משרד החוץ הפולני הודיע היום (שני) כי בעקבות העמקת המשבר הדיפלומטי עם ישראל על רקע אישור חוק הרכוש, הוחלט על הורדת רמת היחסים הדיפלומטיים בין המדינות, "ההחלטה על רמת היחסים של הנציגות הדיפלומטית הפולנית בישראל תתקבל בימים הבאים, בהתחשב בסימטריה ביחסים הדו-צדדיים".

עוד נמסר כי שגריר פולין בישראל יישאר בארצו ולא ישוב לשגרירות עד להודעה חדשה. במקביל לכך, משרד החוץ הרוסי הוציא הודעה שתומכת בישראל. כמו כן, גם ארגון שארית הפליטה של ניצולי מחנה ברגן־בלזן בישראל פרסם הודעה שבה הוא מחזק את ידיהם של שר החוץ יאיר לפיד ומשרד החוץ בעמדתם התקיפה כלפי פולין. 

בהודעה שפרסם יו"ר הארגון שרגא מילשטיין נאמר כי "ההתנהגות של ממשלת פולין בשנים האחרונות ראויה, לדעתנו, לכל גינוי אנושי ודמוקרטי. פולין מתעלמת מעיקרון חשוב של הדמוקרטיה הליברלית - ערך הרכוש הפרטי. היא מדגישה, לצערנו, כי דבר לא נשתנה והלקח לא נלמד".

טליה לדור פרשר, ראש חטיבת אירופה במשרד החוץ, הגיבה אתמול לסערה בראיון לרדיו 103FM ואמרה: "השגריר שלנו נשאר בארץ, והשגריר שלהם - הצענו בחום שיאריך את חופשתו עד שנראה איך הדברים מתפתחים". 

סגן שר החוץ הפולני: בוחנים מחדש את קיום המסעות של בני הנוער הישראלים לפולין

סגן שר החוץ הפולני פאוול יבלונסקי, התייחס למשבר המדיני בין פולין לישראל. יבלונסקי האשים את המסעות לפולין בחינוך לשנאת המדינה הפולנית ואזרחיה. לדבריו של יבלונסקי, "בישראל מחנכים צעירים באמצעות תעמולה המבוססת על שנאת פולין, שנשפכת לראשיהם של צעירים מגיל בית ספר".

יבלונסקי התייחס באופן ישיר למסעות של תלמידי התיכון לפולין ואמר כי "ברור שהאופן שבו מתקיימים סיורים אלה אינה הדרך הנכונה. אנו בוחנים את העניין ונקבל החלטות מתאימות בנושא זה". יבלונסקי הכריז כי בימים הקרובים יודיע לציבור על אילו צעדים נוספים יינקטו בנושא הישראלי.

ממוזיאון השואה 'בית העדות' נמסר בתגובה: "המסעות לפולין מציגים לנוער את התמונה המורכבת של התנהגות העם הפולני בתקופת השואה. אנחנו מציעים לממשלת פולין להתעמק בחינוך הנוער הפולני על לקחי העבר ומניעת אנטישמיות ולא להתערב בתכנים החינוכיים של המסעות הישראליים. בתקופת הקורונה פסקו המסעות הללו וזו הזדמנות למצוא פתרונות יצירתיים חדשים בהעברת המורשת והזוועות שהתרחשו על אדמת אירופה לנוער הישראלי".

מסע לפולין (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)
מסע לפולין (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)

בתוך כך, קרא היום יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון לבטל את המסעות לפולין - ובמקום זאת להגביר בארץ את הלמידה וההעמקה על תקופת השואה ומלחמת העולם השנייה.

בפוסט שפרסם אתמול בפייסבוק כתב ח"כ ביטון כי "המשבר המדיני עם פולין הוא הזדמנות לשינוי מדיניות בחינוך לימודי השואה ומלחמת העולם השנייה".

לדבריו "המסעות לפולין חשובים מאוד, אך יצאו מפרופורציות: החל מהתשלומים המופרזים של ההורים, שמחלקים את תלמידי התיכון לאלו שיש בידיהם ולאלו שידם אינה משגת, וכלה בעובדה שהלימודים והידע שמקבלים התלמידים מתרכזים בשואה שהתקיימה במרכז אירופה בלבד".