במהלך פגישתם בבית הלבן בשבוע שעבר חידשו נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וראש הממשלה נפתלי בנט את מחויבותם להבנות האסטרטגיות בין המדינות שלפי פרסומים בעבר נוגעות לתכנית הגרעין של ישראל - כך אמר בכיר ישראלי ל"וואלה!". בלשכת ראש הממשלה ובבית הלבן סירבו להתייחס לדברים.

ההבנות האסטרטגיות בין ארצות הברית לישראל חודשו על ידי כל נשיא אמריקאי מאז ריצ'רד ניקסון. מדובר ב"טקס" קבוע שמתרחש בכל פגישה ראשונה בין נשיא אמריקאי לראש ממשלה ישראלי. ההבנות כוללות התחייבות אמריקאית לא ללחוץ על ישראל לחתום על האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני, שקובעת שלמדינות אסור לפתח פצצות אטום. מנגד, ההבנות כוללות התחייבות ישראלית לשמור על מדיניות "העמימות הגרעינית".

ארצות הברית ושאר מדינות המערב סבורות כי לישראל יש מאז סוף שנות ה-60 ארסנל של פצצות אטום, שאותן לפי פרסומים זרים היא יכולה להרכיב על טילי "יריחו" ארוכי טווח. ישראל מעולם לא הודתה כי היא מחזיקה בנשק גרעיני וטוענת פומבית כי היא לא תהיה המדינה הראשונה "שתציג נשק גרעיני במזרח התיכון".

נפתלי בנט וג'ו ביידן (צילום: אבי אוחיון, לע''מ)
נפתלי בנט וג'ו ביידן (צילום: אבי אוחיון, לע''מ)

ההבנות האסטרטגיות בין ישראל לארצות הברית הוצגו לראשונה ב-1969 במהלך פגישה בין נשיא ארצות הברית דאז ריצ'רד ניקסון וראש הממשלה גולדה מאיר. ההבנות שהיו אז בעל פה בלבד היו נחוצות בגלל ההערכה האמריקאית כי לישראל כבר יש נשק גרעיני. הנשיאים פורד, קרטר, רייגן, ג'ורג' בוש האב וקלינטון אשררו את ההבנות האסטרטגיות בפגישות הראשונות שקיימו עם מקביליהם הישראלים.

בשנת 1998 כחלק מהמו"מ על הסכם וואי ביקש ראש הממשלה בנימין נתניהו מהנשיא קלינטון להפוך את ההבנות בעל פה להבנות כתובות. קלינטון הסכים וחתם על מכתב ובו הדגיש כי ארצות הברית תאפשר לישראל לשמור על יכולת "הרתעה אסטרטגית" ותתחייב כי יוזמות לבקרה או פירוק נשק לא יפגעו בישראל.

ב-1999 קלינטון חתם פעם נוספת על המכתב כשאהוד ברק החליף את נתניהו בראשות הממשלה. גם הנשיא ג'ורג' בוש הבן חתם על המכתב בעת שעבד עם ראש הממשלה אריאל שרון ועם ראש הממשלה אהוד אולמרט.

כשברק אובמה נכנס לבית הלבן, ב-2009, ישראל חששה כי הוא ילחץ עליה בנושא הגרעין. אולם, אובמה חתם גם הוא על המכתב לקראת פגישתו הראשונה עם נתניהו במאי 2009. הוושינגטון טיימס דיווח על כך בפעם הראשונה, חצי שנה אחרי אותה פגישה.

נתניהו ואובמה בבית הלבן (צילום: רויטרס)
נתניהו ואובמה בבית הלבן (צילום: רויטרס)

בראיון לערוץ 2 בספטמבר 2009, רמז נתניהו שאובמה חתם על המכתב כשנשאל האם הוא חושש מלחץ אמריקאי בנושא הגרעין. "בפגישתי הראשונה עם הנשיא אובמה בוושינגטון קיבלתי ממנו, וביקשתי לקבל ממנו, רשימה מפורטת של ההבנות האסטרטגיות שהיו קיימות במשך שנים רבות בין ישראל לארצות הברית בנושא זה. לא לחינם ביקשתי זאת, ולא לחינם קיבלתי זאת", אמר אז נתניהו.

הנשיא דונלד טראמפ חתם גם הוא על מכתב דומה לקראת פגישתו עם נתניהו בפברואר 2017. המגזין "ניו יורקר" חשף כי החתימה על המכתב היתה מלווה במתחים בין שגריר ישראל רון דרמר ליועציו של הנשיא. בכירי ממשל טראמפ לא הכירו את המכתב מתקופת אובמה, כיוון שלא דנו על כך עם אנשי אובמה על רקע תקופת המעבר הכאותית. לכן הם חשבו שהישראלים מנסים להוציא מהם את המכתב בעורמה.