שר החוץ יאיר לפיד הביע ביקורת חריפה היום (ראשון) בחשבון הטוויטר שלו על חברי זרם היהדות האורתודוקסית שהפריעו אמש לתפילה השוויונית בתשעה באב. "ביום שבו מציינים את חורבן הבית, החליטו יהודים קיצוניים לחלל את קדושת היום והמקום ולחולל מריבה אלימה ברחבת הכותל", כתב.

כזכור, קבוצת תלמידות אולפנה ותלמידי ישיבה הפריעו לקריאת מגילת איכה של הקהילות הקונסרבטיביות ב"כותל המשפחות" באמצעות צעקות.

"כותל המשפחות", כאמור, החלק הדרומי הממשיך את הכותל המערבי, הוקצה על ידי הממשלה בשנת 2013 בניסיון לתת מענה לזרמים הרפורמים והקונסרבטיביים שביקשו להתפלל בה כדרכן. מאז, המקום מהווה סלע מחלוקת וזירה לעימותים עם גורמים חרדיים וחרד"ליים המנסים למנוע את התפילות המעורבות במקום.

סגן יו
סגן יו

"זו בדיוק הקנאות ושנאת החינם שהובילה לחורבן ולגלות", המשיך השר. הכותל שייך לכל זרמי היהדות, לאורתודוקסים, לרפורמים ולקונסרבטיבים"

נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס גם הוא לעימות בכותל ואמר כי "המחלה שתוקפת אותנו כשנאת חינם לא פסה מן העולם והיא האתגר הלאומי הגדול שלנו. נעצבתי מאוד על ליבי כשראיתי מה התחולל אתמול ברחבה האלטרנטיבית בכותל, לא הייתה שום סיבה להפריע לתפילות ברחבה הזאת. אני מצטער על כך מאוד ואני מקווה שזה לא יישנה".

דברי הרצוג על העימות בכותל. צלם: אבי קנר, מקליט: אורי בוזגלו

חבר הכנסת גלעד קריב (העבודה), רב המשתייך לזרם הרפורמי ששהה בכותל, קרא לרה"מ נפתלי בנט ליישם את מתווה הכותל לאלתר: "שים סוף לבריונות המתכסה באצטלת קדושה".

"ההפרעות האלימות לתפילות תשעה באב בכותל השוויוני והרוח הגבית שניתנת להן על ידי רב הכותל והממסד הרבני מוכיחות את הצורך ביישום מהיר של מתווה הכותל במלואו. אם יש לקח לתשעה באב הוא שאש הקנאות והשנאה לא תיעצר כאן ותמשיך לאיים על עוד ועוד חלקות בחברה הישראלית", הוסיף. בתפילות נכח גם ח"כ אלון טל (כחול לבן) מהתנועה המסורתית-קונסרבטיבית. 

רקפת גינסברג, מנכ"לית התנועה המסורתית הגיבה לאירוע באומרה כי "האומר שלי שלי ושלך שלי רשע. אירועי הכותל היום צריכים לעורר את כל מי שדמם ושתק נוכח הפגיעה המתמשכת בקונסרבטיביים ורפורמיים. קבוצת דתיים לאומיים שהזדהתה מישיבת הר המור החליטה  לשבש ולמנוע את קריאת המגילה של התנועה המסורתית בשוויון, גברים ונשים. ראש הממשלה, שר הדתות הדתות, שר התפוצות - אל תשתקו נוכח הפגיעה האלימה והכוחנית ביהודים אחרים בתשעה באב".