הוועדה המסדרת התכנסה היום (ראשון) לדיון על הרכב הוועדות הקבועות של הכנסת, דיון שהוחרם מצד האופוזיציה לאור המחלוקת עם הקואליציה על הקמת הוועדות. עם זאת, נציג של ש"ס וכן ח"כ אחמד טיבי נכחו בישיבה, במהלכה אישרה הוועדה הקמת חמש ועדות מיוחדות פה אחד, בתמיכתם של תשעה חברי כנסת ללא מתנגדים או נמנעים. יו"ר הוועדה ח"כ עידית סילמן אמרה כי בהמשך, יוקמו שתי ועדות זמניות נוספות, אשר בראשן יעמדו חברי כנסת מסיעות האופוזיציה - אם זו תהיה מוכנה לקיים משא ומתן.

הוועדות שאושרו הן הוועדה המיוחדת לזכויות הילד בראשות ח"כ מיכל שיר (תקווה חדשה), הוועדה המיוחדת לעובדים הזרים בראשות ח"כ אבטיסאם מראענה (העבודה), הוועדה המיוחדת לענייני התמכרויות בסמים ואלכוהול בראשות ח"כ רם שפע (העבודה), הוועדה לפניות הציבור בראשות ח"כ יעל רון בן משה (כחול לבן) והוועדה המיוחדת לפיקוח על הקרן לאזרחי ישראל בראשות ח"כ מוסי רז (מרצ). 

חבר הכנסת מטעם הליכוד שלמה קרעי התייחס להחרמת הדיון מצד הליכוד וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "זכרו: הגלגל מסתובב והליכוד תמיד חוזר. בעז"ה. אנחנו כמובן מחרימים את הדיון החצוף והלא דמוקרטי הזה.61 דיקטטורים קטנים, כולל 22 נורבגים על אוטומט, לוקחים את הכנסת בשבי ועושים בה ככל העולה על רוחם. רומסים חצי מהעם ומעקרים את נציגיו באופוזיציה, ובתקשורת, הדים קלושים של ביקורת".

חברי הכנסת עידית סילמן ושלמה קרעי בוועדה המסדרת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
חברי הכנסת עידית סילמן ושלמה קרעי בוועדה המסדרת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

קודם לכן אישרה הוועדה את הצעתו של ח"כ ניר אורבך לחלק את סמכויות ועדת הפנים והגנת הסביבה בין שלוש ועדות. ההצעה לתיקון תקנון הכנסת אושרה פה אחד בתמיכתם של ששה חברי כנסת. 

"ועדת ביטחון הפנים" שתעסוק בנושאי ביטחון הפנים במדינה, שמירת הסדר הציבורי, ביטחון הציבור והקהילה, ביטחון אישי, מלחמה בפשיעה ובפשיעה המאורגנת ובנזקיה, מוכנות לאירועי חירום אזרחיים' משטרה, בתי סוהר ואסירים, כבאות והצלה, כלי ירייה.

"ועדת מיזמי תשתית לאומיים מיוחדים ושירותי דת יהודיים" שתעסוק בנושאי שירותי הדת היהודיים שהסמכות לגביהם נתונות כיום לוועדת הפנים, קידום תשתיות מסוימות בעלות חשיבות לאומית מיוחדת, כגון: הרכבת התחתית במטרופולין גוש דן.

כמו כן, אושר תיקון לתקנון הכנסת לפיו תוקם ועדה חדשה קבועה נוספת - "ועדה לענייני בריאות", אשר תעסוק בנושאי שירותי הבריאות והרפואה, ביטוח בריאות ממלכתי, הגנה על בריאות הציבור, היערכות להתפרצות מגפות והתמודדות עמן,  מקצועות הרפואה והבריאות, אתיקה רפואית ושימוש בטכנולוגיות רפואיות.

ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) אמר שיש מקום לדון בפרק סמכויות ועדות הכנסת ולהתאים את הסמכויות לעידן הנוכחי. יש ועדות עמוסות מאוד לעומת ועדות שסדר יומם די פנוי. יו"ר הוועדה ח"כ ניר אורבך אמר, אני מתכוון להרים את הכפפה, ולדון בסמכויות הוועדות והוסיף כי הוא מצר על כך שהאופוזיציה בחרה שלא להגיע לדיון היום. ח"כ אחמד טיבי אמר שהוא שייך לאופוזיציה והוא משתתף בדיון. 

היועמ"ש של ועדת העבודה והרווחה עו"ד נעה בן שבת אמרה כי לטעמה נושאי העבודה הרווחה והבריאות כרוכים זה בזה והיה ראוי שהם ידונו בוועדה אחת. מדובר בנושאים מורכבים ומשולבים זה בזה והם בסמכות ועדה אחת לטובת העניין על מנת שלא יהיה מצב שכל ועדה תדון בפריזמה צרה וכדי לא להחמיץ את הראיה הרחבה.  

היועמ"ש של הכנסת עו"ד שגית אפק אמרה כי היה יותר נכון להקים ועדת משנה לעניין בריאות במקום לפצל את הנושא לוועדה עצמאית. היועמ"ש של הוועדה עו"ד ארבל אסטרחן אמרה כי זו הפעם הראשונה שוועדת הכנסת מבצעת תיקון לתקנון הכנסת בעניין ועדות קבועות בהוראת שעה. 

בעניין הוועדה למיזמי תשתית לאומיים מיוחדים ושירותי דת יהודיים אמרה היועמ"ש, ברור שוועדה חדשה תיקח סמכויות מוועדות אחרות. על כן סמכויות הוועדה, נוסחו בהתאם ובזהירות. הוועדה החדשה לא תוכל לדון בחקיקת משנה, אלא אם החוק יתוקן. 

עידית סילמן (צילום: מרק ישראל סלם)
עידית סילמן (צילום: מרק ישראל סלם)

מוקדם יותר יו"ר הוועדה המסדרת, עידית סילמן הודיעה ליריב לוין כי לא תענה לדרישת חברי האופוזיציה לשוויון מספרי מול חברי הקואליציה בוועדת הכלכלה.

במכתב שניסחה לו, כתבה: "למעשה, המחלוקת היחידה שנשארה פתוחה בינינו, היא דרישתכם לשיוויון במספר החברים בין חברי הקואליציה לחברי האופוזיציה בוועדת הכלכלה, וצמצום יתרון הרכב חברי ועדת הכספים מטעם הקואליציה ל-1 במקום 2 כיום. לשתי דרישות אלו לא נוכל להיענות, שכן שינוי זה עלול להוביל לשיתוק עבודת ועדות אלו, ולמעשה שיתוק החקיקה בנושאים תקציביים וכלכליים, דבר שיביא לפגיעה בתפקוד הממשלה ובמענה לצרכי אזרחי המדינה".

כזכור, המחלוקת סביב ועדות הכנסת נסובה סביב הצעות הקואליציה להקים שלוש ועדות חדשות, ובהן: ועדת בריאות בראשות עידית סילמן, תפוצל מועדת העבודה. ועדת שירותי דת יהודיים ופרוייקטים לאומיים, בראשות יוליה מלינובסקי, תפוצל מוועדת הפנים. וועדה לביטחון פנים, בראשות מירב בן-ארי, תפוצל מוועדת הפנים.