מתרחב ה"מרד" בשורות הקואליציה נגד הרפורמה בחקלאות בחוק ההסדרים:  18 סגני שרים וחברי כנסת מסיעות כחול לבן, העבודה ומרצ חתמו היום (שני) על מכתב שיזם יו"ר סיעת העבודה, ח"כ רם שפע, בו הם מודיעים לשר האוצר אביגדור ליברמן ולשר החקלאות עודד פורר כי אם הרפורמה בחקלאות לא תוצא מחוק ההסדרים הם יצביעו נגדה.

"אנו, קואליציה שרואה בחקלאות ובמרחב הכפרי ערך עליון עבור החברה והכלכלה הישראלית, דורשים להסיר מחוק ההסדרים העתיד להיות מונח על שולחן הכנסת בשבוע הבא, את הרפורמה בענף החקלאות", כתבו חברי הכנסת.

הם הזכירו לשרי האוצר והחקלאות כי התחייבו בפני ראשי המפלגות כחול לבן, העבודה ומרצ כי טרם אישור התקציב בממשלה, הרפורמה תקודם לקריאה ראשונה אך ורק לאחר הגעה להסכמות עם נציגי המרחב הכפרי והחקלאים. 

מחאת החקלאים (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
מחאת החקלאים (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

לדבריהם, כרגע לא מתקיים משא ומתן בנושא. "בקואליציה רחבה, המכילה תפיסות עולם מגוונות המתבטאות גם בתפיסה כלכלית שונה, אין מקום להובלת רפורמות ללא הסכמה רחבה. אנו מתנגדים מהותית לרפורמה כפויה זו, שלטעמנו תפגע קשות בחקלאים ואין בה כרגע בכדי להפחית את יוקר המחיה בישראל", הדגישו. 

"אנו רואים חשיבות רבה במאמצים להורדת יוקר המחייה לצד התמיכה בענף החקלאות. על המדינה להשקיע בו, להצליח ולהצמיח אותו ולהפוך אותו לאחד ממנועי הכלכלה הישראלית. עם זאת, העברת הרפורמה במסגרת חוק ההסדרים היא בגדר עוול לנושא קריטי זה, אשר ניתן וצריך להעבירה בהליך חקיקה מסודר בדרך המלך. שבמהלכו ידונו כלל החלופות וההשלכות". 

חברי הכנסת החתומים על המכתב קוראים להסיר את הרפורמה מחוק ההסדרים טרם הנחתו לקריאה ראשונה בכנסת, "שכן החקלאות היא אבן יסוד עבורנו וצו מצפוננו לא יאפשר לנו לתמוך בחוק זה שעלול לפגוע פגיעה אנושה בערך זה".

על המכתב חתומים סגני השרים אלון שוסטר (כחול לבן), יאיר גולן (מרצ), וכן כל חברי הכנסת של סיעות מרצ ובראשם יו"ר הסיעה ח"כ מיכל רוזין, ח"כים מסיעת כחול לבן לבן וח"כים מסיעת העבודה ובראשם יוזם המכתב ח"כ רם שפע.

העתקים מהמכתב נשלחו לראש הממשלה נפתלי בנט, לשר החוץ יאיר לפיד, לשר המקשר זאב אלקין, ליו"ר הקואליציה עידית סילמן ולסגנה בועז טופורובסקי.

"הרפורמה ההרסנית בחקלאות לא תעבור״

בתוך כך, לנטיעות האבוקדו הבוקר ב״מושבי הנגב״ הצטרפו יו"ר מרכז השלטון האזורי וראש המועצה האזורית מרחבים, שי חג׳ג׳, ראש המועצה האזורית שדות נגב, תמיר עידאן וראש עיריית שדרות, אלון דוידי, כמחאה על המשך ההליכים לאישור הרפורמה בחקלאות.

שי חג'ג' אמר כי הנטיעה מול גדר הגבול עם רצועת עזה נועדה להזכיר למי ששכח את עקרונות היסוד של הציונות וההתיישבות: ״הדבר הראשון שהצטוו בני ישראל לעשות בכניסתם לארץ המובטחת - וְכִי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ וּנְטַעְתֶּם כָּל עֵץ מַאֲכָל. כך נאמר בספר ויקרא. נטיעת עצים היא ההתיישבות בארץ". עוד הוא הוסיף: ״חקלאות היא התיישבות. לא יזיזו אותנו מכאן. החקלאות מסמנת את הגבולות ואנו מעבדים את הקרקע עד התלם האחרון. חברי הממשלה מבינים שהרפורמה רעה – ואנחנו מאמינים כי הם לא יתנו את ידם לפגיעה בציונות ובחקלאות".

תמיר עידאן, ראש המועצה האזורית שדות נגב ״הגענו לכאן, מוקדם בבוקר לגבול רצועת עזה, כדי לנטוע את מה שהממשלה רוצה לגדוע. החקלאות הישראלית כאן כדי להישאר חזקה ואיתנה. אנו אומרים לממשלה: חיזרו בכם מהרפורמה הרעה שאתם רוצים להוביל והצילו את החקלאות בישראל''.

עידאן התייחס לנושא הביטחוני וטען: ''אנו עדים בשבוע האחרון לאזלת יד משוועת של הממשלה הנוכחית בנושא הביטחוני. כמה סמלי שדווקא כאן - מול עזה המקדשת את המוות, אנו נוטעים עץ המסמל חיים.״ 

ראש עיריית שדרות, אלון דוידי: "הלב של כולנו עם החקלאים. שמחתי להגיע לנטיעת אבוקדו עם חבריי שי חג׳ג׳ ותמיד עידאן, ראשי המועצות של מרחבים ושדות נגב, במטע של ׳מושבי הנגב׳ מול הגבול עם רצועת עזה. זאת כמחאה על המשך ההליכים לאישור הרפורמה בחקלאות. הנטיעה הזו שלנו, ליד הגבול, מגיעה עם אמירה - החקלאות כאן כדי להישאר ובמיוחד בגבול עם עזה, נמשיך לגדל ולנטוע עד המטר האחרון".