חברי קבינט המומחים של שר האוצר אביגדור ליברמן, שעל הקמתו דווח השבוע, יחויבו לחתום על הסכם ניגוד עניינים. כך נקבע על סמך חוות דעתו של היועץ המשפטי לאוצר עו"ד אסי מסינג. ההסכם נועד למנוע את האפשרות שבמהלך דיוני הוועדה למישהו מבין חבריה יהיה אינטרס אישי שירצה לקדם.

בקבינט המומחים, שבראשו יעמוד הנגיד לשעבר פרופ' יעקב פרנקל, חברים השורה הראשונה של אנשי העסקים והמשק בישראל. מרבית חברי הוועדה הומלצו על ידי מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב, המכיר אותם אישית. בלינקוב גם השתתף בישיבה הראשונה של הוועדה שנערכה לפני שבוע. את נושא המסים ירכז עו"ד ורו"ח אודי ברזילי, לשעבר היועץ המשפטי של נציבות מס הכנסה והמועמד למנהל רשות המסים. 

את נושאי המקרו כלכלה ירכזו דוד בועז, לשעבר הממונה על התקציבים, ופרופ' אפרים צדקה, לשעבר יו"ר שיכון ובינוי. את נושאי הפיננסים והבנקאות ירכז אלי יונס, לשעבר החשב הכללי, מנכ"ל בנק הפועלים, מנכ"ל בנק מזרחי טפחות ומנכ"ל בנק כללי. כיום הוא משמש יועץ לקרנות השקעה זרות. 

אודי ברזילי (צילום: ללא קרדיט)
אודי ברזילי (צילום: ללא קרדיט)


הוא יפעל לצדה של ענת לוין, לשעבר משנה למנכ"ל מגדל, משנה למנכ"ל בנק הפועלים, משנה למנכ"ל כלל ויו"ר כלל ביטוח אשראי. כיום היא משמשת כמנכ"ל קרן ההשקעות בלקרוק ישראל. הוועדה תפעל ממשרדי הנהלת האוצר. על הוועדה ומתכונת פעילותה סיפר ברזילי ל"מעריב": "שר האוצר שומע הרבה מאוד מגזרים ומקשיב לרעיונות השונים. הוא רוצה לידו קבוצת יועצים שהוא סומך עליהם ושאיתם הוא יכול לחלוק רעיונות, לשמוע רעיונות וגם לקבל ביקורת. 

"השר מבין שיש לו עכשיו חלון זמן לא ארוך כדי לעשות רפורמות. הרבה זמן היה שיתוק כלכלי בעקבות החוסר בתקציב. שר האוצר לא יכול לעשות רפורמות לבד ללא עזרה. הוא בחר בקפידה את אנשי המקצוע מהשורה הראשונה".

על הביקורת בנושא האפשרות לניגודי אינטרסים הוסיף ברזילי: "הביקורת מביאה לכך שלשר בכיר בישראל אסור להקשיב לאנשים שאינם עובדי מדינה. זו תוצאה שפוגעת באיזון המשפטי והכלכלי. הוועדה אינה עוקפת את הנהלת האוצר או בנק ישראל אלא מסייעת להם בלבד. בשורה התחתונה ההחלטה אם לקבל או לדחות המלצות היא של שר האוצר בלבד".