ועדת החוקה, חוק ומשפט אישרה הערב (רביעי) את תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הגבלת פעילות של מקום ציבורי או עסקי). בדיון השתתפו פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא והפרופ' אלי וקסמן.

על פי ההחלטות החדשות, בקניונים, מרכזי מסחר, חנויות ומתחמים שבהם מתקיימת קבלת קהל יופעל התו הסגול, בעוד שהתו הירוק יופעל באירועי ספורט ותרבות, כנסים ותערוכות, בתי מלון, חדרי כושר, בריכות, בתי תפילה מעל ל-50 אנשים, אולמות וגני אירועים, פסטיבלים, מסעדות, ברים, חדרי אוכל ובתי קפה, מוזיאונים, ספריות, אטרקציות תיירותיות ואוניברסיטאות ומוסדות להשכלה גבוהה. פארקים, שמורות טבע, גני חיות וספארי הוחרגו מהתקנות.

הספארי ברמת גן (צילום: הספארי ברמת גן)
הספארי ברמת גן (צילום: הספארי ברמת גן)

ילדים עד גיל 3 יהיו פטורים מהצגת תו ירוק, בעוד ילדים בין גילי 12-3 יצטרכו להציג בדיקת קורונה שלילית, אשר תמומן על ידי המדינה.  הגבלת המשתתפים באירועים תתחלק לשניים, כאשר במקום פתוח יוכלו לשהות עד 500 איש במקום פתוח, בעוד במקום סגור יוכלו לשהות עד 400 איש.

התקהלות, שלא באירועים, תוגבל ב-100 משתתפים במקום פתוח ו-50 משתתקים במקום סגור.  באירועים המוניים יוכלו להשתתף עד 5,000 איש במקום פתוח ועד 4,000 משתתפים במקום סגור. התקנות ישארו בתוקף עד ליום חמישי הבא, ה-26 באוגוסט, אז תתכנס פעם נוספת הוועדה.

ח"כ איתן גינזבורג, שמנהל את הדיון במקומו של גלעד קריב שחלה בקורונה, אמר בפתיחתו: "לפנינו דיון כבד עם השלכות מורכבות. אנו כולם מבינים שסגר הוא מוצא אחרון וצריך לעשות כל מה שניתן כדי שנוכל לחיות לצד הנגיף ולשמור על שגרת חיים. יחד עם זאת אנו מבינים על פי הנתונים שצריך לפעול באופן נחרץ". 

פרויקטור הקורונה סלמן זרקא אמר במהלך הדיון: "אנו נמצאים במלחמה, המצב קריטי. הנתונים מראים לפחות במערכת הבריאות בבתי חולים – 950 חולים מאושפזים מקורונה בבתי החולים הציבוריים. מתוכם כ-550 במצב קשה. מתוכם 95 במצב קריטי. 17 חולים מחוברים לאקמו. העקומה האפדימיולגית נמצאת במגמת עליה. גם השיפוע יותר משמעותי מאשר בעבר. זה אומר שקצב העליה יותר גדול. נכון לרגע זה אין מאושפזים במבצ קשה שקבלו שלוש מנות חיסון".

הדיון בכנסת (צילום: ללא קרדיט)
הדיון בכנסת (צילום: ללא קרדיט)


זרקא המשיך ואמר כי "יש לנו מיליון איש שטרם התחסנו בכלל. הזמן שעד ערב ראש השנה זה הזמן הקריטי - או שחלילה הנגיף ינצח אותנו ונגיע לסגר כמו הסגר הראשון והשני, בו לא יוצאים מהבית עד מאה מטר. לסגר השלישי אני לא יכול לקרוא סגר. מה שהוציא אותנו זה החיסונים ולא הסגר". 

בהתייחס להגבלות שעליהם מדובר בדיון, אמר הפרויקטור כי "מה שמוצע זה פחות מחמיר ממה שלדעתי צריך. חתונות צריכות להתקיים רק עד מאה איש. לצערי הרב בחברה הערבית מתנהגים בחלק ממנה כאילו הקורונה לא מתקיימת. אני יותר בכיון המחמיר כי תפקידי לשמור על החיים. אני חושב שצריך לעשות פעולות נוספות מעבר למה שהוחלט בקבינט. מה שמוצע כאן לדעתי האישית זאת הצעה מקלה. העקומה מאוד ברורה. כפרויקטור הקורונה הייתי רוצה להביא הגבלות של חמישים בפנים ומאה בחוץ".

ראש מטה משרד הבריאות, אילינה גנס, עדכנה בוועדה על הירידה בחוסר היעילות של החיסון: "מ22 יוני עד יולי, אנו רואים ירידה במניעת הדבקה למחוסנים ל48% - לעומת זאת יש עוד לחיסונים 92% ההגנה לתמותה ותחלואה קשה". גנס אמרה עוד כי "בחודש יולי, כמחצית מהחולים המאומתים לא הגענו אליהם לחקירה אפדימולגית". ח"כ ענבר בזק הלינה על הצגת הנתונים אשר לדבריה הם של חברת פייזר שזו חברה מסחרית ודרשה ממשרד הבריאות כי יציגו נתונים מגוף אובייקטיבי.

רן אחיטוב, יועץ ראש הממשלה, אמר במהלך הדיון כי "ברגע שיהיו מספיק בוסטרים לכל האוכולוסיה, אז התו הירוק יתפוס רק על מי שמחוסן פעם שלישית". 

אלי וקסמן ראש צוות המומחים המייעץ למל"ל אמר בדיון: "אנחנו לאורך שמונה שבועות עם הכפלה של המספרים גם של מאומתים חולים קשים ומאושפזים כל עשרה ימים. הצעדים שתעשו היום ישפיעו על התחלואה בעוד כעשרה ימים. הם ישפיעו גם על הבלימה של הצטברות מאושפזים במצב קשה שבועיים לאחר מכן באמצע ספטמבר. כלומר עד סוף אוגוסט נגיע כבר מעל אלף מאושפזים במצב קשה".

עוד אמר וקסמן כי "בתוך ספטמבר נגיע לאלפיים. המספרים לוקחים בחשבון את החיסון השלישי. אבל צריך להבין שהחיסון השלישי לבד לא יעצור את הבעיה. שיעור המבוגרים מעל גיל חמישים שמחוסנים מתוך סך החולים קשה הוא כשישים אחוז. אם המגפה תמשיך להתפשט תוך שלושה ארבעה ימים נאכל את כל הרווח שהיה לנו. חייבים לעצור את ההתפשטות הזאת. אנו במצב שצריך לבחור בין חלופות. אם לא תאשרו את התקנות בעוד שבועיים תאלצו לאשר תקנות הרבה יותר מחמירות". 

לדיון מצורפים התקנות המחריגות מהתו הירוק את הגנים הלאומיים ושמורות הטבע, שאושרו אתמול בממשלה. ההחרגה כוללת שטחים ופארקים פתוחים המשמשים לטיולים ותיירות, כל עוד אין בהם אטרקציה או מוקד עניין אחר הגורם התקהלות.

ביום שני אישרה הוועדה תקנות חדשות להתמודדות עם הקורונה, לפיהן נוסף איסור יציאה מהארץ לבולגריה. בתוך כך, הותרה היציאה לחלק מהמדינות שנאסרה הנסיעה אליהן בעבר, והן ארגנטינה, דרום-אפריקה, רוסיה, בלרוס, אוזבקיסטן, קירגיסטן, בריטניה וקפריסין.