שר התקשרות יועז הנדל השתתף היום (שלישי) בטקס פריסת סיבים במושב ישע במועצה האזורית אשכול. השר התייחס למותו של לוחם מג״ב בראל חדריה שמואלי ז״ל שנפטר אמש לאחר שנפצע באורח אנוש בעימותים בגבול רצועת עזה, ואמר כי "אם חמאס מתבלבל וחושב שאנחנו נכיל אירועים ולא נגיב אז הוא טועה טעות מרה. מי שירה בבראל בן מוות. אנחנו נגיב ונדע לגבות מחיר". הנדל התארח בתוכניתם של בן כספית ופרופ' אריה אלדד ב-103FM והתייחס למותו של הלוחם, משבר הקורונה ופגישתם של שר הביטחון בני גנץ ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן‎‎.

בפתח דבריו התייחס הנדל למותו של סמ"ר שמואלי וחזר על הבטחתו: "נגיב לכל אירוע שיקרה ולכל הפרת ריבונות, ואנו לא מתכוונים להכיל. אני קודם כל שולח את תנחומיי למשפחה. אני חושב שצריך לתת לכוחות הביטחון לתחקר. יש שם תקלה מבצעית, צריך לתחקר אותה ולפרסם את זה, צריך לטפל בטעויות שהיו. בכל מקום בו חייל נהרג בהגנה על המולדת יש מה להפיק לקחים. לצערי איבדנו חיילים, ואנו עדיין חייבים להגן על המדינה. אני מציע לנהוג כפי שנהגנו תמיד - לא להראות את הכאב שלנו לאויב, פחות לגבות מחיר. מי שירה הוא בן מוות ונדע לגבות את המחיר הזה".

"מציאות שבה ההרתעה שלנו נשחקת מדי כמה חודשים היא מציאות לא טובה", המשיך השר. "אנו חיים כך למעלה מעשור, זה לא התחיל עכשיו ולא נוצר אתמול. אנחנו צריכים לשנות את המשוואה ולכן הכל על השולחן. אנחנו צריכים להגיב על כל דבר ולחזק בתוקף את הריבונות שלנו, לא רק באזור הגדר מול עזה, אלא גם בנגב ובגליל. המציאות עד עכשיו ברצועת עזה היא שאנחנו חיים על המזל. אם רקטה פוגעת לא נכון זה מעורר מבצע. אנו נמצאים במציאות מבצעית יותר מסובכת, זה חייב להיפסק".

הוא הוסיף כי "היעדים שלנו הם פירוז הרצועה - לוודא שאין שם נשק כבד, ולהחזיר את השבויים והנעדרים. אנחנו רוצים גם שהאנשים בצד השני יחיו ברווחה מסוימת כי אחרת אנחנו חוטפים את שחרור הטמפרטורה בתוך הרצועה. זה לא יכול לעבוד במציאות של התשה. מנעד האמצעים הצבאי הוא לא רק כיבוש כל הרצועה - יש כמה מהלכים שאפשר לעשות ועשינו בעבר. לא תהיה ברירה אלא להשתמש בכלים האלה אם המצב הזה יימשך. בינתיים, מי שסובל בעיקר הם התושבים ברצועת עזה, מזה שחמאס גורר לסבב נוסף. לא נכיל את האירוע הזה שנקרא התשה ואת הניסיון שלהם לייצר משוואה של התשה מולנו. המסר חייב להיות מובהק וברור, ולצערי אני לא יכול להבטיח שיגור זאב עם כבש מחר בבוקר".

"אנחנו קצת עוצמים את העיניים אם אנחנו לא מכירים בזה שכבר 20 שנה אנחנו מחזקים את היחסים עם הרשות הפלסטינית וזה אינטרס שלנו שהם יטפלו בעניינים המוניציפליים בג'נין ובשכם ויש תיאום ביטחוני", אמר הנדל והוסיף: "אישית לא הייתי נפגש עם אבו מאזן. בעיניי הוא מכחיש שואה, תומך טרור שמעביר משכורות למחבלים. אין לו שום יכולת למשילות והוא לא בר שיח בהקשר הזה. אינטרסים משותפים? תמיד היו. כולל העברת כספים".

על תפקודה של הממשלה אמר השר כי "יש המון על מה לבקר את הממשלה, אך לא צריך להיות חמוצים, יש חיסון שלישי. הפגישה של הנשיא ביידן עם ראש הממשלה בנט הייתה מצוינת, הגיעו שם להישגים גדולים, אז אפשר לברך את זה. יש חוסר רצון שהמדינה תצליח. הממשלה שלנו לגיטימית וראויה במדינה דמוקרטית, יש רצון שהמדינה תיכשל כדי שרה"מ והממשלה יכשלו. הגענו להישגים בעניין האיראני".

יועז הנדל (צילום: גיל יערי, פלאש 90)
יועז הנדל (צילום: גיל יערי, פלאש 90)

לדבריו, "ישראל צריכה לדאוג לעצמה בכוחות עצמה. אנחנו צריכים להכיר במציאות - אלה המגבלות שלנו, ועכשיו צריך לעשות את המעשה הכי טוב כדי לחבר האמריקאים שוב. ההצהרות של ביידן לא נשמעו בעבר, למרות שטראמפ עשה הרבה מהלכים שהיו טובים לנו".

על פתיחת שנת הלימודים הצפויה מחר אמר הנדל כי הוא בעד פתיחתה במועד המתוכנן. "אני בעד שיפתחו את שנת הלימודים. אנחנו עם אינדיקציות חיוביות לגבי החיסון השלישי, צריך לשכנע עוד כאלה שלא מתחסנים. מספר החולים קשה מטריד אותנו".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103FM