אחד הנושאים המרכזיים שנמצא בראש סדר העדיפויות בשיח הישראלי־אמריקאי שיתקיים היום (שישי) בשעה 17:25 (שעון ישראל), הינו שיתופי הפעולה עם סין – המתחרה הכלכלית הגדולה של ארה"ב, כשהבקשה החוזרת על עצמה מצד האמריקאים בכל פגישה כמעט עם בכירי ממשלת ישראל היא צמצום הסחר עם סין.

נפתלי בנט לקראת המראתו לארצות הברית, לפגישה עם ג'ו ביידן (צילום: ברק רביד, וואלה!)

בשונה מהנשיא הקודם דונלד טראמפ, שהפך את הנושא הסיני למלחמת סחר כוללת, דוגל הנשיא ג'ו ביידן בגישה מתונה יותר, אך היחס האמריקאי לדומיננטיות הכלכלית הסינית נותר על כנו. בביקור האחרון בארץ של ראש ה־CIA וויליאם ברנס, הועבר מסר על אי־שביעות רצונו של הבית הלבן מהנוכחות הבולטת של סין בשוק הישראלי, מההשקעות הסיניות בתשתיות, מפעילותה בנמל חיפה ועוד.

לקראת הפגישה בין ביידן לבנט שוחחנו עם קאריס ויטי, מייסדת ומנכ״לית מכון SIGNAL ליחסי ישראל־סין, ועם טומי שטיינר, מנהל מדיניות במכון SIGNAL, והיה להם הרבה מה להגיד בנושא. לדבריהם, "כאשר בנט יישב בחדר הסגלגל, הוא ישמע, על פי הערכות, דרישה אמריקאית ברורה לצמצם למינימום את יחסיה של ישראל עם סין. כאשר על שולחנו של בנט 'צרות' גדולות יותר, קשה להאמין שהוא יסרב. ניתן גם להניח שהוא ימשיך במדיניות הקיימת של השנים האחרונות, אשר נקבעה בעיקר על פי מה שארה"ב 'מתירה' לישראל לעשות עם סין, ובלי לבחון היטב את האינטרס הישראלי".

בכירים סינים הבהירו לא פעם כי הם מבינים שלישראל מערכת יחסים מיוחדת עם ארה"ב, שביטויה המרכזי הוא הערובה האמריקאית לביטחונה. לדברי המומחים, "לא רק שאין לסין שום עניין להחליף את ארה"ב כבעלת הברית של ישראל – ההפך הוא כנראה הנכון. לראיה, במהלך מבצע שומר החומות סין לא רק העבירה ביקורת על ישראל, אלא אף עמדה בראש הקמפיין הפרו־פלסטיני באו"ם".

ויטי ושטיינר מבהירים: "היחס הסיני לישראל בזירה המדינית אינו העניין כולו. בשני העשורים האחרונים חל גידול משמעותי ביחסי הסחר בין שתי המדינות מ־50 מיליון דולר בשנת 1992 לכ־11 מיליארד דולר כיום, לרבות השקעות של סין בישראל בתחומי המחקר והפיתוח ופרויקטים של תשתיות. לצד זאת, ישנה גם פעילות ערה בין הסקטורים העסקיים של סין וישראל, בעיקר בתחומי טכנולוגיה אזרחית, שהמדינה אינה צד בה כלל.

עם זאת, חשוב לציין כי המגמה כיום מצביעה על התמעטות השקעות סיניות בחברות ישראליות. הסינים פחות מוכנים "להתאמץ" בפעילות בישראל, אלא אם זו תקדם תחומים שנוגעים לאינטרסים סיניים, כמו בריאות, שבבים וכו'. "דווקא משום כך, ובמיוחד לאור דרישה אמריקאית אפשרית, נדרשת מדיניות ישראלית ברורה ביחס לסין", מבהירים השניים ומוסיפים: "מדיניות זו צריכה לשרת קודם כל את האינטרסים של ישראל. כך למשל, פיקוח יעיל על השקעות זרות, לרבות מסין, הוא אינטרס ישראלי - לא פחות משהוא אינטרס אמריקאי".