מכה כואבת לקואליציה: מהומה פרצה היום (חמישי) בכנסת לאחר שיו"ר הכנסת, מיקי לוי, הצביע בטעות נגד חוק הדיינים וגרם להפלתו. בתום ההצבעה נרשם שוויון 51 בין המתנגדים לתומכים, ולוי ביקש לקיים התייעצות משפטית, שבסיומה הוחלט לא לקיים הצבעה חוזרת. 

בתחילה, כאמור, הודיע לוי כי הצביע בטעות נגד ההצעה, ובאולם פרצה מהומה כשחברי כנסת מהאופוזיציה התקהלו ליד דוכן היו"ר ומחו בקולניות. מליאת הכנסת יצאה להפסקה של עשר דקות לקבלת ייעוץ משפטי ובסיומה אמרה יו"ר הכנסת: "לאור העובדה שלא ניתן לשנות את ההצבעה, ההצבעה שלי, ולא היה רוב בהצבעה בקריאה שלישית החוק בקריאה שלישית לא עבר. הייעוץ המשפטי ייבחן את השלכות התוצאה של 51-51, כרגע החוק לא עבר".

יו"ר סייעת יהדות התורה, משה גפני, התייחס לנפילת החוק ואמר: "אמרתי כל הזמן שממשלה שקמה במרמה וחותמת על הסכמים קואליציונים שאין להם חלק ונחלה באלוקי ישראל, אין להם סיעתא דשמיא. כך במאבק בנגיף הקורונה וכך עכשיו בחוק הדיינים שנפל. אין סיעתא דשמיא - זו התוצאה". 

יו"ר סיעת הליכוד ומרכז האופוזיציה, ח"כ יריב לוין אמר: "ההישג שלנו חסר תקדים. חודש בלבד עבר מאז הוקמה ממשלת ההונאה, ופעם אחר פעם אנחנו מצליחים להפיל הצעות חוק של הממשלה.  נמשיך לפעול בכל הכוח נגד הממשלה הרעה הזו, עד שנפיל אותה."

השמחה באופוזיציה  (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
השמחה באופוזיציה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)


ח"כ מיכל וולדיגר מהציונות הדתית מסרה בתגובה לנפילת חוק הדיינים: "חוק הדיינים לא היה צריך לעלות בכלל על שולחן הכנסת. אם הקואליציה היתה צריכה עוד הוכחה לחוסר הלגיטימציה שלה, היום הרמז הגיע משמים".

ח"כ איתמר בן גביר אמר: "אחרי עוד לילה מתיש וללא שינה אני שמח לבשר שחוק הדיינים לא עבר. בתקווה שהייעוץ המשפטי לא יתערב. ככה זה כשיש אחווה באופוזיציה, מנצחים". 


יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר: "‏החלטה נכונה של יו"ר הכנסת שלא לשנות את התקדימים ולא לאשר לעצמו לשנות הצבעה על חוק הדיינים לאחר פרסום התוצאה. זה היה רע מאוד אם הוא היה מקבל החלטה אחרת ביחס להצבעתו עצמו. שמירה על כללי המשחק היא חיונית לדמוקרטיה הישראלית. החוק הרע הזה נפל וטוב שכך". 

ח"כ אורי מקלב על נפילת חוק הדיינים: "אילולי הפלת החוק הקואליציה הדורסנות הייתה ממנה לראשונה דיינים לא ראויים לבתי הדין תוך כרסום מעמדם"

לפי התיקון לחוק, לממשלה יהיו שלושה נציגים בוועדה (במקום שניים כיום): שר המשפטים, שהממשלה רשאית, בהסכמתו, למנות שר אחר במקומו, השר לשירותי דת, וחבר אחר של הממשלה שייבחר על ידה,  שני עורכי דין, שייבחרו על ידי המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין לשלוש שנים ושתי טוענות רבניות (במקום טוענת רבנית אחת כיום) שייבחרו האחת על ידי שר המשפטים והשנייה על ידי השר לשירותי דת, תוך שלושה חודשים ממועד כינון ממשלה חדשה.

עימות בין רע"מ למשותפת


עימות חריף פרץ בין רע"מ לרשימה המשותפת לאחר שאמש רע"מ הצביעה נגד הצעה של יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, להקמת ועדת חקירה ל"מחדלי המשטרה בטיפול בפשיעה בחברה הערבית". ההצעה הופלה על ידי הקואליציה ברוב של 54-57. באופן חריג הליכוד תמך בהצעה של הרשימה המשותפת בעוד שרע"מ ומרצ הצביעו נגד, בהתאם למשמעת הקואליציונית.

