בכיר בממשל ביידן בירך הערב (שלישי) על פגישת שר הביטחון בני גנץ ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו-מאזן שהתקיימה לפני יומיים. "אנחנו משבחים את שני הצדדים על כך שהם עושים כל שביכולתם לקיים כמה שיותר הידברות מועילה", אמר הגורם לוואלה!. "אנחנו מקווים שהמגעים הללו יסייעו בהפחתת המתיחות ובשיפור המצב בשטח".

הגורם אמר את הדברים לאחר שבפגישה שהתקיימה בין השניים, במהלכה הובטחו שורת הקלות לפלסטינים, בהן הלוואה בסך חצי מיליארד שקלים. במהלך הערב, גורם ביטחוני הבהיר כי ההלוואה לא תמומן מכספי משלם המסים בישראל. על פי המסר שהגיע מפי הגורם, מסגרת ההלוואה הניתנת לרשות הפלסטינית מורכבת מהקדמת כספי הסילוקין של הרשות הפלסטינית, כספים הנגבים על ידי מדינת ישראל בעבור הרשות הפלסטינית, לפי הסכמי אוסלו. הוא הדגיש כי מקור ההלוואה אינו מהקופה הציבורית בישראל.

הבהרת הגורם באה, לאחר שיו"ר הציונות בצלאל סמוטריץ' פנה לשרי הביטחון והאוצר וליועמ"ש בדרישה לפרט את המקור התקציבי להלוואה לרשות הפלסטינית. כמו כן, פנה ליו"ר ועדת הכספים ח"כ קושניר בבקשה לזמן דיון פגרה דחוף בוועדת הכספים. מאוחר יותר, בשידור בעמוד הפייסבוק שלו, טען סמוטריץ' כי מקור ההלוואה הוא מקרן מכספים של תושבי יהודה ושומרון.

בפגישה שהתקיימה ברמאללה לפני יומיים, הצדדים הגיעו להבנות במסגרתן ישראל תספק לרשות שורת הקלות. הפגישה נרקמה בין הצדדים כבר לפני חודשים, אך המועד נדחה פעם אחר פעם. במערכת הביטחון דחו את הטענה כי מדובר בתהליך מדיני והבהירו כי מדובר בחיזוק מערכת יחסים עם הרשות על חשבון מעמדה של תנועת חמאס כולל את חיזוק המשילות, סדרת צעדים הומניטאריים, הלוואה בסך כחצי מיליארד שקלים אותה ישלמו בשנת 2022, אישור תוכנית מתאר בשטחי c (בתוך יישובים - א"ב) וחיזוק התיאום הביטחוני.

שר הביטחון סיפר לאחר הפגישה כי הוא ואבו מאזן סיכמו על "כמה צעדים בוני אמון", הכוללים הסדרת מעמד הומניטרי לפי קריטריונים ברורים של אלפי אנשים ששוהים באזור ללא תיעוד, וכן אנשים שהגיעו מעזה ומבקרים אחרים, בהם פלסטינים מחו"ל שהתחתנו לפני שנים בגילאים מבוגרים.

"אמרתי לאבו מאזן ואני אומר גם לכם שלא אנחנו הולכים ולא הפלסטינים הולכים לשום מקום מחר בבוקר. הגעתי לפגישה כדי לבנות אמון ולשמור על האינטרסים של מדינת ישראל, והקשרים החשובים שלנו עם הרשות הפלסטינית שאני מאמין שצריך לחזק אותה", מסר גנץ. "ככל שהרשות הפלסטינית תהיה חזקה יותר, חמאס יהיה חלש יותר, וככל שתהיה לה יותר משילות, יהיה יותר ביטחון, ואנחנו נצטרך לפעול פחות", הוא סיכם.