ראש הממשלה נפתלי בנט המריא אחר הצהריים (שלישי) לפגישתו בוושינגטון עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שתיערך ביום חמישי ה-26 באוגוסט, כאשר מדובר בביקורו המדיני הראשון מאז כניסתו לתפקיד.

טרם המראתו אמר ראש הממשלה: "אפגוש את צמרת הממשל כולל מזכיר המדינה ומזכיר ההגנה. יש ממשלה חדשה בישראל ואני מביא איתי רוח חדשה של שיתוף פעולה". עוד אמר בנט: "נטפל בהרבה חזיתות, בראשן החזית האיראנית והגרעין האיראני, נדבר על בלימת התכונית. נתעסק בתחומי כלכלה, הייטק, משבר האקלים והמאבק בקורונה. אשתף את ביידן בידע ובתובנות של מבצע החיסון השלישי. אני משאיר אחרי ישראל עם ניצני תקווה של התייצבות מול גל הדלתא".

עוד קודם לכן, המראת מטוסו של ראש הממשלה התעכבה בגלל הפגנה של מאה עובדי אל-על ששהו בסמוך למסלול ומחו נגד המשבר בענף התעופה. לאחר כמה דקות המריא המטוס כמתוכנן. 

עובדי אל-על בהפגנה מחוץ למטוס ראש הממשלה  (צילום: ועד עובדי אל-על)
עובדי אל-על בהפגנה מחוץ למטוס ראש הממשלה (צילום: ועד עובדי אל-על)

בשונה מהנוהל שהיה מקובל בזמן כהונתו של רה"מ לשעבר, בנימין נתניהו, שברוב המקרים יצא לביקורים רשמיים עם מנהיגי העולם בליווי רעייתו, גילת בנט, רעיית ראש הממשלה לא משתתפת בביקור. אל נסיעתו הראשונה לוושינגטון יתלוו אל בנט ראש המטה לביטחון לאומי איל חולתא, ראש הסגל טל גן צבי, יועצת מדינית לראש הממשלה שמרית מאיר, המזכיר הצבאי אבי גיל, שגריר ישראל בארצות הברית גלעד ארדן וכן - מזכיר הממשלה שלום שלמה. אנשי הצוות הבכירים של רה"מ בנט צפויים להשתתף בחלק הנרחב של האירוע המרכזי של הביקור – הפגישה עם הנשיא ביידן.

כבר מחר יפגוש ראש הממשלה בנט את מזכיר המדינה, מזכיר ההגנה והיועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית. ביום חמישי בשעה 11:30 (שעון ארה"ב) ייפגש עם נשיא ארצות הברית, כשהפגישה תתנהל בשני שלבים: תחילה ישוחחו שני המנהיגים בארבע עיניים ולאחר מכן  - בפורמט של פגישת עבודה בהשתתפות הצוותים. בתום השיחות מתוכננת הצהרה לתקשורת בחדר הסגלגל של הבית הלבן. בין הנושאים שעל פי הערכות צפויים לעלות במהלך השיחות: איראן , איום הגרעין והחזרה האפשרית להסכם הגרעין עימה, המשך התפתחות היחסים בין ישראל למדינות האזור, הצעדים האפשריים בנושא הפלסטיני וכן – יחסי המסחר בין ישראל לסין שנתפסים כבעייתיים בעיניי הממשל האמריקני.

בהודעה הרשמית לקראת הביקור, שהוציא הבית הלבן, נכתב כי "ביקורו של בנט יחזק את השותפות המתמשכת בין ארה"ב וישראל, ישקף את הקשרים העמוקים בין ממשלותינו לבין עמנו, וידגיש את המחויבות הבלתי מעורערת של ארצות הברית לביטחון ישראל".

בנוסף, נאמר כי "הנשיא וראש הממשלה ידונו בנושאים קריטיים הקשורים לביטחון אזורי ועולמי, כולל איראן. הביקור יהווה גם הזדמנות לשני המנהיגים לדון במאמצים לקידום שלום, ביטחון ושגשוג לישראלים ולפלסטינים ובחשיבות הפעולה לקראת עתיד שליו ובטוח יותר לאזור".

בתוך כך, גורם מדיני מתח אתמול ביקורת חריפה על ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו: ‏"בהקשר האיראני, קיבלנו ירושה קשה מאוד מהממשלה הקודמת. אחרי ההצהרות והרטוריקה של נתניהו, תכנית הגרעין של איראן נמצאת בנקודה המתקדמת ביותר שלה". 

הגורם ציין כי "הפגישה סופר חשובה" וכי "ראוי לציון שבתוך העיסוק האינטנסיבי של האמריקנים באפגניסטן, הם עדיין שמים את הביקור הזה בעדיפות מאוד גדולה". "היה חשוב לנו לקיים את הביקור עכשיו בגלל הנושא האיראני, למרות האתגרים החיצוניים", הוסיף הגורם. 
 
טרם המראתו של ראש הממשלה לארצות הברית, ראשי רשויות, מזכירי יישובים ותושבים מיהודה ושומרון הגיעו לנמל התעופה בן גוריון וקיימו במקום משמרת מחאה "נגד ייבוש הבנייה בהתיישבות", כהגדרתם. משתתפי ההפגנה הבהירו כי הם מוחים על שינויים מדאיגים בהיקף אישורי הבנייה שמתכננת ממשלת בנט ובמרכזם הקפאת כ-4000 תכניות בנייה מוכנות. מן העבר השני, קראה תנועת דרכנו לראש הממשלה לנצל את המפגש עם ביידן כדי לחזור לשולחן המשא ומתן גם בסוגייה הפלסטינית. 

ראשי רשויות ביו''ש במשמרת מחאה בנתב''ג, נגד נפתלי בנט (צילום: דוברות מועצת בנימין)
ראשי רשויות ביו''ש במשמרת מחאה בנתב''ג, נגד נפתלי בנט (צילום: דוברות מועצת בנימין)


״מניעת נשק גרעיני מאיראן הוא קריטי לא רק לביטחונה של ישראל אלא עבור שלום העולם כולו, אבל אסור לפספס את ההזדמנות לנסות ולבנות מחדש אמון גם עם שכנינו הפלסטינים", אמר יאיא פינק, מנכל דרכנו והוסיף כי ״דווקא על רקע ההסלמה המסתמנת ברצועת עזה, בשורה על פסגה משולשת מתוכננת של ביידן-בנט-עבאס, שתצא מהפגישה בוושינגטון, יכולה להיות בבחינת אור קטן וחיובי לכוחות המתונים כאן באזור. נרצה או לא, הפלסטינים והישראלים כאן לנצח ואין תחליף לקשר ישיר בין הצדדים.