שר האוצר, אביגדור ליברמן, ערך היום (שני) מסיבת עיתונאים מיוחדת לקראת הנחת תקציב המדינה. כזכור, התקציב אושר בממשלה בתחילת החודש, וצפוי לעלות להצבעה במליאת הכנסת במושב החורף הקרוב. 

"מחר אנחנו מניחים על שולחן הכנסת את תקציב המדינה תקציב המדינה לשנת 2021 יהיה כ -432 מיליארד שקל וכ-452 מיליארד לתקציב 2022. באופן כללי כלכלת ישראל נמצאת בעלייה בצמיחה, רואים שהמשק עובד יפה וזה מה שחשוב", פתח ליברמן את דבריו והוסיף כי "נפגשתי עם כל פורום העצמאים ודיברתי איתם, אפגש השבוע עם עוד פורום של מנכ"לים ואנשי עסקים, אני רגיש וקשוב למצב. המשק נמצא בתנופה ואם יש עסק שנפגע אנחנו נבדוק לגופו של עניין. אנחנו נמצאים בעלייה יפה שמעוררת הרבה תקוות. לא רואה שיש במשק פגיעה, לא רוצה להגיע למצב של ישרוטל. התחלנו את התו הירוק ב-18 לאוגוסט וזה נראה לי מוגזם שכבר אחרי 12 ימים עסקים קורסים. אנו מוציאים מיליארדים כדי לממן את הבדיקות המהירות על מנת שהמשק ישאר פתוח. כל נושא של התו הירוק והתו הסגול עובד יפה והכלכלה הישראלית למדה לחיות ולעבוד לצד הקורונה".

ליברמן הצהיר כי "התקציב שמועבר הוא התקציב הכי חברתי בתולדות מדינת ישראל. תוספת 2 מיליארד שקל למערכת הבריאות בנוסף לתקציבים מיוחדים בנושא הקורונה.  משרד הרווחה מקבלים כ-700 מליון שקל, מאבק באלימות במשפחה כ-100 מליון שקל ועוד כ-50 מליון לביטחון תזונתי. חינוך כמיליארד שקל, 300 מליון מתוכם לסגירת פערים בין הפריפריה למרכז".

ליברמן פירט תוספות נוספות שייכנסו כחלק מהתקציב וטען כי תינתן "תוספת למשרד ביטחון פנים כמיליארד שקל, 300 מליון שקל הולכים למאבק בפשיעה במגזר הערבי וגיוס 1100 שוטרים חדשים. מה שקורה בסקטור הערבי זה טירוף מוחלט וזה פוגע בכולנו. את כל הפרוטקשן משלמים בין היתר בצד היהודי. אין להם תעסוקה או עתיד אז הם הולכים לפשע. צריך להשקיע שם בתעסוקה, חינוך וביטחון פנים. תוספת של 1.5 מיליארד שקל לאזרחים ותיקים שמקבלים הבטחת הכנסה, זו תוספת משמעותית.גם תוספת של 1.8 מיליארד שקל לנכים ומיליארד שקל נוספים לנכי צהל. לניצולי השואה הגדלנו את המענק השנתי מ-4000 ל-6500 שקלים. 100 מליון שקל הולכים לממדים ללימודים, התחלנו אותה ב2018 והיום זה עובר למסלול בטוח. פעם ראשונה מאז חוק רן כהן מדינת ישראל פועלת בנושא דיור ציבורי ורוכשת 1700  דירות שילכו לדיור ציבורי ועוד 3000 דירות בהסכם עם הסוכנות".

"ברפורמת החקלאות יש חוסר הבנה, אנו מוסיפים תקציבים לחקלאות הישראלית.כדי לאשר ייבוא ולהוריד מכסים אני לא צריך שום רפורמה, לא כנסת ולא ממשלה. צריך רק 2 חתימות של שר החקלאות ושר האוצר. לא בטוח שנגיע להסכמה עם כל הח"כים, אבל עם החקלאים אפשר להגיע להסכמה".

