לקראת טיסת ראש הממשלה נפתלי בנט לוושינגטון שתיערך מחר, גורם מדיני מתח היום (שני) ביקורת חריפה על ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו: ‏"בהקשר האיראני, קיבלנו ירושה קשה מאוד מהממשלה הקודמת. אחרי ההצהרות והרטוריקה של נתניהו, תכנית הגרעין של איראן נמצאת בנקודה המתקדמת ביותר שלה". 

הגורם ציין כי "הפגישה סופר חשובה" וכי "ראוי לציון שבתוך העיסוק האינטנסיבי של האמריקנים באפגניסטן, הם עדיין שמים את הביקור הזה בעדיפות מאוד גדולה". "היה חשוב לנו לקיים את הביקור עכשיו בגלל הנושא האיראני, למרות האתגרים החיצוניים", הוסיף הגורם. 

לפי הגורם "הכוונה של שני הצדדים היא לעשות ביקור טוב וחם שישקף את הרוח הטובה ואת הקשר החם בין הצדדים. המסר החדש שישראל תנסה להציג הוא חיבור עם שני הצדדים של הפוליטיקה האמריקנית מתוך הידברות והקשבה".

"לב הביקור הוא הפגישה בין ראש הממשלה לנשיא ביידן", ציין הגורם, והוסיף כי "יהיו גם פגישות אחרות, ככל הנראה עם מזכיר מדינה, מזכיר ההגנה והיועץ לביטחון לאומי". לפי הגורם, "מטרת הפגישה היא לחזק את הקשר הבלתי אמצעי. זו מטרה פשוטה להשגה, בנט וביידן אנשים מאוד חמים, ומדברים בשפה דומה. הנשיא וצוותו יוצאים מגדרם ותמיד מבהירים כמה ישראל חשובה להם. מצד ראש הממשלה יהיה הרבה מאוד רצון טוב". 

לפי הגורם, "עיקר הדיון יעסוק באיראן. כשהתחלנו לתכנן את הביקור החזרה להסכם הייתה נראית כדבר סגור. עם זאת, מאז קרו דברים, עבר זמן והתחלף נשיא באיראן. לכן זה כבר לא ברור".

הגורם תיאר כיצד הוא רואה את נושא הסכם הגרעין מבחינתו: "יכול להיות שלא תהיה חזרה להסכם ואז זה אתגר, ויכול להיות שבכל זאת ברגע האחרון, בגלל הלחץ של האיראנים כדרכם, תהיה חזרה. בהתייחס לעמדת ראש הממשלה אמר הגורם: "בנט לא רץ באופן אוטומטי, בדומה להצהרות שנשמעו עשרות שנים. הוא עשה תהליך ממושך מאוד מאז כניסתו לתפקיד של העמקה ולמידה בנושא האיראני, מכל זווית". 

בהתייחס להסכם הגרעין, הגורם מסר: "ברמה הפשוטה - אין ערך אמיתי לחזרה להסכם, מפני שהוא עונה על פחות מרכיבים ממה שענה ב-2015. קצב העשרה האיראני מתקדם, וזה אחד הדברים שצריך להתמודד איתם כירושה". 

הגורם המשיך והסביר כי "צריך לראות איך אנחנו מתכווננים להתמודד עם האתגר הזה. לדעתו של ראש הממשלה החזרה להסכם, גם אם היא תסתום חצי חור בעניין ההעשרה, היא תהיה טעות. מכיוון שהסרת הסנקציות תמלא אותם בדיוק במשאבים שחסרים שלהם, כפי שעשו אחרי 2015". 

לפי הגורם, "התפיסה של בנט אומרת שהמשטר האיראני נמצא בנקודה הקיצונית ביותר שלו מאז 1979. הבחירה בראיסי מאותתת על כיוון מאוד מסוים שהוא 'ממשלת משמרות המהפכה' לכל דבר ועניין. הגורם אמר כי לדעתו "הניתוק בין העם האיראני למשטר מאוד בולט. האגרסיביות האזורית, קצב ההעשרה הוא מסחרר ומדאיג וזו מגמה מדאיגה. האגרסיה האזורית של איראן היא בכל מקום – בים, באוויר וביבשה"

במפגלת הליכוד הגיבו לדברים של הגורם המדיני: "בנט משקר כמו שהוא נושם. הוא בעצמו שיבח את פעילותו העצומה של נתניהו בעניין איראן וגער במלגלגים בהישגיו של נתניהו, אליהם הוא עכשיו מצטרף. זאת תוך הפגנת חולשה מול התקפותיה של איראן ואימוץ מדיניות מתרפסת של 'אין הפתעות' מול ארה״ב.  

בליכוד מסרו כי "לעומת נתניהו, בנט נכשל בקורונה ונכשל גם במאבק נגד איראן. אם בנט היה אובססיבי לחיסונים ולביטחון ישראל במקום להיות אובססיבי לנתניהו, איראן הייתה מפסידה וישראל הייתה מנצחת". 

כאמור, בנט יטוס מחר לוושינגטון בהזמנת נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן. מדובר בביקורו המדיני הראשון של בנט מאז נכנס לתפקידו. הפגישה בין השניים צפויה להתקיים ביום חמישי, ה-26 באוגוסט. המגעים בין אנשיו של בנט לאנשי הבית הלבן מתנהלים מאז הקמת הממשלה בחודש יוני, וכעת פורסם כי הצדדים הצליחו לסכם על תאריך בו שני המנהיגים ייפגשו.

ביום שישי התריעה סוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) כי איראן עלתה על המסלול המוביל לייצור נשק גרעיני - וממשיכה להתקדם בו במלוא הקצב. 

הסוכנות דיווחה על שני ממצאים המעידים כי איראן עברה לייצור אורניום לשימוש צבאי, תוך חציית הקווים האדומים שהציבה בפניה הקהילה הבינלאומית. איראן מייצרת אורניום מועשר ברמה של 60% במערך מבצעי חדש במרכז הגרעיני בנתנז, והיא הכניסה לשימוש שני "מפלים" של סרכזות מתקדמות, במקום אחד עד כה. ניסוי בהפעלה זו נערך במשך כמה ימים במהלך חודש אפריל.

עד אמצע אפריל הפיקה איראן אורניום מועשר עד לרמה של 20%, מה שמהווה חריגה משמעותית מהסכם הגרעין, שאפשר לה העשרה עד לרמה של 3.67% בלבד. לצורך ייצור פצצה גרעינית יש צורך באורניום מועשר ברמה של 90%, ומהרמה הנוכחית הדרך לשם קצרה יחסית, גם אם היא מצריכה ביצוע של כמה שלבים מוקדמים.