התנועה האיסלאמית ורע"מ פרסמו היום (ראשון) הודעה משותפת בה נאמר כי "מסגד אל-אקצא הוא זכות בלעדית למוסלמים ואין לאף אחד אחר שום זכות עליו".

בהודעה נאמר עוד כי "התנועה האיסלאמית והרשימה הערבית המאוחדת מזהירים מפני מספר רב של מתנחלים שמסתערים ומפרים את קדושת מסגד אל-אקצה המבורך מאז שעות הבוקר. זה עלול לגרום לאירועים ולהבעיר את המצב בירושלים ובאזור כולו שעלול להוביל למלחמת דת הרסנית, במיוחד כשמאפשרים לאישים רשמיים וחברי כנסת להסתער על אל-אקצה, לערוך תפילות, לערוך טקסים דתיים ולקרוא את ההמנון הלאומי התקווה".

עוד נכתב כי "מסגד אל-אקצה המבורך, על כל  144 הדונמים, הוא זכות טהורה של מוסלמים, ואף אחד מהם אינו בעל זכות כלשהי שם, וכי התנועה האיסלאמית וכל הפלשתיני יעמדו כסכר בלתי חדיר כנגד כל ניסיונות הקיצוניים לנסות ולהציב עובדות חדשות או כל סוג של חלוקה, זמנית ומרחבית, בתוך מסגד אל-אקצה המבורך".

מסגד אל אקצא בירושלים (צילום: פלאש 90)
מסגד אל אקצא בירושלים (צילום: פלאש 90)

בתוך כך, התנועה האיסלאמית הביעה הערכה ל"מאמצים של נציגי הרשימה הערבית המאוחדת ללחוץ על הממשלה לעצור את הפלישות הללו ולפנות את כל המתנחלים החודרים לשם, ולהזהיר מפני השלכות הפלישות הללו".|

הודעת המפלגה הגיעה לאחר האירועים האלימים במתחם ההר הבוקר, בעקבות העלייה של יהודים לתפילה במקום לציון ט' באב. במסגרת האירועים, עשרות מוסלמים החלו ליידות אבנים לעבר כוחות הביטחון הישראליים בהר הבית, עוד בטרם החלה כניסת מתפללים למתחם. כוחות המשטרה ממחוז ירושלים שהיו ערוכים מבעוד מועד, הגיבו במהרה, ירו מספר כדורי ספוג והדפו את הפורעים תוך השבת השקט והסדר על כנם.

מיד לאחר מכן התאפשרה עלייה של מאות יהודים להר הבית. לצד זאת, המשטרה איפשרה ליהודים להתפלל בקצה האולם בהעלמת עין, למרות האיסור להתפלל בשטח הר הבית. 

בנוסף, ראש הממשלה, נפתלי בנט, שוחח עם השר לביטחון פנים עמר בר-לב ועם מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב קובי שבתאי. ראש הממשלה הודה לשר ולמפכ"ל על ניהול האירועים בהר הבית באחריות ובשיקול דעת, תוך שמירה על חופש הפולחן ליהודים בהר.  רה"מ הדגיש, כי חופש הפולחן בהר הבית יישמר באופן מלא גם למוסלמים, המציינים בימים הקרובים את יום עורפה וחג הקורבן.

תגובת תנועת 'חוזרים להר': "הר הבית הוא של עם ישראל ורק שלו. בהר הבית עמדו בית המקדש הראשון והשני ובקרוב גם הבית השלישי. ועל כל מי שמנסה למנוע את עליית יהודים להר הבית בטענות שונות ומשונות נאמר הציטוט המפורסם - "הכלבים נובחים והשיירה עוברת"