לאחר ההצבעה על ועדת חקירה ל"מחדלי המשטרה בטיפול בפשיעה בחברה הערבית", פרסמה הרשימה המשותפת הודעה בה אמרה: "שני קולות היו חסרים בהצבעה על הקמת ועדת חקירה שהייתה יורדת לעומק אסון האלימות והפשיעה בחברה הערבית ומניעה תהליך של צדק וריפוי. סיעות רע"ם ומרצ בחרו להתנגד והכשילו את ההצעה של המשותפת".

ח"כ עודה העלה פוסט בפייסבוק בו כתב: "לפני ההצבעה ישבתי עם נציגים ערבים וגם פניתי אליהם מהפודיום. התוצאה ארבעה ח"כים מרע"מ הצביעו עם נפתלי בנט נגד ומנעו הקמת ועדת חקירה כפי שהצביעו גם בחוק נגד איחוד משפחות. זו לא בושה? בושה, בושה וחרפה. להפיל את הצעות החוק האלה בידיים ערביות".שאלתי אותם לבד מהפודיום עם הנאום הזה פניתי אליהם".

ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) אמר: "‏עצוב לי מאד שאנשים בהם ראיתי שותפים למאבקים לא מעטים הם שהפילו הצבעה על ועדה לחקירת האלימות והפשיעה בחברה הערבית. רע"ם ומרצ, אתם מזדנבים אחרי בנט וסער. עליכם לעשות חשבון נפש"

בתגובה פרסמה רע"מ הודעה חריפה בה נאמר כי "הרשימה הערבית המאוחדת: תמשיך במעשיה ובהישגיה למען חברתנו. נשאיר את הסיסמאות ולרשימה המשותפת ולחבר החדש שלה נתניהו".

הם צרפו להודעה תמונה שבה נראה ח"כ עודה משוחח במליאה בטרם ההצבעה עם יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו ועם יו"ר סיעת הליכוד יריב לוין.  

עוד אמרו, כי "בעוד שהרשימה המשותפת מסתפקת העלאת סיסמאות הרשימה הערבית המאוחדת ממשיכה לנקוט בפעולות בשטח, להשיג הישגים ולהביא תקציבים, בעיקר תקציב של 2.5 מיליארד שקל במסגרת ההסכם הקואליציוני לתוכנית למאבק בפשיעה ובאלימות בקהילה הערבית".

אחמד טיבי, בנימין נתניהו (צילום: דוברות הכנסת)
אחמד טיבי, בנימין נתניהו (צילום: דוברות הכנסת)

בהודעת רע"מ נאמר כי חברי הכנסת של הסיעה קיימו שלשום שיחת עבודה עם ראש הממשלה נפתלי בנט בלשכתו בכנסת על התוכנית למאבק בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית, ומסרו את הערותיהם בעניין, והסכימו על הצורך. להוציא את התכנית לפועל ולהתחיל להזרים תקציבים לכך בהקדם האפשרי.

לדבריהם הם תמכו בהצעת הרשימה המשותפת משום שהיא נועדה אך ורק להביך אותם ומתוך ידיעה ש"בני החברה הערבית הבינו את המשחק של הרשימה המשותפת. שיטות פופוליסטיות כאלה לא יוליכו שולל את החברה שלנו שרוצים שנציגיהם יביאו תקציבים בשטח ולא רק סיסמאות".

עוד ציינו בהודעה, כי אם הנשוא חשוב כל כך לרשימה המשותפת מדוע נציגיה מחרימים את דיוני הוועדה המיוחדת לחברה הערבית שהוקמה בכנסת בראשות מנסור עבאס. 

הערבית והמאבק בפשיעה בקהילה הערבית, מדוע אז החמירו סגניו ועדין להחרים את מושבי הוועדה הפרלמנטרית לחברה הערבית עניינים בראשות הנציג מנצור עבאס, שדן בנושא פשע ואלימות בחברה הערבית ובנושאים הבוערים השונים של חברתנו ערבית?

"המשותפת והעומד בראשה  איימן עודה, תקפו כל הזמן את ועדות החקירה ואמרו כי אין להם סמכויות ממשיות וכי הם לא יעשו צדק עם החברה הערבית שלנו, אז מה השתנה עכשיו? האם זה בגלל שהם התיידדו היום עם בנימין נתניהו, ישבו איתו באותו שולחן ומתאמים איתו את צעדיהם, תנועותיהם ומאבקיהם, וכדי לחסום את ההתקדמות באישור ויישום התוכנית למאבק בפשיעה כפי שמופיע ב תמונה שפרסם היום איימן עודה עצמו, בה הוא מופיע כשהוא יושב עם נתניהו וריב לוין מתכננים ומתאמים הם עושים עסקאות? האם האויב של האויב שלי הפך לחבר שלי, גם אם זה נתניהו?".