ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ מיכאל ביטון התכנסה היום (רביעי) לדיון בבקשת משרד התחבורה לתקן את התקנות המחייבות התקנת מערכת למניעת שכחת ילדים בכל רכב פרטי המסיע ילדים מתחת לגיל ארבע ולדחות את כניסתן לתוקף לתחילת יוני 2022. בקשתו של המשרד נדחתה, כאשר הוועדה  אישרה פה אחד לדחות את הכניסה לתוקף של התקנות למניעת שכחת ילדים ברכב רק עד לראשון במרץ 2022, אז גם תחל האכיפה. היו"ר, ח"כ מיכאל ביטון, הוסיף כי ההצעה מקובלת על שרת התחבורה והיא אף תמסור לוועדה שני דיווחים על ההיערכות ליישום, האחד עד הראשון בנובמבר והשני עד ל-15 במרץ 2022.

במהלך הדיון הושמעה ביקורת חריפה כלפי המשרד ושרת התחבורה מרב מיכאלי וכמה מהמשתתפים ביקשו לקצר את משך הדחייה. היו"ר מיכאל ביטון אף אמר: "נביא מתווה מוסכם ומהיר יותר מבקשת הדחייה שהוצגה פה".  

ח"כ בועז טופורובקי תקף את שרת התחבורה ואמר: "אין מצב שהתקנה הזו נדחית ל-1 ביוני. הגיע הזמן שמשרד התחבורה יעבוד כמו שצריך ולא ינוח עד שזה יהיה בכל רכב. אישרנו את התקנות האלה בתקופת בחירות וזו הייתה ההחלטה הכי לא פופולרית, עשינו את זה כי זה היה חשוב. הסבירו לנו איך התקנות עובדות ואיך עשו עבודה. את מובילאיי ידעו לממן אבל כאן, שזה הרבה יותר זול, צחקו עלי. לא היה קמפיין ואני לא מכיר מדינה שאומרת בוא נקבע סנקציה פלילית ואז כשאומרים שמגיע המועד אז הציבור לא מקבל את זה ומבטלים את זה".

ח"כ יבגני סובה אמר: "אני בעד לאפשר דחייה, אבל בטח לא של שנה". דברים דומים אמרה גם חברת הכנסת לימור מגן תלם: "אני יכולה להבין שהשוק לא ערוך אבל הייתי רוצה דחייה קצרה יותר באופן משמעותי".

היועץ המשפטי בפועל של משרד התחבורה, עו"ד דוד טמיר, אמר בתגובה לדברי הביקורת: "להגיד שאנחנו מבזים את הוועדה  זו לא המציאות וזה לא ראוי. נעשה קמפיין של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ברשתות חברתיות. 

מיכאל ביטון בוועדת הכלכלה (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
מיכאל ביטון בוועדת הכלכלה (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

כזכור, בשבוע שעבר הודיע השרת התחבורה מרב מיכאלי הודיעה על דחייה בהחלת החובה להתקין בכלי רכב מערכת נגד שכחת ילדים. היעד החדש שהציבה השרה הוא יוני 2022, במקום אוגוסט השנה, על מנת שעד אז יימצאו פתרונות לבעיות שצצו. 

השרה מיכאלי ציינה כי לאור הביקורות הרבות שהופנו נגד יישום התקנות החדשות, היא פנתה לוועדת הכלכלה של הכנסת בבקשה לדחות את מועד יישומן, על מנת שיימצא מענה הולם לכל הבעיות שצצו: "התקנות שניסו לטפל בעניין הזה עודכנו בצורה לא מספיק טובה", אמרה. מיכאלי הוסיפה: "אני מבקשת מוועדת הכלכלה לדחות את יישום התקנות כדי למצוא פתרון אמיתי לבעיה".

כזכור, זמן קצר לפני הבחירות לכנסת ה-24, אישרה ועדת הכלכלה החלת תקנת תעבורה חדשה שתחייב כל הורה לילדים קטנים להתקין ברכבו "מערכת עזר לנהג להתרעה על השארת ילדים ברכב", על מנת למנוע מקרי מוות שקרו לילדים שהושארו במשך שעות בתוך רכבים שחנו תחת השמש הקופחת. על פי אותה תקנה, לא יוכל אדם להסיע ברכבו ילד מתחת לגיל ארבע, אלא אם כן מותקנת בו מערכת מסוג זה.