שר החוץ וראש הממשלה החלופי יאיר לפיד פנה הערב (ראשון) למזכיר הממשלה שלום שלמה וביקש לדחות פעם נוספת את פינוי המאחז הבלתי חוקי חאן אל אחמר עד לבחינת ההשלכות המדיניות והביטחוניות של מהלך כזה.

בחודשים האחרונים דווח כי גורמים מטעם המדינה מנסים לפתור את סוגיית המאחז הפלסטיני שבית המשפט העליון הורה להרוס כבר לפני שלוש שנים.

"סוגיית פינויו של מתחם ח'אן אל אחמר נמצאת על שולחנן של ממשלות ישראל מזה מספר שנים. בשנת 2018, אישר בית המשפט העילון להרוס ולפנות את המאחז, אולם בשל שיקולים מדיניים כאלו ואחרים, שהתקבלו על ידי הממשלות הקודמות - לא פונה המאחז עד עצם היום הזה", כתב לפיד לשלמה.

עוד נכתב בבקשה, כי "פינוי המתחם טומן בחובו מספר אתגרים כבדי משקל ועל כן עלול להוביל להשלכות מדיניות רבות. נוכח זאת שהממשלה החדשה הוקמה זה עתה, וטרם הספיקה לבחון את הנושא לעומקו באופן עצמאי ובלתי תלוי במסקנותיה של הממשלה הקודמת, ובשים לב שמדובר בסוגיה רגישה במיוחד כפי שתואר עליל, הריני מבקש לבחון את התנאים הדרושים לפינוי המאחז ולקיים בחינה משמעותית ומעמיקה של כלל ההשלכות החוקיות והבין-לאומיות של המהלך".

בנט ולפיד (צילום: דוברות הכנסת)
בנט ולפיד (צילום: דוברות הכנסת)

מתנועת "רגבים" נמסר בתגובה: "בנט, זה הזמן להתעשת ולהראות מי עומד בראשות הממשלה. פנה את חאן אל אחמר היום. אמרתם ממשלת שינוי, לא? בכל הקמפיינים האחרונים שלהם טענו ימינה וראש הממשלה בנט כי צריך להחליף את נתניהו כדי להיאבק בהשתלטות הפלסטינית על שטחי סי, לעצור את אובדן אדמות הנגב לפזורה הבדואית, להחזיר את המשילות והביטחון לגליל, לנגב ולערים המעורבות, וכן - גם כדי לפנות את חאן אל אחמר.

העובדה שראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, טורח להוציא לתקשורת בעיצומו של תשעה באב, הודעה על הבקשה לדחיית הפינוי, למרות שהפרקליטות שלחה את תשובתה לבג"ץ כבר בשבוע שעבר, מלמדת שלפיד מנסה לעשות כאן ספין פוליטי על חשבון ימינה וששותפיו של בנט לא מתכוונים לאפשר לו לממש דבר מכל הבטחות הבחירות שלו. לא בנגב, לא בגליל ולא בחאן אל אחמר. בנט, זה הזמן להתעשת ולהראות מי עומד בראשות הממשלה. פנה את חאן אל אחמר היום".

כזכור, בג"ץ אישר צו הריסה נגד המתחם, ובאוקטובר 2018 הודיע ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, כי הוא יפונה תוף זמן קצר, אך צו ההריסה לא מומש.