אביגדור ליברמן (צילום: מרק ישראל סלם)
אביגדור ליברמן (צילום: מרק ישראל סלם)

"כשנשאל האם יהיה מוכן לשקול להוציא לפחות אחת מהרפורמות מחוק ההסדרים אמר: "אני מאמין בהיגיון. כל דבר שאנחנו מציגים הוא דבר שיש מאחוריו חשיבה כלכלית. בסופו של דבר אנשים הגיוניים. הרפורמות הגיוניות. אין לנו עניין לפגוע בחקלאים, החבילה שאנחנו מציעים היא חבילה מאוד יפה. לגביי רשתות השיווק, זו שרשרת שלא קיימת בעולם, הקימונאי הוא גם סיטונאי וגם יבואן וזה מאוד לא בריא, וכל השרשרת הזאת נשלטת על ידי שופרסל, ויקטורי ורמי לוי. הם הכפילו את הרווחים שלהם מאז הקורונה, לכן יש פה צורך לבדוק את הנושא, זה יקח זמן כי יש סוגיות משפטיות אבל נתמודד איתם. אם הרפורמה לחקלאות לא תעבור אז האוצר חסך 3 מיליארד שקל. אין לנו עניין לפגוע בחקלאים", המשיך השר.

ליברמן סיכם את דבריו ואמר: "אני לא הולך לשבור את כללי הז'אנר, עד הרגע האחרון יהו משברים וצרות, אני עברתי מספיק תקציבים וזה חלק אינטגרלי ולכן אני מקבל את זה בהבנה ועד ההצבעה הדברים יפתרו.שלוש שנים וחצי לא היו דיוני תקציב ושינויים מבניים ואחרי שלוש שנים וחצי ראוי שנביא אותם בחוק ההסדרים ואני מאמין שבלילה האחרון אנחנו נמצא את עמק השווה עם כולם".

על הסוגיה השנויה במחלוקת של העלאת גיל הפרישה לנשים אמר: "שמנו לא מעט כסף על נושא רשת הביטחון לאנשים שלא יוכלו להמשיך, ודיברנו על סוגיית המקצוע השוחק. קשה מאוד להגיע להגדרה הזו. מה שוחק יותר? מורה בבית ספר, אחות בבית חולים, קופאית בסופר? לכן, הצענו מנגנון במסגרת ביטוח לאומי. אין דבר כזה בעולם גיל פרישה 62, זה נע בין 65 ל-67. תוחלת החיים הייתה פעם לא מה שהיא היום. תוחלת החיים של נשים היום היא 84".

על מצב המשק אמר: "נפגשתי עם פורום העצמאים. אני מניח שיש עסקים שנפגעו. אנחנו רגישים וקשובים. השבוע אפגש עם פורום נוסף של אנשי עסקים. בסופו של דבר המשק נמצא בתנופה. קביעת מס הכנסה, הדוחות הרבעוניים והפעילות בכרטיסי אשראי מצביעים על עלייה משמעותית בפעילות במשק. אם יש עסקים כאלה ואחרים שנפגעו נבדוק את זה לגופו של עניין. אנחנו מסתכלים על המאקרו, ואני חושב שאנחנו נמצאים בעלייה יפה שמעוררת תקוות".

על המדיניות מול חמאס ברצועת עזה אמר: "יש שינוי במדיניות. הממשלה הזו לא מסכימה להעביר כסף לחמאס במזומן. נתניהו פשוט שילם להם דמי חסות - 30 מיליון דולר שנכנסים לעזה במזומן זה מטורף. אני רוצה להזכיר, כי אנשים הספיקו לשכוח. הממשלה הזו קיימת חודשיים וחצי, והיא מתמודדת בפרק זמן קצר עם אין ספור אתגרים ומובילה מדיניות אחרת גם בתחום הביטחון וגם בתחום החברה והכלכלה. רק אתמול אושר חוק גיוס בני ישיבות שאושר והוקפא עם שיפור אחד משמעותי - הורדת גיל הפטור ל-21. אני בטוח שגם זה יעזור מאוד למשק".