הממשלה תניח היום על שולחן הכנסת את הצעת חוק התקציב ואת חוק ההסדרים במשק לשנים 2021־2022. זאת לקראת ההצבעה הצפויה על אישור שני החוקים בקריאה ראשונה מחרתיים במליאת הכנסת. 

חברי כנסת בקואליציה מאיימים שלא להצביע בעד חוק ההסדרים אם לא יוצאו ממנו הרפורמה להעלאת גיל הפרישה לנשים, הרפורמה בחקלאות ורפורמת הרגוליציה.

יו"ר סיעת מרצ ח"כ מיכל רוזין אמרה ל"מעריב" כי "סיעת מרצ תתקשה להצביע בעד חוק ההסדרים כל עוד הוא כולל רפורמות מרחיקות לכת בעלות השפעות כבדות משקל על שיטת הממשל, עתיד ענף החקלאות ועל העובדות בישראל".

"אנו במרצ מצפים ממשרד האוצר לפצל את הרפורמות בחקלאות, ברגולציה ובגיל הפרישה מחוק ההסדרים, על מנת שיוכלו להתקיים דיונים מעמיקים בוועדות הרלוונטיות על כל אחת מהרפורמות ועל השלכותיה", הוסיפה.

גם יו"ר סיעת העבודה ח"כ רם שפע אמר כי הוא וחבריו דורשים להוציא את הרפורמות השנויות במחלוקת מחוק ההסדרים עוד לפני ההצבעה ביום חמישי.

אמש נועדו ראשי סיעות הקואליציה לפגישת תיאום, שאחריה אמורים היו להיפגש עם שר האוצר אביגדור ליברמן. כדי לאשר את הצעות החוק בקריאה ראשונה – די ברוב רגיל. 

ליברמן התייחס אתמול במסיבת עיתונאים לתקציב ולאיומים בקואליציה להתנגד לרפורמות בחוק ההסדרים ואמר: "אם הרפורמה לחקלאות לא תעבור, אז האוצר חסך 3 מיליארד שקל. אין לנו עניין לפגוע בחקלאים".

"התקציב וחוק ההסדרים הם שלם אחד, אי אפשר להצביע בעד הראשון ונגד השני. כל השאר זה עורבא פרח", אמר ליברמן והוסיף: "אני לא הולך לשבור את כללי הז'אנר. עד הרגע האחרון יהיו משברים וצרות. עברתי מספיק תקציבים וזה חלק אינטגרלי, לכן אני מקבל את זה בהבנה ועד ההצבעה הדברים ייפתרו".

עוד אמר כי "ברפורמת החקלאות יש חוסר הבנה, אנו מוסיפים תקציבים לחקלאות הישראלית. כדי לאשר יבוא ולהוריד מכסים אני לא צריך שום רפורמה, לא כנסת ולא ממשלה. צריך רק שתי חתימות של שר החקלאות ושר האוצר. לא בטוח שנגיע להסכמה עם כל הח"כים, אבל עם החקלאים אפשר להגיע להסכמה". 

"לגבי רשתות השיווק, זו שרשרת שלא קיימת בעולם, הקימעונאי הוא גם סיטונאי וגם יבואן וזה מאוד לא בריא, וכל השרשרת הזאת נשלטת על ידי שופרסל, ויקטורי ורמי לוי", הוסיף. "הן הכפילו את הרווחים שלהן מאז הקורונה, לכן יש פה צורך לבדוק את הנושא. זה ייקח זמן כי יש סוגיות משפטיות, אבל נתמודד איתן".