט סיורים וביקורים באופן פרטני באישורם של יו"ר או מנכ"ל. האירועים במשכן יבוטלו לאלתר, למעט אירועים שיוחרגו. תוגבל כמות המתכנסים לאולמות, וכל ח"כ יוכל להזיחמן עד 10 אנשים. כמו כן, כניסת ילדים ונערים עד גיל 16 תיאסר ככלל.

החלטתו של יו"ר הכנסת התקבלה לאחר שח"כ ולדימיר בליאק אובחן כחולה קורונה ונמצא בבידוד בביתו ובעקבות מכתב ששלח לשר הבריאות ניצן הורוביץ בו ביקש להשתתף בהצבעות במליאת הכנסת. "אין זה סביר בעייני למנוע את זכותי וחובתי להשתתף בהצבעות הכנסת הכה משמעותיות וחשובות, ובכך למנוע את ביצוע חובות תפקידי", כתב בליאק.

בקואליציה לחצו על מנכ"ל משרד הבריאות שיאפשר לו להשתתף בהצבעה על חוק יסוד הממשלה, שכן היא מחוייבת ב-61 תומכים על מנת לשנות את חוק היסוד.

מכתבו של בליאק
מכתבו של בליאק


חבר כנסת התייחס קודם לכן לנושא ורשם גם בטוויטר: "לא סביר למנוע מחבר הכנסת להצביע במליאה, גם אם הוא מאומת קורונה. חד וחלק. לעולם לא אעבור על ההנחיות, אך אני מצפה ממשרד הבריאות להציע פתרון סביר שיאפשר לי לממש את זכותי הדמוקרטית. נציין כי במקרים קודמים, ח"כים אשר שהו בבידוד הגיעו עם רכב למשכן הכנסת, המתינו לבדם ברכב עד להצבעה ואז הוכנסו ליציע האורחים במליאה על מנת להצביע. לאחר הצבעתם עזבו חברי הכנסת את המליאה".