שר החוץ האמריקני, אנתוני בלינקן, אמר הלילה (חמישי) כי ארצות הברית מודאגת מכך שהפרלמנט בפולין אישר את החוק שיגביל את תהליך השבת הרכוש היהודי מתקופת השואה. בלינקן הוסיף כי ארצות הברית קוראת לנשיא פולין שלא לחתום על החוקים.

מוקדם יותר היום, חוק הרכוש (החוק הפולני) אושר בפרלמנט הפולני בגרסתו המקורית וללא שינויים, בישראל הגיבו בחריפות. כזכור, החוק, שעורר סערה בישראל, ימנע למעשה את השבת הרכוש שנגזל בשואה והולאם בהמשך על ידי השלטונות בפולין, תחת השליטה הקומוניסטית.

שר החוץ יאיר לפיד גינה את ההחלטה וקרא לפולין לבטל את החקיקה: "מדינת ישראל לא תתפשר על שום פסיק בזיכרון השואה. אני מגנה את חקיקת הפרלמנט הפולני שהתקבלה היום הפוגעת בזיכרון השואה ובזכויות קורבנותיה. כבר ב-2018 התנגדתי להצהרה המשותפת שאומצה והיא נבחנת מחדש בימים אלה. אמשיך לעמוד נגד כל ניסיון לשכתב את ההיסטוריה, ולקדם פשרות וויתורים על חשבון שואת העם היהודי וזכויות קורבנות השואה. פולין יודעת מהו הדבר הנכון לעשותו, לבטל את החוק״.

יו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי, התייחס לדברים והודיע כי החליט שלא להקים את קבוצת הידידות הבין פרלמנטרית בין פולין לישראל: "החוק להגבלת תביעות רכוש של ניצולי שואה הוא גזל מקומם שמהווה גם פגיעה בזיכרון השואה. ההחלטה של פולין ללכת בדרך הפסולה הזו, פוגעת ביחסי שתי המדינות ובידידות ששררה ביניהן. במצב דברים זה אין מקום להקמת קבוצת ידידות בין הכנסת לשני בתי האסיפה הלאומית של פולין המקיימים בדרך קבע פעילויות שונות לחיזוק הקשר בין המדינות. אני קורא לנשיא פולין שלא לחתום על הצעת החוק הבזויה הזו".

השרה לשוויון חברתי, מירב כהן (יש עתיד), הגיבה: "אנו קוראים לנשיא פולין להשתמש בסמכות הוטו שבידו על מנת לעצור את החוק הפולני אשר מבזה את ההיסטוריה של העם היהודי, את זיכרון הנספים בשואה, ומבזה לא פחות את האומה הפולנית עצמה. את העבר לא ניתן לשנות".

"עצוב שהפרלמנט הפולני בוחר לעשות שימוש ציני בשינוי כללים משפטיים, כשהתוצאה הברורה היא חסימת אפשרותם של יוצאי פולין להגיש את תביעותיהם. אנו מצפים מנשיא פולין שיטיל וטו על חוק זה, אשר ללא ספק אם יכנס לתוקף, ישפיע על יחסי המדינות.  ההחלטה למנוע מיהודים את הזכות לתבוע את רכושם ההיסטורי היא עוול משווע. לא פותרים עוול היסטורי, בעוול משפטי", המשיכה.

ח"כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד) הגיב להעברת החוק: "בתחילת ינואר 1937 הכריז שר החוץ הפולני יוזף בק בפרלמנט שמיליון יהודים בפולין הם "מיותרים". היום באותו בניין פרלמנט שללו מהנרצחים והשורדים את הזכות להשיב את רכושם שנגזל מהם בתקופת השואה. האנשים התחלפו - האנטישמיות הממסדית ממשיכה לבעור".

"זוהי מתקפה בוטה כנגד האמת, המוסר והצדק. ישראל מוכרחה לפעול בכל הכלים המדיניים שעומדים לרשותה כדי לבטא את שאט הנפש מההחלטה המחפירה הזאת, שיותר מכל - נותנת תוקף מוחשי לביטוי 'הרצחת וגם ירשת'", הוסיף.