שגריר ישראל במצרים לשעבר יצחק לבנון שוחח היום (שני) עם בן כספית וינון מגל בתוכניתם ב-103FM והתייחס למינוייו האחרונים של שר החוץ יאיר לפיד, אשר מינה בעת האחרונה שגרירים במספר מדינות. לבנון טען כי "בממשלה הזו יש מינוי פוליטי כל 15 ימים. ריכוז כזה גבוה אף פעם לא היה במשרד החוץ".

לבנון אמר כי "זו לא ביקורת, יש פה תופעה שנמשכת שנים במשרד החוץ והיא נקראת 'מכת המינויים הפוליטיים'. הממשלה האחרונה הוקמה לפני חודשיים וחצי וכבר יש חמישה מינויים פוליטיים והיעד עוד נטויה".

השגריר לשעבר הסביר כי לדעתו, המינויים הפוליטיים מגיעים על חשבון אנשי המקצוע: "אנשים שהשקיעו שנים כדי להגיע לרמת מיומנות וניסיון של שגרירים בעולם, ואז באים ולוקחים להם את זה. לפני אולי 30 שנה, כשהתופעה נולדה, הכוונה הייתה לשלוח אנשים שאתה מעוניין בהם למקומות לא מרכזיים, פתאום זה הפך להיות בניו-יורק, לונדון ופריז. דיפלומט ושגריר זה מקצוע, אני לא יכול להיות גנרל או מנתח מוח, אבל גם הם לא יכולים להיות שגרירים אם אין להם את הניסיון. אני לא בא בטענות רק ללפיד, אבל הוא אחד המובילים".

לדבריו, המאבק במינויים הפוליטיים, אשר מתוקף חוק מותר לבצע 11 כאלו בכל ממשלה, נמשך עוד מהתקופה שטרם פרישתו לפנסיה. "המינויים שנעשו, ויש הרבה לצערי, בודדים מהם הצליחו, אז אין סיבה להמשיך איתם ואין סיבה שנשתוק על זה או לא נשנה את זה, יש עידן חדש. צריך לבטל את המכסה הזו", התלונן לבנון.

לאחר שנשאל על השגרירים בלונדון וברומא, אשר מונו בתקופתו של ראש הממשלה הקודם בנימין נתניהו, הסביר לבנון כי "יש נוהל לא כתוב, לא מפסיק שליחות של אדם, גם אם הממשלה התחלפה. נתנו לציפי חוטובלי שנתיים? אז היא תשלים אותם. כנ"ל דרור אידר. אבל לא יכול להיות שיבצעו חמישה מינויים כאלו בחודשיים וחצי".

בנוסף, השגריר לשעבר טען כי מינוייה של יעל גרמן לשגרירה בצרפת, אינו תקין: "לצרפתים יש חוקים שלא קיימים בשום מקום אחר בעולם. לדוגמה, בתקופתי בז'נבה ביטלו ישיבה כי השגריר הצרפתי לא קיבל מתרגם לשפות אחרות, ואסור לו, על פי חוק, לא לדבר בצרפתית. אז שולחים לשם מישהי שלא מדברת צרפתית?".

"במשרד החוץ יש אנשים מעולים, שיש להם ניסיון והם דוברים שפות. אפשר לחפש במשרד החוץ אנשי מקצוע ולמצוא אותם. בשלב הראשון חייבים לצמצם למינימום האפשרי את המינויים הפוליטיים", סיכם נבות.