בג"ץ ערך הבוקר (שני) דיון בעתירה שהוגשה על ידי שישה חברי כנסת מהאופוזיציה נגד סיעות הקואליציה, בדרישה לביטול החלטת הוועדה המסדרת בסוגיית הרכב ועדות הכנסת. בעתירה נטען שהוועדות לא משקפות את הרכב הסיעות בכנסת. בסופו של הדיון, נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, נתנה לצדדים שבועיים נוספים להידברות, על מנת שיגיעו להבנות באשר לחלוקת הכוח בוועדות.

הדיון מתקיים כשבועיים לאחר שחברי כנסת מהליכוד ומיהדות התורה עתרו לבג"ץ. בעתירה נכתב כי על פי הנהלים, "הרכבי וועדות הכנסת הקבועות ישקפו את הרכב סיעות הכנסת בהתאם לגודלן היחסי". על כן מסבירים בעתירה כי החלטת הכנסת המביאה לרוב ניכר של הקואליציה בוועדות השונות "מנוגדת להוראות חוק הכנסת ותקנונה, בנסיבות העניין גררה פגיעה קשה בערכים המהותיים המונחים ביסוד שיטת המשטר הישראלית".

כזכור, בחודש שעבר הודיעו נציגי האופוזיציה בוועדת הכנסת כי חברי הכנסת לא יקחו חלק בדיונים, לאור התנהלותה של הקואליציה. "הרכב הוועדות מעוות לגמרי ואינו משקף את יחסי הכוחות. אין איזון בין הקואליציה לאופוזיציה בוועדות החשובות, ביחס שקיים בכנסת בקואליציה שחברים בה 61 ח"כים לעומת 59 חברי אופוזיציה. בוועדת הכנסת חברים תשעה ח"כים מהקואליציה מול שישה לאופוזיציה", טען אז ח"כ מאיר פרוש ממפלגת יהדות התורה.

עו"ד עמיחי ויינברגר ועו"ד עדי סדינסקי לוי, המייצגים את מפלגת ימינה, מומחים במשפט מנהלי ופוליטי, מסרו: "במסגרת תגובתנו לעתירה הועלו מספר טענות מרכזיות אשר הציבו קושי בפני העותרים:

  • העותרים עצמם אינם מוסמכים לעתור (אין להם זכות עמידה), מכיוון שזכות היצוג בועדות נתונה לסיעות עצמן ולא לחברי כנסת בודדים. בהקשר זה אף יצוין כי הליכוד הגיש תגובה במסגרתו ביקש לדחות את העתירה, מכיוון שביהמ"ש לא יכול להתערב בהחלטות הכנסת.
  • הסעיף הרלוונטי בתקנון הכנסת קובע שינתן יצוג יחסי בועדות, אך לא בכל ועדה וועדה – ובהיבט של כלל הועדות קיבלה האופוזיציה יצוג יחסי.
  • העותרים שכחו לציין שהם עותרים כנגד פעולה שהם בעצמם ביצעו – ובתגובתנו הצגנו את העובדה שבכנסת ה-20 גם נהגה הקואליציה (בראשות הליכוד) באותו אופן תוך אי הקפדה על יצוג יחסי בכל אחת מהועדות.
  • העותרים גם שכחו לציין שהקואליציה בראשות ימינה ניסתה להגיע עימם להבנות ולהציע הצעות נוספות כדי להגיע לפשרה ולהסכמה על הרכב הועדות, אך כל מטרתם היא לפגוע בפעילות הכנסת מטעמים פוליטיים".

עו"ד אילן בומבך, מגיש העתירה בשם חברי האופוזיציה, אמר אתמול טרם הדיון: "העתירה שהגשנו מתמודדת עם החלטה שערורייתית של הקואליציה שמקפחת את האופוזיציה בשיבוץ הנציגים בוועדות החשובות. היא פשוט מתעלמת מגדול הסיעות בכנסת. למרות שהאופוזיציה מונה 59 חברי כנסת היא לא מקבלת ייצוג הולם בוועדות החשובות וזה מנוגד לדין. ההחלטה מדירה את האופוזיציה מהתפקיד הכי חשוב שלה – לפקח על הממשלה. אני משוכנע שבג"ץ לא יאפשר את העריצות הזו".